Eltalált a vezetési pozíció és igényesek a felhasznált anyagok. Fotó: Stefler Balázs

A 90-es években élte virágkorát a nagy fogyasztású autók gázüzemű átalakítása. A többek szemében barbárságnak számító átépítéssel sokan rengeteget spóroltak a benzinen, és az is kiderült, hogy nem kell tartani az LPG-rendszer veszélyeitől sem, bár a mélygarázsokban továbbra sem látják szívesen ezeket az autókat! Ettől függetlenül néhány márka ma is kínál gyárilag beépített szetteket szokásos garanciális feltételekkel.

Nem ez a kategória legtágasabbja, de átlagos felnőttek hátul is elférnek

Például a Dacia és a Renault választékában is találunk ilyeneket, ezúttal a Cliót teszteltük, amely a modellváltás során az elődjénél kifinomultabb kisautó lett, ez minden rezdülésén érezhető. Valójában alig érezni a rezgéseket, vibrációkat, kifejezetten komoly autó benyomását kelti. Az ülései, az anyagai és a futóműve is franciás komfortszintet biztosítanak, és bár némi karosszériadőlés jellemző rá, kezelhetősége, viselkedése felveszi a versenyt a sportosabb hangolású riválisokéval. Az 1,0 literes turbómotor erős, nyomatékos és csendes, 3000-es fordulat felett hallható egy kissé a háromhengeres orgánum, de általában nem szükséges ebbe a tartományba forgatni. Ideális a fokozatkiosztás is, hatodikba csak országúton vagy autópályán érdemes kapcsolni. A 100 lóerős csúcsteljesítményt LPG-vel adja le, egyébként megegyezik a 91 lóerős változattal.

A TCe 100-as turbómotor LPG-vel erősebb és kisebb a szén-dioxid-kibocsátása, viszont többet fogyaszt. A kormánytól balra található gombbal menet közben is kiválaszthatjuk, melyik üzemanyagot használjuk, a gáztartály a csomagtér padlója alatt található

Ez hétköznapi használat mellett nem feltűnő különbség, ahogy az is nagy koncentrációt igényel, hogy a sofőr különbséget tudjon tenni az autógázos és a benzinüzem között. Bár a hidegindításhoz benzinre van szüksége, melyet a 42 helyett 39 literes tankból fogyaszt el, de pár száz méter után önállóan átvált LPG-re, és onnantól a pótkerék helyére beépített, 32 literes gáztartályra támaszkodik. A tesztprogram során szinte pontosan 400 km-t tettünk meg egy feltöltéssel, a Clio komputere szerint 8,5, mérésünk alapján 7,5 literes átlaggal, de akkor is takarékos, ha a további mintegy 650 km-t benzinnel tesszük meg, mi 5,9 l/100 km-es átlagfogyasztást értünk el. Hogy a szett 300 000 Ft-os felára megtérül-e, arra csak az LPG ára adhat választ. Tavaly áprilisban literje átlagosan 264 Ft-ba került, jelenleg 349 Ft-nál tart, de a benzinnél később is biztosan olcsóbban juthatunk majd hozzá.

TETSZETT
• komfortszint
• hatótávolság
• ár/érték arány
NEM TETSZETT
• korlátozott
helykínálat

Renault Clio TCe 100 LPG
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 67kW (91 LE) 4800/perc, [74 kW (100 LE) 4600/perc]
Max. forgatónyomaték: 160 Nm 2100/perc [170 Nm 2000/perc]
Hossz./szél./mag.: 4050/1798/1440 mm
Tengelytáv: 2583 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1509/1494 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1144/457 kg
Csomagtér: 391-1069 l
Üzemanyagtank: 39+32 l
Gyors. 0-100 km/h: 12,5 [11,8] s
Max. sebesség: 180 [188] km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 5,4-6,0 [6,9-7,8] l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 [7,5] l/100 km
CO2-kibocsátás: 121-136 [107-121] g/km
A modell alapára: 5 099 000 Ft (SCe 65, 66 LE)
A tesztelt verzió ára: 5 799 000 Ft
[] zárójelben az LPG-üzemmód változat adatai