Hazánkban tavaly az év végén már több mint 110 000 Zsiguli futott. (tudom, ma már inkább Lada néven szerepeltetik ezeket a kocsikat, de a történelmi hűség kedvéért itt még a korábbi szóhasználatnál maradok.) A népszerű autótípus igazán megérdemli, hogy az Autó-Motor hasábjain rendszeresen jelenjenek meg cikkek, amelyek hasznos útmutatást adnak a kocsi használóinak. Ilyen gondolatoktól vezérelve szeretnék az alábbiakban néhány jó tanácsot elmondani a kedves olvasóknak a kocsi karbantartására és téli üzemére.

Az Afit III. sz. Autójavító Vállalat 1972-ben jött létre. Az Autófenntartó Ipari Tröszt a vállalatot elsősorban a Zsigulik ellátására jelölte ki. Ennek megfelelően alakították ki az üzem technológiáját és technikai berendezéseit. Az eltelt három év alatt vállalatunk több mint 150 000 Zsigulit javított. Ennek tapasztalatait – amelyek elsősorban az üzemeltetőket érintik – az alábbiakban foglalom össze:
Elég gyakran fordul elő az első futóművekkel kapcsolatos hibák bejelentése. Mielőtt az okok vizsgálatára térnék, meg kell említeni, hogy a Zsiguli első futóműve a korszerű konstrukciók közé tartozik, igen jó tulajdonságokkal rendelkezik. Minden olyan berendezés azonban, amelyik bonyolultságánál fogva nagyobb kényelmet és biztonságot nyújt, fokozott karbantartásra szorul. Igen sok Zsiguli-tulajdonos ezzel a ténnyel nem számol, ezért a következőkre hívom fel a figyelmet:
Az első futómű – konstrukciós kialakítása miatt – meglehetősen érzékeny az ütésekre. A gyakori, magas járdára való felugratáskor – vagy egy-egy gödörbe huppanáskor – gondoljunk arra, hogy a rendellenes, nagy, dinamikus terhelés káros elállítódást okozhat a futómű geometriájában. A geometria elállítódása miatt az autó valamelyik oldalra húz, megnő a kormányholtjáték, rendellenesen kopik a gumi.
Az elállítódott futóművel való autózás balesetveszélyes, ezért szükséges 5000 km-ként az első futóművet műszeresen beállítani.
A javítások során megállapítottuk azt is, hogy az elöregedett és rugalmasságukat vesztett gumiperselyek (szilentblokkok) is okozhatják a futómű geometriájának elállítódását; ekkor az első futómű veszít kellemes rugózásáról is. Ilyen esetben a gumiperselyeket ki kell cserélni.

Több autótulajdonos azt is szóvá tette, hogy kocsija eleje néhány évi használat után lejjebb került, mint eredeti állapotában volt. Ennek oka, hogy általában az autóban két személy ül, és a gyakori fékezések az első rugókra nagyobb terhelést adnak. Az „orrleülés” bizonyos határokig semmit nem befolyásol, ha azonban ez túlzott mértékű, akkor a kocsi nehezebben kormányozható. Szükséges tehát 3-4 éves időközökben az „orrleülés” mértékét megvizsgáltatni, és amennyiben a szakszerviz javasolja, az első rugókat kicseréltetni.
A lengéscsillapítók feladata az autó úttartása, menetstabilitásának biztosítása. A lengéscsillapítók nagy munkát végeznek, ezért viszonylag rövid idő alatt elhasználódnak. A nem megfelelő lengéscsillapító nemcsak a kanyarodásnál, hanem az egyenes menetben is növeli a balesetveszélyt. Ezenfelül rendellenes gumikopásokat idéz elő, ugyanis a csillapítatlan kerék pattog az úttesten és kagylós kopást okoz.
A lengéscsillapítókat csak műszerrel lehet megfelelően vizsgálni. Az a módszer, hogy az autó oldalát nyomkodjuk, még a legjobb szakembernek sem ad megbízható támpontot a kocsi állapotára vonatkozóan. Az Afit-vállalatok többsége rendelkezik vizsgálóberendezéssel, célszerű tehát – legalább 10 000 km-ként – a lengéscsillapítók állapotát megvizsgálni.

Az elmúlt három év alatt elvégzett javítások statisztikáit elemezve megállapították, hogy a legkevesebb panasz a motorokra érkezett. A Zsiguli motorja igen korszerű konstrukció, nem ritka a 150 000 km feletti teljesítmény. A nagy motorteljesítmény azonban csak gondos karbantartással érhető el; 5000 km-ként szükséges a szelepek beállítását, tovább a gyújtásbeállítást a motorvizsgáló próbapadon ellenőriztetni. Összefoglalva: az 5000 km-kénti motordiagnosztikát ne mulasszuk el. A vizsgálat ára a 200 forintot sem haladja meg és minden hiba szinte a keletkezés pillanatában elhárítható.
A motor túlfogyasztására több panasz érkezik. Ennek elhárítása és megszüntetése meglehetősen összetett feladat, mert függ:
– a motor állapotától;
– a gyújtás helyes értékétől;
– az üzemanyag-tápszivattyú;
– a hidegindító
– és a porlasztó helyes működésein kívül a vezetési stílus (sportos, nyugodt stb.), az időjárás és a városi-országúti teljesítmények arányától.
A motor diagnosztikai vizsgálata során minden esetben érzékelhetők a műszaki hibák, amelyek a túlfogyasztást előidézhetik. A vezetési stílusra, a városi és az országúti közlekedés arányára azonban a javítóvállalatok legfeljebb csak következtethetnek. Az Afit-vállalatok a műszeres motorvizsgálat után külön fogyasztásmérést is végeznek, gyakorlott szakemberek ellenőrzése mellett.

A fokozott energiatakarékosság megvalósítása érdekében az Afit valamennyi karbantartó állomása létrehozta az üzemanyagfogyasztás-mérő szolgálatot. Ez a szolgálat a motor diagnosztikai vizsgálatából és a hagyományos, edényes rendszerű ellenőrzésből áll.
A III. sz. Autójavító Vállalat – és még néhány szervizállomás – rendelkezik külön fogyasztásmérő próbapaddal, amelynek segítségével megszüntethető az országúti mérések számos pontatlansága, amely az útviszonyok, az időjárás, és a többi tényező függvényében zavaró okokat idézhet elő. Ez a fogyasztásmérő próbapad tájékoztatást ad a motor állapotáról is, ugyanis egyben a lóerő-teljesítményt is méri.
Az üzemanyag-takarékosság szempontjából a Zsiguli-tulajdonosoknak az ajánlhatnám, hogy a sebességi fokozatokat mindössze 50 százalékban használják ki vezetés közben. Az ennél alacsonyabb értékben való kihasználás káros a motorra is, de főként az erőátviteli berendezésekre (rángatózás). Az 50 százalékos érték azt jelenti, hogy az egyes sebességi fokozatok felső határát jelző piros vonal által határolt sebességmező közepénél kell a magasabb fokozatba kapcsolni.

Jelentősen befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást a tengelykapcsoló (kuplung) helyes beállítása is. Ajánlom, hogy 5000 kilométerenként ezt a vizsgálatot is végeztessék el.
A Zsiguli sebességváltójával úgyszólván semmi lényeges panasz nem vetődött fel. Igen megbízható konstrukció. Természetesen ez a fődarab is csak akkor tudja helyesen ellátni funkcióját, ha – megfelelő időközönként – a benne levő olajat lecseréljük. Ugyanez a megállapítás érvényes a kiegyenlítőműre is.
A fékek rendszeres, műszeres ellenőrzése ebbél a nagyon gyors típusnál elengedhetetlen. A kopásokból eredően ugyanis a gépkocsi – fékezésekor – valamelyik oldalára húzhat, ami súlyos balesete idézhet elő. A fékhatás ellenőrzésekor a megállapított hibákat minden esetben javíttassuk ki, mert a hibaelhárítás az üzembentartó és a javítóvállalat közös felelőssége!

Szeretnék néhány jó tanácsot adni a Zsiguli-tulajdonosoknak a biztonságosabb téli üzemeltetéshez. Igaz, hogy lassan tavasz közeledik, de a következő zimankós évszakban a tanácsok hasznosak lehetnek.
A Zsiguli motorját úgy tervezték, hogy az biztonságosan működjön az Északi-sarktól az Egyenlítőig. Ebből következik, hogy a téli üzem biztonsága nem nehéz feladat, csupán a következőket kell betartani:
– az autó indításához minden esetben használjuk a szívatót;
– a szívatóval a gázpedál lenyomása nélkül járassuk a motort legalább fél percig, majd a gázpedál fokozatos lenyomásával megfelelő mértékben nyomjuk vissza a szívatógombot és járassuk a motort tovább, legalább 1-2 percig.
Ezt a melegítést a motor többszörösen meghálálja, mert üzeme folyamatossá válik, nem okoz forgalmi dugót, ugyanakkor az alacsony fordulatszámon való bemelegítés a szerkezeti részek kopását csökkenti, mivel megfelelő kenést csak az üzemmeleg olaj nyújthat. A télen célszerű külön benzinadalékot is használni. A benzinadalék hideg motorban bizonyos mértékig helyettesíti a kenőolaj szerepét. A szívatóval hosszabb ideig való melegítés káros a motor élettartamára, mert a dús keverék lemossa a henger oldaláról az olajat.

Sokan, a téli hónapokban – igen helyesen – téli mintázatú gumiabroncsokra cserélik a gyáriakat. Itt azonban meg kell jegyeznem, hogy a kocsira a gyári előírások szerint SR 155X13-as gumiabroncs használatos. Ennem ellenére elterjedten használják az SR 165X13-as gumiabroncsokat is, amelyek mindaddig nem okoznak problémát, amíg az abroncsok kiegyensúlyozása jó. Az előírásoknál nehezebb téli vagy nyári mintázatú gumiabroncsok (SR 165X13) jelentős kárt idézhetnek elő az első futóművekben, sőt, a kormány mechanizmusában is, ha nincsenek pontosan kiegyensúlyozva. Ezért ajánlom, hogy rendszeresen – de legalább hetenként kétszer – ellenőrizzük a kiegyensúlyozásra szolgáló súlyokat a keréktárcsán, hogy azok nem mozdultak-e, vagy nem vesztek-e el.
Az akkumulátor üzembiztonságát a folyadékszint rendszeresen ellenőrzésével érhetjük el.
Végül még egy hasznos tanács a Zsiguli-tulajdonosok részére az alvázvédelem kérdésében. A Zsigulik gyárilag el vannak látva alvázvédő bevonattal, ennek ellenére célszerű az alváz- és üregvédelmet elvégeztetni, mert a sózott utak fokozzák a korróziót. Külön felhívom a figyelmet arra is, hogy rendszeresen ellenőrizni kell a vízelvezető nyílásokat (az ajtók alsó peremén, a sárvédők alsó részén), mert ezek eltömítődöttsége a vizet az üregekben tartja és ez fokozza a korróziós veszélyt.

*

E rövid tanácsadás természetesen nem öleli fel az összes kérdéseket, éppen ezért tájékoztatom a kedves olvasókat, hogy az Afit III. sz. Autójavító Vállalatnál (Bp. XIV., Miskolci út 157.) ZSIGULI MÁRKAKLUB működik, ahol minden hétfőn, délután 5 órától a vállalat legjobb szakemberei készséggel adnak tanácsot az érdeklődőknek. Vidékiek vagy távol lakók vegyék igénybe a ZSIGULI MÁRKAKLUB levelezőszolgálatát, szakembereink minden levélre szívesen válaszolnak.

Pollák László
főmérnök