A bontónak azt is garantálnia kell azt, hogy a bontott alkatrész beépítés után alkalmas a közúti közlekedésre. Végül azt kell nyilvántartásba venni, hogy a kibontott alkatrészt mikor adta el a bontó cég.
 – Nem tudjuk, miért volt erre szükség, egy biztos: Európában ilyen nincsen – mondta Kenesei László, a kaposmérői autóbontó, a Mező-Kex Kft. ügyvezető-tulajdonosa. – Én sok helyen jártam már, de ehhez foghatót egy országban sem tapasztaltam. Nem is tudom elképzelni, hogyan lesz kivitelezhető. Ha kivettünk egy bowdent egy kocsiból, rögzítsük, hogy éppen melyikből? Nem is ismerek ehhez számítógépes programot, de az biztos, hogy teljes adminisztrációt igényel. Óriási költségbe kerül majd, nagyon nehéz lesz, de ha rákényszerülünk, megcsináljuk. Csak néhány napja hallottam a hírekben, hogy ez várható, de megmondom őszintén, hogy a logikáját sem értem.

Viszló Ferenc, az Euroautó Hungary Kft. tulajdonosa szerint az adóelkerülés megakadályozása lehetett a törvényhozók célja. A cég autóbontót üzemeltet Nagyberkiben, Siófokon, Siójuton és most vásároltak egy keszthelyi telephelyet is. A tulajdonos szerint ők megpróbáltak előremenekülni, és egy saját adminisztrációs rendszert hoztak létre. Ez azonban egy kisebb autóbontóra rendkívüli terhet ró.
– Egy bonyolult, nehezen követhető rendszer jön így létre, amire a bontók nincsenek felkészülve – értékelte Viszló Ferenc. – Mi már korábban létrehoztunk egy saját fejlesztésű, web alapú nyilvántartást, ami programozót is igényelt. Fel akartuk mérni, hogy gazdaságosak-e a bontásaink, melyik kocsit szedtek szét a szerelők, és mi lett beraktározva az alkatrészekből. Az eddig is követelmény volt, hogy csak minősített alkatrészt szabad eladni, szakemberek megvizsgálták, ebben nem látok nagy változást.

A cégvezető szerint nehéz felmérni, hogy a piac hány százalékát uralják az illegális bontók, de nagy szeletet hasítanak. Őket, az adószámmal nem rendelkezőket nehéz felderíteni, miközben a regisztrált műhelyeket járulékkal, adóval, adminisztrációval sújtják és környezetvédelmi ellenőrzéssel felügyelik. Ugyanakkor az internetes adásvételek oldalai tele vannak magánszemélyek hirdetéseivel, akik külföldről behozott, okmányok nélküli kocsik alkatrészeit árulják. Nehéz elhinni valakiről, ha ötven-száz-kétszáz ilyen tételt feltesz, hogy nem kereskedő, csak a nagypapa autójának önindítóját értékesítené.

– Az, hogy garantálnunk kell, hogy balesetet nem okozó alkatrészeket építünk be a járművekbe, nem egyszerűen teljesíthető, de a bontók érdeke is. Sok kézen átmegy egy ilyen alkatrész, sok embernek kell tévesztenie az eladótól a szerelőig, hogy tragédia történjen. Érdeklődtem és megtudtam a Közlekedési Felügyelet ellenőreitől, hogy éves viszonylatban elenyésző az ilyen műszaki hiba okozta balesetek száma – tette hozzá Viszló Ferenc. – Az adminisztrációs terhek viszont úgy megnövekednek januártól, hogy akár egy munkahely is szükséges lehet erre, ezt a kisebb autóbontók nehezen tudják majd teljesíteni.

2008 óta csökkent az autóbontókban leadott kocsik száma Magyarországon, ez így ment Somogyban is, és az idei volt az első év, ami kis emelkedést hozott a vállalkozók tapasztalata szerint, de az emberek többségének még mindig nincs pénze arra, hogy új autót vegyen.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!