Bár kis darabszámban gyártják, mégis komoly jelentőségű modell az aktuális Alpine A110-es. A 2017-ben debütált gép felépítésével és jellegzetes köntösével is utal a ralipályák legendájának számító ős-A110-esre, vagyis egy hiánypótló, könnyű, középmotoros, hátsókerékhajtású gép. A franciaországi Dieppe-ben javarészt manufakturális módszerekkel készülő modellt eddig 3 változatban kínálták (az alap A110-es mellett ott van a komfortorientált GT és az izmosabb S is), ám most megérkezett az eddigi legélesebb verzió. Az utcai engedéllyel rendelkező, de alapvetően versenypályás használatra tervezett modell esetében az Alpine F–1-es versenyautóján használt matt kék fényezés is utal arra, hogy egy célszerszámmal van dolgunk, de az is sokat elárul a tervezett felhasználási körről, hogy ajtóbehúzó helyett piros övekkel lehet behúzni az ajtókat. Mutatjuk a modell részleteit, a technikai érdekességeket!

AERODINAMIKA


Az Alpine konstruktőrei különösen büszkék arra, hogy a Formula–1-ben szerzett tapasztalatok alapján készítették az új aerodinamikai csomagot, a dieppe-i Alpine-központ és az enstone-i istálló munkatársai közösen alkották meg az elemeket. A hátsó légterelő nagyobb és laposabb szögben áll, emellett teljes egészében leburkolták a padlót, illetve vadonatúj oldalszoknyákat terveztek. A A110 S Aero Kit-es verzióhoz képest 29 kg-mal nagyobb a leszorító-erő, az igazi érdekesség azonban az, hogy ezzel párhuzamosan 5%-kal csökkent a légellenállás. Az Alpine szerint elsősorban nagy sebességnél stabilabb az újdonság a kiindulási alaphoz képest.

FUTÓMŰ, FÉKEK


Mivel az Alpine tervei szerint az R-kivitelt gyakran használják majd a tulajdonosok versenypályán, a felfüggesztést alaposan átalakították. A módosított lengéscsillapítók 10 mm-rel csökkentik a hasmagasságot és egyben elöl-hátul 10%-kal merevebbek, de ha ez nem lenne elég, manuálisan (20 „klikkeléssel”) állíthatók a rugózó elemek. A 18 colos karbon felnikre semi-slick mintázatú, vagyis utcai használatra engedélyezett Michelin Pilot Sport Cup 2-es abroncsokat szerelnek. Az olasz Brembo szállítja a fékeket az Alpine-nak, a 320 mm-es tárcsákra a padló irányából áramlik a hűtőlevegő, hogy a legkeményebb féktáv után se csökkenjen a fékteljesítmény.

TÖMEGCSÖKKENTÉS


Az alumínium karosszériás sportkocsi már alapból is a legkönnyebb modellek közé tartozik, az új kivitelnél azonban túlzás nélkül minden dekáért harcot vívtak. A Duqueine által fejlesztett karbon felnik bevetése a legfontosabb, hiszen csak ezzel 12,5 kg-ot spórolnak, de említhetjük a 2,9 kg-mal könnyebb csomagtérfedelet vagy a hátsó szélvédőt, amelyek szénszálas anyagból készülnek. A karbon széles körű használatára jellemző, hogy még a Sabelt kagylóülések váza is ebből az anyagból készül, amivel önmagában 5 kg-mal sikerült lejjebb szorítani a tömeget. A súlycsökkentés az A110 S-hez képest 34 kg.

ELEKTRONIKA


A többi A110-eshez képest az újraprogramozott üzemmódok is változást jelentenek. Sport beállításban gyorsabban kapcsol a váltó és élénkebb a gázpedál-reakció, míg a versenypályára való Track választása esetén már a vezető dolga a sebességváltás, illetve engedékenyebb a menetstabilizáló – Track üzemmódban teljesen ki lehet iktatni az elektronikus felügyeleteket. Az Alpine komoly hangsúlyt helyezett arra is, hogy a vezetőt minél több információval lássa el, a modell az oldalirányú gyorsulástól kezdve a váltóolaj hőfokán át a köridőkig számos érdekes adatot képes megjeleníteni.

ERŐFORRÁS ÉS SEBESSÉGVÁLTÓ


Az R változat a Renault Sport által fejlesztett, 1,8 literes benzinmotor legerősebb, 300 lovas variánsával büszkélkedhet, amelynek muzsikája a kevesebb hangszigetelés és a kipufogóból eltávolított szelep miatt még inkább intenzív. A közvetlen befecskendezéses blokk a hagyományos siklócsapágyas turbófeltöltő helyett golyós rendszert kapott, ami csökkenti a súrlódást, vagyis könnyebben pörög fel. A 300 lóerő és a 340 Nm-es csúcsnyomatékkal a menetteljesítmények káprázatosak, a 3,9 másodperces 0-100 km/órás sprintidő és a 285 km/órás végsebesség már a Porschék vadászterületének számít. Az erő továbbításáért hétfokozatú EDC, vagyis duplakuplungos sebességváltó felel, a vezető a kormány mögötti váltófülekkel veheti át az irányítást.

ALONSO KEDVÉRE


Az Aston Martinhoz átigazoló Fernando Alonso ugyan az F–1-es szezon végén búcsúzik az Alpine csapattól, egy igazán emlékezetes alkotás tesz pontot a spanyol sportoló és a francia márka kapcsolatának végére. Az A110 R Alonso verziójából mindössze 32 példány készül, amire a kétszeres spanyol világbajnok futamgyőzelmeinek számára utalnak. A műszaki eltérések kimerülnek az 5 %-kal keményebb futóműben, ugyanakkor sok-sok apró részlet teszi egyedivé a különkiadást. Alonso aláírása több helyen is feltűnik az autón, emellett a francia zászló helyére a spanyol pilóta „versenyszínei”, a sárga-narancssárga-kék kerültek. A napellenzőn pedig a versenyző mottóját láthatjuk: „Több út is vezet a hegy csúcsára.”