Így házasítják össze a brüsszeli gyárban az akkucsomagot a kész karosszériával. Fotó: Stefler Balázs, Audi

Némi magyarázattal kell kezdenünk, ugyanis a tesztelt típus névadási logikájában van egy kis csavar. Az Audi egyszerűen e-tron névvel illette a 2018-ban debütált elektromos szabadidő-autót, amelyből Sportback utónéven kupés befejezésű verziót is piacra dobtak. Ezzel párhuzamosan szintén 2018-ban bemutatták a hasonló méretű, belső égésű motoros Q8-as szabadidő-autót. A gyártó most közelebb hozza egymáshoz azzal a két típust, hogy az idén frissített e-tron már Q8 e-tron néven kapható. Hogy ne legyen egyszerű a dolog, a „sima” Q8-as is ráncfelvarráson esik át.

Minőségi, de hűvös stílusú a belső

Facelift ide vagy oda, szerintem az e-tron tulajdonosoknak sem feltétlenül tűnnek fel a változások, ugyanakkor a módosított hűtőmaszk és lökhárítók nem is a látvány, sokkal inkább a hatékonyság miatt fontosak. 8%-kal kisebb légellenállást hoztak össze az új aero-csomaggal, ebben szerepet játszik az is, hogy a szélső, alsó légbeömlők a karosszéria oldala mellé vezetik a levegőt, illetve hogy az abroncsok elé légterelőket helyeztek. És, ahogy ilyenkor lenni szokott, az akku sem maradt a régiben: a telep ugyanakkora helyet foglal el (2,28 méter hosszú, 1,63 méter széles és 34 cm magas), azonban egy új eljárással egy cellában 20%-kal több aktív anyagot tudnak elhelyezni, így a kapacitás már nettó 106 kWh. Szóval a BMW és Mercedes után az Audi megérkezett a 100 kWh felettiek mezőnyébe, csakhogy a középső, 408 lóerős kivitel hatótávolsága ekkora akkuval sem kiemelkedő. Egy kis biztonsági ráhagyással 380 kilométer körül alakul a városi hatótáv, autópályán pedig 250 kilométer a reális.

Ahogy egy német prémiummárkától elvárható, az ülések nagyon kényelmesek. A kupés tetőív 190 centis utasoknak már zavaró lehet, de a lábtér hatalmas hátul. Az autó orrában külön tárolóhelyet alakítottak ki a töltőkábeleknek

Kár, mert a többi nagy Audihoz hasonlóan ez a típus is nagyon komfortos, a hely óriási elöl-hátul, a hangszigetelés pedig a legjobbak közé emeli. A vezetői környezet és az egész belső szokás szerint technokrata, hűvös stílusú, a hangtalan, villanymotoros hajtással megspékelve kevés érzelmet vált ki az autó. Még úgy is, hogy teljesítményről is csak szuperlatívuszokban lehet beszélni: a 664 Nm-es nyomaték egyenes vonalban gyorsan feledteti az emberrel, hogy egy magasépítésű, 2,5 tonnás monstrumban ül. A légrugós futóművel az úthibákat csodásan vasalja ki a nagy Audi, de azt is könnyedén oldja meg, amikor az összes teljesítményt útra kell vinnie, a kétmotoros összkerékhajtás méltó a legendás quattro névre. Mondjuk a 36 millió Ft-os árért cserébe jogosan lehetnek a kuncsaft oknak az elvárásai is átlag felettiek.

Tekintélyes: 8,5 centi híján 5,0 méter hosszú a modell

TETSZETT
• csendes, komfortos utastér
• gyorsulás
• technikai színvonal
NEM TETSZETT
• hatótávolság
• magas ár

ÖSSZEGZÉS
3-féle teljesítménnyel és 2 karosszériával kapható a Q8 e-tron, amelynek tudása egészen magas szintet képvisel, egyedül a hatótávolság vet fel kérdéseket. Fontos, hogy ez az Audi sem hivalkodó, visszafogottsága ízlés szerint éppúgy lehet elony, mint hátrány.

AUDI Q8 SPORTBACK E-TRON 55 QUATTRO
Max. teljesítmény: 300 kW (408 LE)
Max. nyomaték: 664 Nm
Hossz./szél./mag.: 4915/1937/1633 mm
Tengelytáv: 2928 mm
Tömeg: 2585 kg
Csomagtér: 569 l
Nettó akkumulátor
kapacitás 106 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 0-100 km/h: 5,6 s
Max. sebesség: 200 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: 19,9-24,1 kWh/100 km
Hatótávolság (WLTP): 487-600 km
A típus alapára: 36 769 040 Ft