A 30d nyomatéka ugyanúgy 650 Nm, mint az X4 M-é. Mindkettő a mai motorgyártás csúcsát jelenti. Fotó: Stefler Balázs

Az első, 1999-es X5-össel a BMW új korszakba lépett, jól ismert filozófiáját egy alapjaiban új közegben kamatoztatva fogott hozzá vevőkörének bővítéséhez. Jelenleg 7 különböző SUV szerepel a márka kínálatában, és a cikkünkben szereplő X3-as, illetve X4-es már túl is nőtt a forradalmi ősön! Az eltelt bő 20 év alatt a bajorok folyamatosan csiszolgatták a limuzinokéval összehasonlítható vezethetőséget, illetve azt a szükségesnél többet nyújtó csomagot, amiért a vásárlók világszerte lelkesednek. Ráadásként a kínálatban mindenki megtalálja a számára leginkább megfelelő összeállítást.

A frissítés újdonsága a 12,3 colos központi kijelző, a karbonmintás helyett 5 különböző dekorbetét is választható. Az elektronikus kapcsolóként funkcionáló váltókar elegáns és ösztönösen kezelhető. Könnyen áttekinthető a kezelőfelület, megkönnyíti a vezető dolgát az igényesen kivitelezett head up display

Mindenes erőgép
A 2003-ban debütált X3-as jelenleg a 3. generációjánál tart, az aktuális, G01-es modell 2017 szeptemberében állt a nagyközönség elé a Frankfurti Autószalonon, frissített változata 2021 júniusában jelent meg. Kívül-belül megújult, de továbbra is az arany középutat jelenti a BMW SAV, vagyis Sports Activity Vehicle kínálatában. A hosszmotoros X3-as mindent tud, amire a célközönség vágyik, a formatervéhez illeszkedő méretes vesék tekintélyt parancsolók, robusztus kisugárzása van, és akár a menettulajdonságait, akár a szolgáltatásait nézzük, az aktuális széria vitán felül kimeríti a prémiumautó fogalmát. Amiért nemcsak tisztelni, hanem szeretni is lehet, az a németesen racionális megvalósítás. Külső méretei ugyan nagyok, de a 4 942 400 Ft-os M modell kiegészítőivel sem számít hivalkodónak. Utastere tágas, legfeljebb a hátsó lábtér méretét érheti kritika, a családi használatra is alkalmas csomagtartónak és az odabent található tárolórekeszeknek köszönhetően egyértelműen praktikus a felépítése.

Sportmodell létére jó a körkilátás az X4 M-ből, a vaskos kormány pedig itt is remek! Az X4 M esetében nem csak a váltókar más, kis billentyűvel lehet állítani a kapcsolási sebességet, az előre elmentett beállítások (motor, kormányzás, futómű) a piros gombokkal egyszerűen kiválaszthatók

Akit a külső megfogott, a belső biztosan megtartja, ugyanis a márka legjobb hagyományai szerint rendezték be, az anyagminőség kifogástalan, az ergonómiáról a fizikai gombok megléte és a tökéleteshez közel álló vezetési pozíció gondoskodik. Még az új, 12,3 colos központi kijelzőn sem múlik a magas építéssel összefüggő, sokak által kedvelt, valóban biztonságos kilátás, a digitális eszköztár, illetve a fizikai részegységek közötti egyensúly pedig garantálja a vezetés klasszikus élményét.

A szabadidő-autókon jól mutatnak a nagyméretű vesék. A rendkívüli tudású lézervilágítás igazi prémiumextra, ára 574 100 Ft

A kifinomult, 3,0 literes, hathengeres dízelmotor kulturált, mégis ízesen gépszerű hangja csak annyira szűrődik be az utastérbe, hogy hozzájáruljon az autó masszív karakteréhez. A 286 lóerő és különösen az 1500-as fordulaton jelentkező 650 Nm nyomaték jól beosztható őserővel mozgatja. Gyorsan reagáló, 8 fokozatú váltójáról először a városban veszünk tudomást, de ott is csak a gyakori tempóváltások képesek kizökkenteni. 90 km/órás tempónál 1200-at, 130-nál 1700-at forog a motor, ez ideális utazóautóvá teszi, gyorsforgalmi utakon 5,0 l/100 km alatti pillanatnyi fogyasztást mutat! A BMW-től elvárt sportos viselkedést az M csomagban járó M Sport fékek és természetesen a futómű is támogatják, utóbbi feszes hangolása és a 21 colos, Individual könnyűfém felnik (439 000 Ft) ellenére is nyújt érezhető rugózási komfortot. Hatalmas kerekeinek gördülési zaja ugyan beszűrődik az utastérbe, de a 236 400 Ft-ért kapható, kiváló ár/érték arányú Harman/Kardon hangrendszer élvezetét nem tudja megzavarni…

Mindennapos autózáshoz ideális az alapáras ülés, a bőrkárpit felára 422 200 Ft. A hátsó sorban gyerekek és felnőttek egyformán jól elférnek, a nyitható üvegtető 506 600 Ft-ba kerül. Téglatesthez közelebb álló alakjának köszönhetően jobban kihasználható az X3-as csomagtartója

A sebesség megszállottja
Az X3-as még ezzel az izmos motorral is sok szempontból józan autó, érződik rajta a célszerűség. Ezzel szemben az X4-es kupé változat sokkal inkább a divat jegyében született, az M Competition topmodell a Sao Paulo sárga fényezéssel pedig egyenesen a polgárpukkasztó kategóriába sorolható. A kisgyerekek ujjal mutogatnak utána, a többi autós meg leesett állal nézi a piros lámpánál várakozva a malomkeréknyi féktárcsákat és a 2×2 csőben végződő kipufogót. Ezzel az autóval tényleg lehetetlen észrevétlennek maradni, de azért egy M-es BMW sokkal többről szól annál, mint hogy egyszerűen feltűnő.

Először is a 3,0 literes blokk 510 lóereje bődületes, a 3,8 másodperces 0-100 km/órás sprintidő talán érzékelteti, hogy még a komoly sportkocsik között is kevés akad, amely egyenesben tartani tudja vele a lépést. Az érzelmi töltet azonban legalább ilyen fontos: a BMW sorhatosa ebben a formában úgy szól, mintha nem lenne holnap, jellegzetes trombitálása semmivel sem összetéveszthető élménnyé teszi a közlekedést. A turbófeltöltés ellenére az erőforrás szeret és tud is pörögni, a leszabályzás csak 7200-nál szól közbe, és persze nem hiányozhatnak a technikai finomságok sem az erőforrásból. Az olajteknőbe két különálló kamrát és egy integrált szívócsatornát is terveztek. Extrém szituációkban, például versenypályán a kiegészítő szívóág lehetővé teszi, hogy az olajpumpa a kisebb olajteknőből biztosítsa az erőforrás optimális kenését. És akkor még nem beszéltünk a váltóról: bár a bajorok itt is az univerzális, 8 fokozatú ZF-automatát használják, a váltókaron lévő kis billentyűkkel a kapcsolási sebesség is állítható, az erőátvitel a leggyorsabb üzemmódban a duplakuplungosokat megszégyenítően gangol! Ha ehhez hozzávesszük, hogy a vezérlés csak akkor kapcsolja hajtásba az első tengelyt, amikor szükséges, egyértelmű lesz, hogy az X4 M Competition igazi élményautó.

Nagyobb termetűeknek kicsit passzentosak a sportülések, de az oldaltartást nem érheti kritika. A kupés tetőív érezteti hatását a fejtérnél, és persze az üvegfelületek is kisebbek. Minimális mértékben, 25 literrel kisebb az X4-es csomagtere

Az egyetlen bökkenő, hogy hétköznapi használatban meg szokást igényel. Szokni kell, hogy „harapós” a fék, illetve hogy még Comfort üzemmódban is meglepően érzékeny a gázpedál. A gördülési zaj a hatalmas abroncsok miatt itt is jelen van, de az X3-ashoz képest sokkal nagyobb a fordulóköre – szűk parkolóházakban nem fogjuk otthonosan érezni magunkat. Komfortszintje, pontosabban a rugózási kényelme viszont még éppen azon a határon belül van, ami komoly kompromisszumot igényelne, egy érezhetően feszes, de nem sprőd rugózású modell az X4 M. A vezetési élmény természetesen nem minden, a sportmodell beltere az eltérő grafikájú műszerfallal, a programozható M-gombokkal és egész hangulatával egyértelművé teszi, hogy autórajongók tervezték autórajongóknak. Ami pedig az árat illeti, a 37 540 600 Ft-os belépő a dízel X3-ashoz viszonyítva pokolian sok, ugyanakkor nem vitás, hogy aki hajlandó ennyit áldozni egy járműre, egyetlen elköltött forintot sem bán majd meg!

Az M csomagos X3-as is ”vállas”, de az X4 M még egy lapáttal rátesz a látványra

BMW X3
TETSZETT
• praktikum
• hajtáslánc
• vezethetőség
NEM TETSZETT
• ajtók csukódási hangja

BMW X4
TETSZETT
• egyedülálló karakter
• menetteljesítmények
• motorhang
NEM TETSZETT
• nagy fordulókör
• hátul szűk fejtér

ÖSSZEGZÉS
A 3,0 literes, dízel X3-as mindent tud, amire egy prémiumautó-vásárló vágyhat, miközben racionális döntésnek számít. Az X4 M az SUVműfaj öncélú, de nagyon szórakoztató csúcsragadozója, éppen ezért pozitívum, hogy a BMW kínálatában mindkettő megtalálható.