A tolató- és a menetrögzítő kamera miatt is le kellett bontani a burkolatokat a csomagtérajtón. A hátsó kamera a pótféklámpa alól fürkészi a forgalmat. Fotó: Dombóvári Mihály

Egyszerre 3 kamera került a beszerelő műhelyben az amúgy magas felszereltségi szintű Škodába. Tulajdonosa kért bele első-, és hátsó fedélzeti eseményrögzítőt, valamint tolatókamerát is.
Kezdjük a tolatókamerával. A Škoda esetén elérhető alkatrészként a gyári beszerelésű tolató kamera, ami azért is előnyös, mert ez szoftveresen illeszthető a kocsi rendszeréhez. A beszereléséhez a csomagtérajtó kárpitozását belülről le kellett bontani, és a kamera fészke a rendszámkeret felső élébe, a gyári helyére került. Ezután csatlakoztatták a kamerát az autó elektromos rendszeréhez, majd megtanították az autó elektronikáját a kamera felismerésére. A kamera képe az autó gyári, középkonzoli kijelzőjén jelent meg, a hátramenet kapcsolásakor automatikusan. Alapvetően nincs összefüggés a menetfigyelő-, és a tolatókamera beszerelése között, ez esetben viszont együtt kérte az autó tulajdonosa, természetesen a tolatást segítő egység külön is beszerelhető. A VW-csoportos autók esetén nagyságrendileg 110 000 forintos költséget jelent egy ilyen fejlesztés.

A kínai márkák uralják a piacot. A Škodába is Xiaomi 70mai került

A csomagtérajtó belső burkolatának leszerelése a hátsó menetrögzítő kamera bekötéséhez is szükséges, ugyanis a tápot az autó rendszerétől kapják. A kiválasztott márka a Xiaomi 70mai, amely a kamerák piacán a tesztekben az első ötben szokott végezni, tehát egy jó minőségű gyártmány. A hátsó kamerát a pótféklámpa alá rögzítették, ehhez a gyártó ad kétoldalas ragasztót. A felragasztáshoz az üvegfelületet alaposan zsírtalanítani kell, és érdemes finoman megmelegíteni egy hőpisztollyal, úgy biztosabb és időtállóbb lesz a ragasztás. Ezután következhetett a kamera rákötése a tápra.

Az első kamera felragasztása a szélvédőre. Úgy pozicionálták, hogy ne lógjon be a sofőr látóterébe

Az első szélvédőre is ragasztással került fel a kamera, itt is alapos tisztítás és melegítés után. Az első kamera tápkábelét is behúzták, így mindkettő feléled, amint gyújtást kap az autó. A két menetrögzítő kamera kapott még egy kiegészítő elektronikus egységet és egy G-szenzort. Ezeket pedig azért, hogy parkolási helyzetben is rögzítsenek, ha lökés éri az autót, a kamerák tápot kapnak és beindulnak, így felvehető, hogy ha a magára hagyott autónak például parkoláskor valaki nekimegy. A plusz elektronika pedig az akkufeszültséget figyeli, és pihenő helyzetben csak akkor ad tápot a kameráknak, ha megfelelő a feszültség.

A hátsó tolatókamera bekötéséhez a fejegységet is ki kellett szerelni

Cikkünk elkészítéséhez a CAR-NAVI-SYSTEMS nyújtott segítséget.