A tulajdonos már sok pénzt rálocsolt Captivájára, amit amúgy kedvel, mert nagy és kényelmes. Azonban a pénzköltésnek is van határa, emiatt alakult ki a „vészelhárító szervizkultúra”, amelynek lényege, hogy akkor javíttatunk, amikor már elkerülhetetlen. A Captiva is eljutott eddig, a kuplungja egyre jobban csúszott, főképp, ha elérte az üzemmeleg szintet. De amíg mozgásképes volt az autó, addig a tulajdonos használta. Ellenben dombos vidéken él, az otthonához több meredek utcát is meg kell mászni. Az autó egyszer csak feladta a harcot, persze, hogy a meredek utcák között. A tulajdonos nem volt tudatában a hibának, így amikor korábban csúszott a kuplung, azt sem tudta okhoz kötni. Trélert hívott és elvitette a szervizbe az autót. Mikor megérkezett a szerviz udvarába és be kellett vele állni a műhelybe, ez végül sikerült is, és a pár méter bőven elég volt a szerelőknek, hogy behatárolják a hiba okát. Mint mondták, régóta nem találkoztak ennyire elhasznált kuplunggal. Viszont ami feltűnt még összeszerelt állapotban, hogy például a kettős tömegű lendkeréknek még kutya baja sem volt.

Fotó: Dombóvári Mihály

Emelőre került tehát a Captiva, amelyen a bal oldali futóművet is le kellett bontani, kiszedni a féltengelyeket, és ezután lehetett lehúzni a váltót a motorról. Ekkor vált láthatóvá a hihetetlenül felfényesedett, megüvegesedett kopott kuplungtárcsa. A hegyvidéki használat, a sok kuplungolás csúsztatással komoly terhelést jelentett a nehéz autónak. Vélhetően ez okozta a megszokottnál korábban bekövetkezett kopást is. A szerelők mindent átnéztek és teljes kuplungszett cserét javasoltak, valamint a főtengely szimmering cseréjét, ahol már megjelent az olajpára. Jobb ezeket akkor cserélni, amikor szét van szedve a kocsi, mert bár önmagában nem lenne drága az alkatrész, rengeteg munkával jár a szétbontás-összerakás, amit felesleges többször megfizetni.

Amint megérkeztek az alkatrészek, ellenőrizték a csereszabatosságot és folytatták a szerelést. A szimmeringcserével kezdték, majd beszerelték az új kuplungcsapágyat. A kiemelővilla jó állapotban volt, az maradhatott, ezt az alkatrészt ritkán kell cserélni. A hüvelyt viszont cserélték, mert már megkoptatta a sok kuplungolás. Beszerelték az új, kettős tömegű lendkereket, a régiben a szemrevételezés szerint még volt jó 20-30 ezer kilométer hibátlan működés lehetősége. Felszerelték az új kuplungtárcsát is, majd összerakták az autót, ami így egy hosszabb szervizlátogatás után ismét működőképessé vált.
Az eset tanulsága, hogy észrevehető hibáknál, már az első jeleknél érdemes autószervizhez fordulni, mert például ebben az esetben is egy nem tervezett javítást, lerobbanást, trélerezést úszhatott volna meg a tulaj. A szerelők az ilyen egyértelmű hibajelet, mint a kuplungtárcsa csúszása, magabiztosan tudják azonosítani. Ha már csúszik a kuplung, nem sok ideje van hátra. Jobb előbb cselekedni.

Fantom az autóban
Szokás mondani, hogy az öreg autókban a műszerfalon valami mindig világít, leginkább a „csekkendzsin” jelzés. De mindennek van határa, az öreg VW Bora tulajdonosa már kezdte a fejét vakarni, annyi hibakóddal szórta tele az autója a műszerfalat, hogy már követni sem tudta. Gyorsan elvitte hát szervizbe az autót. Ott elsőként kiolvasták a hibakódokat: volt bőven. Ami feltűnt a szerelőknek, hogy egymástól független hibakódok szerepeltek a listán. Általában, ha több hibakódot dob fel egyidőben egy autó, azok között szokott lenni összefüggés: például rossz gyertya miatt küldhet egyszerre az autó gyújtáskimaradásról, gyújtás-feszültségesésről, trafóhibáról és lambdaszonda hibáról is hibaüzenetet. Na de a Bora esetén összevissza üzenetek érkeztek. Emiatt úgy döntöttek, hogy fizikailag átnézik a kábelezést valami komolyabb kontakthibára gyanakodva. A megérzésük jó volt, a biztosíték táblát kiemelve, a hátoldalán már szenesre égett környezetű kábelcsatlakozást találtak. Vélhetően korábban valaki az előírtnál nagyobb ellenállású biztosítékot használt ebben az áramkörben. Új csatlakozó felszerelésével visszaállították a gyári állapotot, így a Bora abbahagyta a fals hibajelek küldését. Ez esetben minimális volt az alkatrészköltség, a szervizdíjat a hibakeresés és a kocsi szét-, valamint összeszerelése alakította.

A VW Bora zárlatos csatlakozója, ami a fantom hibajelzéseket okozta

Cikkünk elkészítéséhez a BLT Autószerviz nyújtott segítséget