Az ausztriai Gmündben 70 évvel ezelőtt készült el a Porsche 356-os végleges, sorozatérett példánya, így ekkorra datálják a neves márka autógyártóként való hivatalos megjelenését. Ferry Porsche volt az, aki egy tökéletes játékszernek beillő sportkocsit alkotott, méghozzá azzal az irányelvvel, hogy nem kell bele öblös és nehéz motor. A blokk konstrukciója ugyan a VW Bogár népautóból már ismerős volt, de a Porsche aztán teljesen magáévá tette: egyetlen márka sem dobott piacra annyi féle boxermotort és nem ért el akkora sikereket a versenysportban ilyen felépítésű egységgel.

A konstrukció onnan kapta a nevét, hogy a két hengersor dugattyúi egymással ellentétes irányba mozognak – pontosan úgy, mintha bokszolnának. A boxer felépítésnek több előnye is van, hiszen alacsony a tömegközéppontja, emellett a járása nagyon sima, és főtengelye is könnyebben pörög fel. Nem véletlen, hogy a belső égésű erőforrással ellátott kisrepülőgépek zömében boxermotor dolgozik. A jellegzetes konstrukció a Porschénál köszöni szépen, jobban van mint valaha, egyetlen rajongónak sem kell attól tartania, hogy búcsúzna tőle a márka. Ahogy a gyártó illetékesei mondták a 70. év ünneplésére rendezett eseményen, nyugodjunk meg, az utolsó, belső égésű motorral ellátott Porsche egy boxermotoros sportkocsi lesz!

1948: az első Porsche
A 356-os, mint a márka első sorozatgyártású terméke, 1,1 literes, négyhengeres boxermotorral mutatkozott be, amely a VW Bogár erőforrásán alapult – a főtengelyt és a teljes vezérlést lecserélték. A tolórudas szelepmozgatású, léghűtéses konstrukció 35 lóerőt produkált.

1963: a hathengeres ikon
Az első 911-es premierjével tették le a maiak alapjait: a cég boxer hathengeres erőforrást épített a modellbe. A 2,0 literes, 130 lóerős egység üzemanyag-ellátásáról két Solex karburátor gondoskodott.

1973: a csúcs
A Porsche által készített legerősebb versenyautóban, a 917/30-asban is boxer motor dolgozott. Az 1973-ban bemutatott Can-Am versenygépben a 12 hengeres, 5,4 literes biturbó egység kvalifikációs üzemmódban 1580 lóerőt produkált!

1975: turbóval a nagyágyúk ellen
A 911 Turbo első nemzedékével lépett be az akkori szupersportkocsik piacára a Porsche. Az első, feltöltött 911-es a 3,0 literes, 260 lóerős blokkjával 5,5 szekundum alatt gyorsult 100-ra. 1977-től 3,3 literes, 300 lovas verzió jelent meg töltőlevegő-hűtővel.

1986: teljesítményhajsza újratöltve
A Porsche 959-es a 80-as évek egyik legemlékezetesebb szuperautója. Az összkerékhajtású torpedóba lég-vízhűtéses, ikerturbós, 2,85 literes boxer hathengerest építettek 450 lóerős teljesítménnyel. A szekvenciális turbófeltöltő bevezetése az egyenletes erőleadást szolgálta.

1988: dupla gyújtógyertyával
A 911 Carrera (964) modellváltásánál 3,6 literesre nőtt a hatos boxer, amelynél dupla gyújtógyertya bevezetésével fokozták a hatékonyságot.

1993: az utolsó léghűtéses
A legendás 993-assal búcsúzott a léghűtés az utcai Porschékból. Premierjekor a hidraulikus szelephézag-állítás és a változó szívócsőhossz volt a 3,6 literes boxer újdonsága.

1996: friss motorcsalád a kis Porschénak
A Boxster első nemzedéke (986) teljesen új fejlesztésű, vízhűtéses, 2,5-ös hathengeres erőforrást kapott, hengerenként négy szeleppel.

1998: egy új éra kezdete
Az emissziós normák és a piaci trendek sajtolták ki a Porschéból a 911-es új generációs, vízhűtéses boxer motorcsaládját, amely nemcsak hűtésével, hanem száraz karteres olajozási rendszerével is újat hozott. A 996-os nemzedékben kezdetben a 3,4 literes hathengeres 300 lóerőt teljesített.

2006: változó geometriájú feltöltő
480 lóerőt produkált a 997-es nemzedék Turbo típusa, amely első szériagyártású, benzinmotoros autóként kapott változó geometriájú turbófeltöltőt. A 997-es életében a következő mérföldkő 2008-ban jött el, amikor a 911 Carreránál és Carrera S-nél közvetlen befecskendezésre váltottak.

2016: turbós motor a Carrerának
A 991 II -es széria nagy újdonsága volt, hogy a Carrera és Carrera S modellek is 3,0 literes, biturbó motort kaptak – a Porsche szerint a léghűtésről vízhűtésre való átálláshoz hasonló léptékű volt ez a váltás. A Carrera (370 LE) és a Carrera S (420 LE) modellekben is 49 mm-es a turbinaátmérő, de utóbbinál 0,9 helyett 1,1 bar a töltőnyomás. A két feltöltő nem lépcsőzetesen, hanem folyamatosan együtt dolgozik. A korábbi 3,4-eshez és 3,8-ashoz képest a 3,0 literes forgattyúsházát könnyebb ötvözetből öntik (-1,5 kg), az alumínium olajteknőt pedig műanyag váltotta fel.

2016: négyhengeres újraszerelve
A 718-as előnevet felvevő Boxster és Cayman típusokban debütált a 3,0 litereshez hasonló konstrukciójú, négyhengeres motorcsalád. A 2,0 és 2,5 literes erőforrások 300- illetve 350 lóerősek, utóbbi változó geometriájú turbóval (mindkettő szimpla turbós) büszkélkedhet.

2018: 700 lóerő az aktuális csúcs
A 911 GT2 RS aktuális nemzedéke nemcsak a legerősebb boxermotoros utcai autója a márkának, hanem a valaha készült legcombosabb, közúti engedéllyel rendelkező zuffenhauseni modell is. A 3,8 literes biturbó egység 700 lóerőt szabadít a hátsó kerékre, de emellett az is érdekes, hogy az intercoolert – egy bizonyos hőmérséklet elérésekor – egy ötliteres tartályból vízpermet hűti.