Régen tucatautó volt a 750-es, ma V8-as. Fotó: Lővei Gergely
Régen tucatautó volt a 750-es, ma V8-as. Fotó: Lővei Gergely

A második világháborút követően a német gyártók közül elsőként a BMW vetemedett arra, hogy tucatnyi hengerrel szerelt motort kínál az ügyfeleknek, a 7-es sorozat karosszériájába rögtön a világújdonságnak számító xenon fényszórókkal együtt került be a dupla sorhat – külön-külön motorvezérlője és befecskendezése van a hengersoroknak, amelyek tulajdonképpen egymás mellett működő önálló erőforrások.

Jól látható V12-es, kontra műanyag fedelek alatt rejtőzködő V8-as. Mindkettő 750-es
Jól látható V12-es, kontra műanyag fedelek alatt rejtőzködő V8-as. Mindkettő 750-es

Magának a motornak a létezése volt az igazi fegyvertény (külön autót is szerkesztettek köré a 8-as sorozat képében), nem nagyon hergelték a konstrukciót. Az 5,0 literből előállított 300 lóerő elmaradt a korabeli 25i blokk teljesítményének kétszeresétől (340 LE), a lényeg a selymesen finom járás és az észrevétlen működés volt. Ezt a rejtőzködő életmódot fejlesztette csúcsra az a magyar vásárló, aki 1989-ben első tulajdonosként megvásárolta az itt látható példányt azzal, hogy lemondott a csomagtérfedélen elhelyezett típusjelzésről. Már amennyire a rendszerváltás idején egy zsírúj 7-es sorozat rejtőzködésnek számított…

Korhű kiegészítő a telefon-kihangosító
Korhű kiegészítő a telefon-kihangosító

Most, szűk három évtizeddel később épp új tulajdonost keresnek az autónak, amelynek ezidáig egy hivatalosan is bejegyzett tulajdonosa volt. Húsz évet állt egy helyben, tavaly élesztették fel csipkerózsika álmából, szóval 6-7 év alatt futotta meg a hatvanezer kilométerét. Némi szervizelést követően tökéletes műszaki állapotban van, leszámítva azt, hogy a kipufogórendszerből kihagyták az összerohadt dobokat – nem a közlekedés, hanem a további tárolás volt az eredeti cél, csak időközben kell a hely, mert idő közben érkezett egy még megkíméltebb állapotban lévő 850i a helyére…

27 év alatt 60 ezer km - meg pár száz méter a fotózás idején
27 év alatt 60 ezer km – meg pár száz méter a fotózás idején

Szaladjunk előre az időben 2016-ig, és a legújabb BMW 750-es tesztautóig. Nem csak annyi a változás, hogy a számot követő betűk sorrendje megfordult, de a motortérben is már „csak” egy V8-as erőforrás dolgozik – igaz, két turbófeltöltővel és 450 lóerős teljesítménnyel. Ez már elég ahhoz, hogy az elegáns suhanás mellett brutális száguldásra is képes legyen a hatalmas méretű limuzin; már ha a kedves sofőr úgy kívánja. Az évek során vagy egy tonnát magára szedett a 750-es, így már négy légrugóra van szükség az egyszerre kényelmesen és sportos haladás megvalósítására, ráadásul már nem a vezető, hanem a jobb hátul helyet foglaló ember van a középpontban.

Ránézésre és a számok alapján is súlyosabb jelenség az új 7-es
Ránézésre és a számok alapján is súlyosabb jelenség az új 7-es

Erre a legjobb bizonyíték, hogy amíg elöl legfeljebb masszázsfunkciónak örülhet a vezető, a jobb hátul lévő ülőhelyet gombnyomásra ággyá lehet alakítani, ilyenkor előrebukik az anyósülés. Ha netán unná a szundikálást az itt utazó, akkor tornázhat is. Vitalitás programként aposztrofálják a vállak/lábak mozgatására alapuló programot, ami valójában semmire nem jó – menet közben nem tudja az ember a kívánt erősséggel a háttámlát/lábtartót nyomni, mert a legkisebb bukkanón is kilendül a mutató. A könyöklőben nem hűtő, hanem előhajtható kis asztalka van, egyébként a könyöklő szélén lévő kapcsolókkal, a távirányítóval vagy a gombnyomásra villanymotorral előnyújtott táblagéppel lehet vezérelni a hátsó teret; komolyabb munka itt punnyadni, mint az autót vezetni.

Csak a fotózás idejére hagyta el pihenőhelyét a 750iL, de innen mennie kell - egy 850i miatt
Csak a fotózás idejére hagyta el pihenőhelyét a 750iL, de innen mennie kell – egy 850i miatt

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!