Fotó: Lővei Gergely

Helyzetjelentéssel kezdődött a Kia lágyhibrid és plug-in hibrid Ceedjének hazai bemutatója, eszerint a régiónkban 70%-os szinten áll a márka, Magyarországon viszont a tavalyi terveknek megfelelően alakulnak az eladások, azaz 100%-ot hoznak a márkakereskedők, ami azért nagy eredmény, mert a vírushelyzet miatt gyárleállás is volt. A vírushelyzet mellett a CO2-kibocsájtásról szól az idei esztendő, a Kiánál ez azt jelenti, hogy a már a fő modelljei is elektrifizált hajtásokat kapnak.

Jelenleg kétféle dízelt kínál kompakt modelljéhez a Kia, a 115 vagy 136 lóerős teljesítményű 1,6-os CDRi-t, ez hamarosan annyiból változik, hogy törlik a gyengébb teljesítményszintet (hardveresen nincs különbség a kettő között), és a 136 lóerős CRDi 48V-os lágyhibrid változata lesz az alternatíva. Utóbbinál nem csak az indítógenerátor az újdonság, de az elektronikusan vezérelt kuplung is, ami miatt hamarabb lekapcsolja a belső égésű motort az elektronika, illetve 30 km/órás tempó felett gurulva (gázról lelépve) kikuplungol a rendszer és leállítja a dízelmotort. Hátul helyezik el a 12V-osnál négyszer nagyobb kapacitású 48v-os akkumulátort, a 136 LE/326 Nm teljesítmény változatlan.

A hálózatról tölthető hibrid hajtás hozza vissza a szívómotort a Ceed karosszériába (nemrég búcsúzott az 1,4-es alapmotor), a 105 LE/147 Nm teljesítményű négyhengeres mellett egy 60,5 LE/170 Nm teljesítményű villanymotor hajt be a hatfokozatú, duplakuplungos váltóba, a rendszerteljesítmény 141 LE/265 Nm. A csomagtérpadló alatt elhelyezett lítium-ion akkumulátor 8,9 kWh kapacitású, ettől csökken a raktér mérete is, hiszen ott nagy fiók helyett épp csak egy töltőkábelt befogadó rekesz bújik meg, a Ceed kombinál 437-1506 l a raktér (belső égésű motorral 625-1694 l), míg az Xceed-nél 291-1243 l (belső égésű motorral 426-1378 l).

A zöld rendszámon kívül a gyémántmintás, teljesen zárt hűtőrácsról lehet felismerni a hálózatról tölthető hibrid hajtással szerelt Ceedeket, az utastérben pár új kapcsoló (EV-üzemmód, tanksapka-nyitó, töltés-időzítés, csak vezető klíma) mellett a középső hangszóró peremére beépített bumfordi LED-sor az újdonság, utóbbi az akkumulátor töltöttségi szintjét mutatja kívülről is jól látható módon. Alapfelszerelésként jár a 8 vagy 10,25 col képátlójú érintőképernyős fejegység, a digitális műszeregység új grafikát kap, a jobb oldalon fordulatszámmérő helyett energiamonitor kap helyet.

A rövidke menetpróbán szinte végig villanymotorral haladtam, csak szándékos padlógázra indult be a benzinmotor – még EV, azaz csak elektromos módban is -, amúgy villanymotorral lehet tartani a forgalom ritmusát. Városban 50 kilométer körüli elektromos hatótávval lehet számolni, az akkumulátort konnektorról 5 óra, fali töltődobozról 2,5 óra alatt lehet feltölteni. Alapáron csak a 230V-os kábelt mellékelik a Ceed és Xceed PHEV-hez, a Type 2-es kábel feláras – egy zsák és a padló alatti rekesz szolgál a kábel(ek) tárolására.

A Kia választékban már három kompakt plug-in hibrid modell található, ezek közül a legolcsóbb a Niro PHEV, amely 10 149 000 Ft-ról indul, majd a Ceed kombi következik, amelynek az alapára 10 299 000 Ft, az Xceed pedig 10 349 000 Ft-tól vihető el.