Már méretei is a SUV-modellek új méretváltozatát sugallják. Az Audi Q5 ugyanis 4,63 méter hosszúsága és 1,88 méter szélessége mellett mindössze 1,65 méter magas. Az új modell emellett 0,33-as cw-értékével kategóriája legjobbjának bizonyul.

Hosszú tengelytáv, bőséges térkínálat

A hosszú, 2,81 méteres tengelytáv a legnagyobb a szegmensben, a bőséges térkínálatért felelős az Audi Q5 utasterében, amely öt személy számára is kényelmes helyet kínál. Az ülések ergonómiailag optimális formákkal és rugalmas koncepció szerint készülnek, a hátsó üléstámlák állásszöge állítható és kényelmesen le is hajthatók. A csomagtérben található reteszkart meghúzva az ülőpárnák előrehajthatók, a csomagtér így 540-ről 1.560 literesre nő, a padlózata alatt pedig külön rakodórekesz rejtőzik. Opcióként csomagrögzítő sín és készlet, elválasztó háló és a szennyezett tárgyaknak kialakított rekesz is rendelhető.

Utasterében a Q5 is a márka formai nyelvezetét alkalmazza, ám sajátos módján – a vezetőre összpontosító „cockpit” például a magasabb üléspozíciónak megfelelően függőleges irányban nagyobb kiterjedésű. A letisztult elrendezésű belső tér számára a finom anyagok – alumínium, nemesfák, króm, bőr és Alcantara – illetve az opcióként kapható, széles választékban rendelkezésre álló designcsomagok kölcsönöznek még vonzóbb karaktert. Az Audi Q5 kínál elektromechanikus rögzítőféket, automatikus légkondicionálót és kijelzőt a műszeregységben, utóbbi többek között a gazdaságos vezetés szempontjából ideális sebességi fokozatról is tájékoztatást nyújt. Amennyiben az új Audi Q5 navigációs rendszert is tartalmaz, számos kezelési funkció a középkonzol MMI-terminálján összpontosul.

Erős és gazdaságos – a motorok

Az Audi Q5 háromféle, egy benzines és két TDI motorral jelenik meg. Mindegyikük közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű, s magas teljesítményszint, intenzív vonóerő és rendkívül kultúrált járás jellemzi őket, miközben az üzemanyaggal is egyaránt takarékosan bánnak.

A 2.0 TFSI teljes egészében új fejlesztésű konstrukcióként jelenik meg. E négyhengeres konstrukció három high-tech megoldást is felsorakoztat – turbófeltöltés, közvetlen benzinbefecskendezés és az „Audi valvelift system” innovatív szelepemelés-szabályzás.

A magas, 350 newtonméter forgatónyomaték már 1.500 percenkénti fordulatszámtól egészen 4.200 fordulatig rendelkezésre áll, maximális teljesítménye pedig 155 kW (211 LE). Az Audi Q5 2.0 TFSI mindössze 7,2 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, csúcssebessége 222 kilométer/óra. Átlagfogyasztása mindössze 8,5 liter 100 kilométerenként.

Szintén négy hengerrel és kétliteres lökettérfogattal dolgozik a 2.0 TDI, amelyben common-rail befecskendező rendszer gondoskodik a rendkívül kultúrált járásról, s a benzineshez hasonlóan két kiegyenlítő tengellyel is rendelkezik. Szintén 350 newtonméter (1.750 és 2.500 percenkénti fordulatszám között) forgatónyomatékával ez a dízel bőséges vonóerőt produkál, teljesítménye pedig a 125 kW (170 LE) szintet is eléri. 100 kilométerenként mindössze 6,7 literes átlagos üzemanyag-fogyasztása jól igazolja az Audi gazdaságossági stratégiájának sikerét. A kétliteres TDI-vel az Audi Q5 9,5 másodperc alatt gyorsít 100-as tempóra, legnagyobb sebességét 204 kilométer/óránál éri el.

A legerősebb motor a 3.0 TDI, a V6-os dízel 175 kW (240 LE) teljesítményt produkál, 500 newtonméter forgatónyomatéka pedig 1.500 és 3.000 percenkénti fordulat között áll rendelkezésre. Dinamikus teljesítmény-leadás és karakteres hangzás mellett 6,5, másodperc alatt gyorsítja az Audi Q5 modellt 100 kilométer/órás tempóra, majd tovább egészen 225 kilométer/óráig. A háromliteres dízel átlagosan 7,7 liter üzemanyaggal is megelégszik 100 kilométerre.

Hét fokozat – az új S tronic

A 2.0 TDI hatfokozatú manuális sebességváltón keresztül közvetíti teljesítményét. A 3.0 TDI és a 2.0 TFSI esetében az Audi technikát alkalmaz: az új kettős tengelykapcsolós, hétfokozatú S tronic sebességváltót. E high-tech váltómű mindössze néhány századmásodperc alatt végzi el a váltásokat, miközben kényelmes kezeléssel és magas hatásfokkal győzi meg a vezetőt, aki a teljesen automatikus üzemmód mellett a kormánykerék opcióként kapható kapcsolóbillentyűivel is vezérelheti.

Az erőátvitel egyes elemei az Audi Q5 konstrukciójában is helyet cseréltek: a differenciálművet a tengelykapcsoló elé, közvetlenül a motor mögé építették. E megoldásnak köszönhetően az első tengely előrébb kerülhetett, hosszú tengelytávot és ideális tömegeloszlást biztosítva. Ebből az Audi Q5 az egyenesfutás, a kényelem és a menetdinamika terén egyaránt profitálhat.

Az Audi, az összkerékhajtás területének úttörője, teljes palettáján a quattro összkerékhajtással, vagyis egy dinamikus SUV számára egyetlen elképzelhető következetes megoldásával kínálja az Audi Q5 modellt. Az osztómű alaphelyzetben 40:60 arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. E hátsókerék-hajtást idéző karakter egyértelműen a vezetés élvezetének javára válik. Szükség esetén azonban a quattro hajtás a nyomatékot akár 65 százalékban előre, vagy 85 százalékban hátra is irányíthatja.

A futómű szintén az Audi Q5 sportos karakterét hangsúlyozza. Az ötkaros első és a trapézkaros hátsó felfüggesztés túlnyomórészt alumíniumból készül, a mélyre helyezett kormánymű pedig a kormányimpulzusokat közvetlenül a kerekekre adja át. A nagyméretű fékek intenzív lassulásról gondoskodnak. A szériafelszereltség 235/65 méretű gumiabroncsokkal szerelt, 17 colos kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat tartalmaz, kívánságra azonban az Audi még nagyobb, akár 20 colos keréktárcsákat is kínál.

Az Audi Q5 mindenfajta úton kiválóan használható autó. Az akár 2,0 tonnát is elérő vontatható tömeg révén ilyen feladatokra is kiválóan alkalmas, de az ígéretek kemény terepen is megállja a helyét. A szériakivitelhez tartozó, a lejtőn ereszkedést segítő rendszer jóval biztonságosabbá teszi a meredek talajon haladást, s 30 kilométer/óra alatt önműködően szabályozza a megadott sebességet. Az ESP menetstabilizáló és blokkolásgátló (ABS) alfunkciója speciális, terepes jellegmezők mentén is működhet. Ilyen körülmények között az ESP a lehető leghatékonyabb vonóerő-átadásra helyezi a hangsúlyt. A blokkolásgátló a talaj adottságait önműködően felismerve választja meg a homokra vagy kavicsra legmegfelelőbb szabályozási stratégiát.

A számok önmagukért beszélnek: az Audi Q5 maximális kapaszkodóképessége 31 fokos (= 60 %) értékével rendkívül jónak számít. Az első terepszög a rövid karosszéria-túlnyúlásnak köszönhetően 25, a tengelytávval összefüggő rámpaszög pedig 17,5 fok. A szabadmagasság tekintélyes 20 centiméterre adódik, a vízmosásokon átkelve 50 centiméteres gázlómélység megengedett.