Fotó: Lővei Gergely, Cupra

2019-ben még csak álmodott a Cupra márka a villanymotoros szabadidő-kupéról, ami most valósággá vált: még az idén megkezdik a Tavascan sorozatgyártását Kínában, ahol az első típus lesz a VW konszern most épülő gyárában Anhui városában. A spanyolok reményeik szerint a normál- és prémium villanyautó-vásárlókat is elcsábítják majd, de mivel a vételárat csak szeptemberben jelentik be, az esélylatolgatással még várnunk kell, de azzal foglalkozhatunk, amit látunk.

A Tavascan esetén már sokkal nagyobb szabadsága volt a spanyol formatervezőknek, nem csak a VW-testvérmodell (ID.5) orrát és farát rajzolhatták át. Végre kikristályosodott a Cupra márka önálló formavilága a cápaorral – a VZ modellnél a Seat Bocanegra stíluselemet is átveszik –, a háromszög-menetfényeket tartalmazó fényszóróval, a megvilágított márkajelzéssel. Meredeken emelkedik az övvonal, nagyon látványosak a felnik, hátul az autó teljes szélességét elfoglalja a márkajelzést is tartalmazó hátsó lámpacsíkkal. A karosszériadíszek rézszínűek. Kifejezetten látványos lett a belső tér azáltal, hogy csak a digitális kijelzőket veszik át a testvérmodellekből (kormány mögötti kijelző és 15 colos képátlójú központi érintőképernyő), a szárnyakat mintázó a felső párna mellett az ülések között hátranyúló gerinc, és a rejtett szellőzőnyílások is egyediek. A villanyautók korában a hangélményben a hifiknek az eddiginél nagyobb szerepe van, a Tavascan számára a Sennheiser-rel közösen kifejlesztett 12 hangszórós rendszer is elérhető.

Már az MEB műszaki alap továbbfejlesztett változatát használják a spanyolok, a 4644 mm hosszú, 1861 mm széles, 1597 mm magas és 2766 mm tengelytávolságú karosszériában a tágas utastér mögött még 540 liternyi csomagtérnek van hely. Az alapmodell a 286 lóerős (545 Nm) hajtómotort kapja a hátsó tengelyére, a VZ változatban 340 lóerő rendszerteljesítményű a 2 hajtómotoros összkerékhajtás. Utóbbinál egy 109 LE/135 Nm teljesítményű, 60 kg tömegű hajtómotort építenek az első tengelyre, ami a 0-100 km/óra gyorsulás idejét 5,6 másodpercre szorítja le. Az akkumulátor minden esetben a 77 kWh hasznos kapacitású telep, amivel akár 520-550 km-es hatótávolságot is tud majd a SUV-kupé – még folyamatban van a homologizáció, pontos adatok csak később lesznek –, villámtöltésre legfeljebb 135 kW teljesítménnyel lesz lehetőség. A Cupra mérnökei sportosabbra hangolják a felfüggesztést, egyedi a kormányzás, a fékenergia-visszatermelés mértéke 4 fokozatban állítható.

A Tavascan egyébként csak az első lépés a Cupra modelloffenzívájában, amelynek részeként a Born villanyautó is megkapja az új lámpákat, 2024 őszén érkezik a Győrben gyártott Terramar, végül 2025-ben az UrbanRebel kis kategóriás villanyautó bővíti a kínálatot. És nem feledkezhetünk meg a Dark Rebel tanulmányról, amelynek segítségével a rajongók is befolyásolhatják a márka jövőjét…