A forgalmazás kezdetén az 1.5 TSI turbós benzines 130 lóerős változata az alapmotor, ezzel a hajtáslánccal 1315 kg-ot nyom a Golf

A trendek általában egy lépéssel előrébb járnak a vásárlói igényeknél. Ezt bizonyítja a Golf nyolcadik generációjának koncepciója is, hiszen abban a szellemben fejlesztették, hogy az új évtized kihívásainak is megfeleljen. Csupa olyan kütyüvel szerelték fel, melyeket a vevők többsége ma még egyáltalán nem használ, azonban egyre fontosabbá válnak a jövőben. A statikus bemutató kapcsán már beszámoltunk azokról az új, vezetőtámogató, kommunikációs, multimédiás és más digitális technikai vívmányokról, amelyek gondoskodnak róla, hogy a Golf továbbra is etalon legyen a kompaktkategóriában. Ehhez azonban továbbra is szükség van a kiemelkedő műszaki tartalomra, a Volkswagen mérnökei pedig ezúttal is kitettek magukért.

Újragondolt kezelőfelület fogadja a vezetőt a letisztult belsőben. A fizikai gombok többségét érintésérzékeny felületre cserélték, a DSG-váltó is egy elektronikus kapcsolóval működtethető

Bár a szabadidő-autók forradalma is feladta a leckét a kategóriának, csak a villanyautókra irányuló, hirtelen jött figyelem tudta háttérbe szorítani a Golf jelentőségét a vele párhuzamosan bemutatott ID.3-assal szemben, ettől függetlenül az elkövetkező években még biztosan a belső égésű motorokkal kínált Golf áll majd az eladási toplista élén. A kategória legszélesebb választékában a háromhengeres 1.0 TSI turbós benzines 90 és 110, a négyhengeres 1.5 TSI 130 és 150 lóerővel szerepel. A 90 lóerős alapváltozat kivételével mind kapható lesz akár hengerlekapcsolásra, illetve 40 és 160 km/órás tempó között a motor lekapcsolására (vitorlázásra) képes, 48 voltos lágyhibrid hajtással (eTSI). A 6 fokozatú kézi helyett kérhető 7 fokozatú DSG-váltó utóbbiak etalon legyen a kompaktkategóriában. Ehhez azonban továbbra is szükség van a kiemelkedő műszaki tartalomra, a Volkswagen mérnökei pedig ezúttal is kitettek magukért. Bár a szabadidő-autók forradalma is feladta a leckét a kategóriának, csak a villanyautókra irányuló, hirtelen jött figyelem esetében alapáron jár, újdonságként már Shift by Wire rendszerű, vagyis elektronikusan kapcsolható. A benzinesek takarékosságát, illetve alacsony károsanyag-kibocsátását Miller égésfolyamat és részecskeszűrő teszi lehetővé. Később érkezik a 2.0 TSI is, amely a GTI, a GTI TCR és az R modellek orrába kerül. Konnektoros hibridből is kétféle készül, az eHybrid és a GTE 13 kWh kapacitású akkumulátorral, 1.4 TSI turbós benzinessel és 6 fokozatú DSG-váltóval jön, a rendszerteljesítmény 204, illetve 245 lóerő, az elektromos hatótáv 60 km. Mivel továbbra is van igény dízelmotoros Golfra, csak az 1.6 TDI búcsúzik, a 2.0 TDI marad a kínálatban 115 és 150 lóerővel. Hogy a magas elvárásoknak is megfeleljen, az 1,8 milliárd eurós fejlesztési költségnek egy részét arra fordították, hogy a világ legtisztább üzemű belső égésű motorjává tegyék. Ezt az SCR-katalizátos és az AdBlue-rendszer jelentős továbbfejlesztésével érték el, nitrogén-oxidból például 80%-kal kevesebbet bocsát ki, mint a korábbi konstrukció!

Hasonló figyelmet fordítottak a futómű továbbfejlesztésére is. A MacPherson első felfüggesztést hátul kétféle megoldással párosítják, az alap Golfokban torziós hidat, a 150 lóerős vagy izmosabb, illetve az összkerékhajtású változatokban több lengőkaros konstrukciót alkalmaznak. Az első futómű esetében növelték a kormányzás precizitását, csökkentették a vibrációkat, a zajokat és ezzel együtt a gördülési ellenállást. A torziós hátsó futómű tömegét redukálták ahogy a multilink felfüggesztését is, ezenkívül többek között az irányíthatóságán és az útfekvésén is csiszoltak. Az adaptív futóműállítás finomhangolásával növelték a komfortszintet, a kormány, a gáz- és fékpedál működésére ható üzemmódválasztó beállításai tetszőlegesen személyre szabhatók. Elektromos rásegítésű kormánya állandó vagy felárért változó áttételű, maga az áttételezés mindkét esetben direktebb az elődmodellénél. A nyolcas Golf a hetestől örökölte műszaki alapjait, az MQB-platformot használó karosszéria esetében a méreteken sem sokat változtattak, néhány centivel hosszabb és alacsonyabb lett, tengelytávja változatlan maradt. A 46 évvel ezelőtt bevezetett modellsorozat történetében minden generációváltásnál éppen annyit módosítottak a formaterven, hogy az alapvető karakterét megőrizze, mégis modernebb hatást keltsen. Ezúttal látszólag pusztán a különbözőség kedvéért változtattak a külsején, a tervezés során azonban a minden egyes karosszériaelemet érintő átalakítás és tökéletesítés eredménye egy minden eddiginél áramvonalasabb karosszéria. Légellenállási együtthatója a korábbi 0,30-ról 0,27-re csökkent, ez takarékosabbá és csendesebbé is tette az autót. Ami a látványt illeti, megszólalásig hasonlít elődjére, a legfeltűnőbb az orr átrajzolása. A laposabb és alul íves LED-es fényszórók miatt kecsesebb, összességében lágyabb, a korábbinál kevésbé férfias autó benyomását kelti. A háromféle világítótest közül a mátrix LED-es kivitel (IQ.Light) oldalanként 22 szegmens segítségével tízféle, vakításmentes üzemmódban képes megvilágítani az utat. Hátul is vékonyabb a felárért többek között futófényes irányjelzőt tudó, szintén LED-es hátsó lámpa. A széles csomagtérfedél és a hasonlóan nagy ajtónyílások is a Golf esetében kiemelten kezelt praktikumról árulkodnak, bár a csomagtartó mérete továbbra is 380 literes, ahogy az utastér helykínálata is a korábbihoz hasonló, stílusa és ergonómiája azonban gyökeresen megváltozott!

A külső-belső méretek alapvetően változatlanok maradtak, ami tágas és komfortos belsőt jelent. Sokféle testalkathoz alkalmazkodnak és jól tartanak az első ülések

A digitális korszak beköszöntével búcsút intettek az eltelt csaknem öt évtizeden át tökéletesített, tárgyilagos, de kifogástalan minőségű, bárki számára rutinból kezelhető műszerfalnak. Helyét egy letisztult, futurisztikus, audisan hűvös eleganciát sugárzó belső vette át, melynek középpontjában a vadonatúj fedélzeti rendszer áll. Alapáras a 10 colos digitális műszeregység és a vele közös egységet képező 8,25 colos érintőképernyő. A fizikai gombok döntő többségét érintésérzékeny felületre cserélték, még a tolótetőt is ilyen módon nyithatjuk-csukhatjuk. Ezenkívül bevezettek egy többfunkciós csúszkát, mellyel nemcsak a hangerőt, hanem például a hőmérsékletet is szabályozhatjuk. Rendkívül összetett és számtalan különböző funkciót magában foglaló menürendszert terveztek, melyben már nem olyan egyszerű megtalálni a szellőzés beállításához szükséges pontokat, mint a klasszikus, fizikai gombokkal és kapcsolókkal. Ezt képes áthidalni a szintén vadonatúj, beszédfelismerő digitális asszisztens, amely a prémiumkonkurensekből ismert módon, a „Hello Volkswagen” köszönéssel aktiválható, és elég neki megemlíteni, hogy fázunk vagy éhesek vagyunk, és a hang irányát érzékelve feljebb veszi a fűtésünket vagy éttermet ajánl a közelben, ahová el is navigál. Kiváló megoldás, de akárcsak a többi rendszer, magyarul jelenleg nem használható. Az új logikát követték a menüpontok kialakításakor is, „kormányfűtés” helyett például „meleg kéz” feliratot kell keresni, ezzel már egyértelműen a Z generációt szólítja meg a Volkswagen. A két kijelző felbontása és színvilága csúcsminőségű, megfelel a Golffal szemben támasztott elvárásoknak, a kettőt összekötő műanyag betét viszont kissé túljátszott.

380-ról 1237 literesre bővíthető a csomagtartó az osztva dönthető hátsó üléstámla segítségével

Összességében jó benyomást tesz a vezetői környezet, az üléshelyzet, a kilátás és az arányok ismerősek, ezek biztos pontok a Golfban, ahogy a kifinomult kezelhetőség, stresszmentes vezethetőség is. A hangszigetelés megfelelő, leginkább a futómű felől érkező zajok tűnnek fel. Kormánya, futóműve nagyautós, útfekvése és kanyarstabilitása kiemelkedőnek számít a kategóriában, a kipróbált 150 lóerősnél nagyságrendekkel izmosabb hajtáslánc sem lenne képes kizökkenteni az egyensúlyából, amire a fékrendszer is fel van készítve. Kézi váltója precízen működik, bár a pihentető közeg szinte megkívánja a duplakuplungos szerkezetet. Digitalizáció ide vagy oda, a nyolcas Golf megtartotta elődei legjobb tulajdonságait, nemcsak guruló okostelefonként, hanem autóként is elismerést érdemel, csak éppen alkalmazkodik a legújabb kihívásokhoz, ahogy egy jó tanulótól elvárható.

A tolatókamera a kilincsként is funkcionáló hátsó embléma mögött van, így mindig tiszta marad. A látványos kipufogóvég csak egy díszbetét

Előre a jövőbe
Számtalan modern extrát kínál alapáron vagy opciósan a nyolcas Golf. A vezetőtámogató rendszere autópályán 210 km/órás tempóig szabályozza önállóan a sebességet és tartja a sávban az autót, ezenkívül kanyarban is képes elkerülni az ütközést a szembejövőkkel. A széria egyik legfontosabb újdonsága a Car2X kommunikáció lehetősége, a jövőben minden ilyen modullal felszerelt autótól vagy közlekedési jelzéstől szerezhet információkat, ezzel is elősegítve a balesetek elkerülését.

A beépített eSIM-mel mindig él az online kapcsolat, így távolról is ellenőrizhetjük, hogy bezártuk-e vagy éppen mennyi üzemanyag van benne, sőt, akár már okostelefonunk is helyettesítheti a slusszkulcsot. A We Upgrade szolgáltatásnak hála bizonyos feláras képességeket utólag is megvásárolhatunk hozzá, a hamarosan elérhető We Deliver funkcióval pedig csomagátvételi pontként is használhatjuk majd a csomagtartót. A fedélzeti rendszeren keresztül akár okosotthonunkat is vezérelhetjük. Bár a hazai árakról egyelőre nem közölt információkat az importőr, év elején megkezdődik a forgalmazása, és az első példányok már tavasszal megérkeznek. Az új felszereltségi szintek közül az alapot nem forgalmazzák, itthon csak a Life, a Style és az R-Line lesz rendelhető. Háromajtóst és kabriót nem terveznek, a kombi változatot azonban még idén leleplezik.