A leginkább személyautós, fényűző változat Aventure néven fut az Amarok kínálatban. Fotó: Stefler Balázs

Az Amarok esetében a hosszú modellciklusokra esküszik a VW, az első generációt 10 éven keresztül forgalmazták Európában, Dél-Amerikában pedig most is gyártják az ottani piacokra. Az új nemzedékkel sem rövid távra terveznek, a hírek szerint a jövevény a 2030-as évek közepéig velünk maradhat. Így érthető, hogy a VW nem csak átfésülte az első Amarokot, ez egy teljesen új autó. Már csak azért is, mert a a VW és a Ford kooperációjának eredménye, az friss Amarok már nem Hannoverben, hanem Dél-Afrikában, Johannesburgban készül a Rangerrel közös gyártósoron.

1. A KINÉZETE IS ERŐTELJES
A VW szerint csak a tetőlemezt és az üvegeket vették át változatlanul a Ford Rangerről, ám aki kicsit is jártas a pick-upok világában, annak feltűnhetnek a kék oválos modell jellegzetes arányai. A nálunk csak duplakabinos kivitelben elérhető típus a férfi as kisugárzású autók táborát gyarapítja, markáns orrkialakítása mellett a méretes kerékjárati ívek is határozottá teszik a megjelenését. Fontos megjegyezni, hogy az egyes kivitelek között jelentős különbségek akadnak, a bázismodell mellett Life, Style, PanAmericana és Aventure verziók rendelhetők.

Korrekt a helykínálat, feltűnően széles a kabin

2. ÖLTÖNYÖS MUNKAAUTÓ
Az Aventure kivitel, mint az Amarok paletta fényűző változata a bőrülésekkel, a „Sportsbar” bukókerettel és a 20 colos könnyűfém felnikkel nem egy erdőgazdaságban, sokkal inkább egy jacht elé kötve mutat igazán jól. A helykínálat a hátsó sorban is bőséges, ráadásul az ülések formázása annyira ideális, hogy utazóautóként sem vall szégyent az Amarok. Ha nem használjuk ki a képességeit, akkor is feltűnik, hogy a nagyobb úthibák sem jelentenek problémát, illetve hogy meglepően kellemesen rugózik. A 25,4 millió Ft-tól elérhető Aventure kivitel esetében is lehet extrákra költeni bőven, a vonóhorog 480 ezer Ft-ot, a kiegészítő zajszigetelés 232 410 Ft-ot, míg az állóhelyzeti fűtés 1,1 millió Ft-ot kóstál. Szintén a drága, de hasznos opciók közé tartozik a kulcsról gombnyomásra vezérelhető, elektromos platóroló (1,3 millió Ft).

3. XXL-ES KISZERELÉS VW MÓDRA
A pick-upoknál is megfigyelhető az a trend, mint a legtöbb kategóriában: a modellváltásnál az autók egyre csak nőnek és nőnek, az Amarok egészen pontosan 96 mm-rel hosszabb, míg tengelytávolsága 173 mm-rel gyarapodott. Az 5350 mm-es hosszal és a 12,9 méteres fordulókörrel a mélygarázsokat nem fogjuk különösebben szívlelni, ez az autó akkor nyer értelmet, ha ki tudjuk használni az akár 1200 kg-os terhelhetőséget és a 3,5 tonnás vontatási kapacitást. Az 1,65×1,58 méteres platón egy EUR raklap könnyedén elfér, az oldalfalakban 12V-os és akár 230V-os csatlakozó is lehet.

4. MI JOBB NÉGY HENGERNÉL? HAT!
Jogosan viselheti büszkén az Amarok a V6-os feliratokat, ugyanis Európában a VW és a Ford kínál csak 6 hengeres pick-upot, a japánok ebből a versenyből mintha szándékosan kimaradnának. A Ford fejlesztésű 3,0 literes karaktere nagyon hasonlít a korábbi generáció Audi V6-osára, minden gázadásnál érződik, hogy itt komoly motor dolgozik a gépháztető alatt. Hangja a fordulatszámtól függően bársonyos és erőteljes is tud lenni, erőtartaléka pedig fölényes menettulajdonságokkal ruházza fel a 2,4 tonnás modellt. Ha viszont valaki azt kérdezi, hogy a Ford féle 10 gangos váltó, van-e olyan jó, mint az elődben használt 8 fokozatú ZF, akkor a válaszom határozott nem. Hidegen nem kapcsolgat túlságosan finoman, illetve a 10 fokozat túlzásnak tűnik. Sík úton 45-nél már 6. fokozatban gurulunk…

5. TEREPRE VELE!
Amíg az az elődből létezett állandó összkerékhajtású verzió, az újdonságnál a pick-upoknál sokkal inkább elterjedt kapcsolható összkerékhajtás dolgozik. Az Aventure változatban nem csak normál 4×4-es hajtás (4H) és felező (4L) található, létezik 4A, azaz automatikus mód is, amikor a két- és négykerékhajtást magától aktiválja. Zárható hátsó differenciálmű és lejtmenetvezérlő növeli az Amarok tudását, a vezető dolgát körkamera teszi egyszerűvé. Bár a 800 mm-es gázlómélység és a terepszögek (29 és 22 fok) is utalnak arra, hogy nehéz körülmények között is boldogul az Amarok, a gyakorlatban a nagy tengelytávolság azért hátrányt jelent.

Összesen 4-féle hajtásvariáció közül választhat a sofőr, a lejtmenet-vezérlő gombbal aktiválható

TETSZETT
• hang, erőtartalék
• precíz kormányzás, rugózás
• terepképességek
NEM TETSZETT
• váltó működése hidegen
• magas fogyasztás
• városba túl nagy

ÖSSZEGZÉS
Bár a pick-upoknak a felépítésükből fakadóan nyilvánvaló hátrányaik is vannak, ha valaki ki tudja használni a speciális adottságokat, akkor az Amarokkal nehéz mellényúlni. Sokoldalú, jól átgondolt modell benyomását kelti, amely a V6-os motorral a gépszerű élményt keresők autója.

VOLKSWAGEN AMAROK 3.0
TDI 4MOTION AVENTURA
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 177 kW (240 LE) 3250/perc
Max. forgatónyomaték: 600 Nm 2250/perc
Hossz./szél./mag.: 5350/1910/1884 mm
Tengelytáv: 3270 mm
Saját tömeg: 2417 kg
Terhelhetoség: 883 kg
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,8 s
Max. sebesség: 190 km/h
Átlagfogyasztás: 10,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 266 g/km
A modell alapára: 18 591 530 Ft (Amarok 2.0 TDI 4Motion, 170 LE)
A tesztelt verzió ára: 25 474 930 Ft