Lezajlott az első olyan teszt, amely valós körülmények között, azaz közúti forgalomban, a közlekedés többi szereplőjének részvételével vizsgálta a vezető járművet követő, automatikus vezérlésű közúti szerelvények működését. A konvoj a felvezető jármű mögött egy Volvo XC60, egy Volvo V60 és egy Volvo S60-as személygépkocsiból, valamint egy teherautóból állt. A történelmi jelentőségű tesztet Spanyolország egyik autópályáján végezték, és kiemelkedően sikeresnek bizonyult.

A SARTRE (Safe Road Trains for the Environment, azaz „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért”) projekt – azaz a Ricardo UK Ltd, az Applus+ Idiada, a Tecnalia Research & Innovation, az Institut für Kraftfahrzeuge Aachen (IKA), az SP Technical Research Institute, a Volvo Technology és a Volvo Car Corporation közös vállalkozásának – konvojtesztjei jó ütemben haladnak. A járműkonvoj nem más, mint egy profi sofőr által irányított vezető jármű, amely egyben több, mögötte egy konvojban haladó járművet „vontat”. A járművek a Volvo Car Corporation és a Volvo Technology meglévő biztonsági rendszereinek (például kamerák, radarok és lézeres érzékelők) használatával követhetik nyomon a felvezető gépkocsit, illetve a közvetlen közelükben haladó egyéb járműveket. A konvoj tagjai vezeték nélküli kapcsolaton keresztül kommunikálnak egymással, és a Ricardo autonóm vezérlésével pontosan lemásolják a vezető jármű mozgását. Ugyanúgy gyorsítanak, fékeznek és fordulnak, mint a legelöl haladó gépkocsi.

Kellemesebb vezetői környezet és még számos előny

A projekt egyik célja, hogy növelje a sofőrök kényelmét, akik vezetés közben így mással is elfoglalhatják magukat. Dolgozhatnak laptopjukon, olvashatnak, vagy kényelmesen megebédelhetnek. Emellett természetesen fontos szempont a közlekedésbiztonság javítása, a környezetszennyezés mértékének csökkentése, valamint a kifinomult sebességszabályozásnak köszönhetően csökkenthető a torlódások kialakulásának veszélye is. A spanyolországi járműszerelvény egy vezető járműből és négy követőből (Volvo S60, V60, XC60, valamint egy teherautó) állt. A járművek 85 km/órás sebességgel haladtak, és egymás között hatméteres követési távolságot tartottak. „Fontos mérföldkőnek számított, hogy valódi forgalomban is kipróbálhattuk a projektet. 200 kilométert tettünk meg egy nap alatt, a teszt rendkívül izgalmas volt és jól sikerült. Nagyon elégedettek vagyunk” – számolt be Linda Wahlström, a Volvo Car Corporation SARTRE projektjének vezetője. „A tesztpályán 5 és 15 méter közötti követési távolságokkal kísérleteztünk” – tette hozzá.

Gyors akklimatizálódás

Elég ijesztő tud lenni, ha mindössze hat méterrel egy másik jármű mögött, 85 km/órás sebességgel száguldunk, pusztán a technológiára bízva magunkat. Azonban az eddigi tapasztalatok alapján a sofőrök rendkívül gyorsan képesek akklimatizálódni. A hároméves SARTRE projekt 2009-ben indult. A projektben részt vevő járművek eddig összesen 10.000 kilométert tettek meg. A spanyolországi közúti teszt után a projekt új fázisba lép, amelyben a hangsúly az üzemanyag-fogyasztásra helyeződik át. „Nagyon sok tapasztalatot szereztünk az elmúlt időszakban. Sokan úgy gondolják, hogy az autonóm vezetés csak filmekben létezik, de a technológia már megérkezett. Teljes mértékben elméleti szempontból nézve tökéletesen működik, és a közúti szerelvény így vagy úgy a jövőnk része lesz” – ígérte Linda Wahlström. „Fontosnak tartottuk, hogy a lehető legkevesebbet változtassunk a meglévő rendszereken. Mindennek tökéletesen kell működnie anélkül is, hogy módosítanánk a közúti infrastruktúrát, vagy újabb alkatrészeket szerelnénk a gépkocsikba. A projekt részeként kifejlesztett szoftveren kívül tényleg csak a telepített vezeték nélküli kapcsolat különbözteti meg a gépkocsikat a közutakon futó társaiktól” – tette hozzá.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!