Egyes szakértők több éve az újautó-értékesítési forgalom stagnálását, illetve csökkenését prognosztizálták, amit – 1995 kivételével – az ugrásszerűen növekvő forgalom minden évben megcáfolt. A 2004-es esztendő ugyanakkor már vízválasztónak bizonyult, a stagnálás jelei megmutatkoztak. A következmények ismertek: csökkent mind a dílerek, mind a finanszírozók profitabilitása, és a hitelezési feltételek „kipuhítása” miatt számos finanszírozónál jelentősen romlott a portfólió minősége – fogalmazott Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója. A márkaforgalmazók és finanszírozók a jövőben már nem támaszkodhatnak a jelentős bővülésből adódó növekedésre, egymástól kell piacot hódítaniuk, ha piaci részesedésüket növelni kívánják – hangsúlyozta Nagy László, a piacvezető CIB Lízing Csoport üzletágvezetője. Mi is „együtt sírunk, együtt nevetünk” gépjármű-kereskedő partnereinkkel, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül azon importőri előrejelzéseket, amelyek szerint akár tíz százalékkal is visszaeshetnek az újautó-eladások – mondta Majkut József, a K&H Lízingcsoport személygépjárműfinanszírozási üzletág-igazgatója, aki a megoldást abban látja, hogy a márkakereskedői újautó-eladások szegmensén kívül próbálnak kihelyezéseiknek új terepeket találni.

Ádáz konkurenciaharc várható, mivel a meghatározó gépjármű-finanszírozók által készített éves tervek összege valószínűleg meghaladja a várható piaci volumeneket – hangzik Anderle Ádám, a Lombard Lízing vezérigazgató-helyettesének 2005-re vonatkozó prognózisa. Az autófinanszírozáson elérhető haszon drasztikusan lecsökkent az elmúlt években, a várható veszteségek pedig jelentősen nőttek. A verseny továbbra is az árazás terén érhető majd tetten, mivel az ügyfelek számára változatlanul ez az elsődleges szempont. Némi változásra azért fel kell készülniük: a teljes hiteldíjmutató (THM) új definíciójával a deviza alapú finanszírozás esetén eltűnik a nullaszázalékos THM. Az mindenesetre látszik, hogy több finanszírozó még nem számította át ajánlatait a 2005. január 1-jétől érvényes THM-számítási metodikának megfelelően, jóllehet azonos havidíjhoz – futamidő függvényében – közel 0,5–3 százalékkal magasabb THM tartozik 2005-ben, mint tavaly – jegyezte meg Révész Tamás.

A THM-akciók háttérbe szorulásával számol több szereplő is, Nagy László szerint a kereskedők, importőrök, finanszírozók egyéb akciókat kezdtek el preferálni, míg a K&H Lízing Csoport igazgatója a csavaros konstrukciók eltűnésére számít. A finanszírozói árrések minimalizálódása miatt jelentős THM-csökkenésre nem számítunk – jegyezte meg Kühne Attila, az MKB-Euroleasing ügyvezetője, aki úgy látja: minden finanszírozónak egyre komolyabb hangsúlyt kell fektetnie szolgáltatásai minőségére. Ezzel a véleményével nincs egyedül, többen is úgy vélik: a verseny nem csupán az árazásban, hanem a kínált konstrukciók, termékek rugalmasságában, illetve mindenekelőtt a nyújtott szolgáltatások terén válik minden eddiginél intenzívebbé. Azoknál az ügyfeleknél, akik második, harmadik autóhitelüket veszik fel és törlesztik vissza, ez a szempont talán hangsúlyosabb.

A banki hitelezés dramaturgiája a görög drámákéhoz hasonló: a cselekmény az üzleti és a kockázatkezelési ellenpólus harcából bontakozik ki – reagált Anderle Ádám a hazai lízingpiac kockázati szintjét firtató kérdésre. Tény, a túlzott tulajdonosi elvárások, a kihelyezési kényszer további kockázatvállalásra kényszerítheti a lízingcégeket, amelyek – egyes vélemények szerint – sok esetben még mindig „hazárd” módon, az új tendenciákat nem felismerve tevékenykednek. Nehéz megjósolni, hogy az ádáz verseny miatt a generálimportőrök, a dílerek és a finanszírozók még milyen áldozatokra hajlandók – jegyezte meg Révész Tamás. Biztos vagyok abban, hogy még mindig lesz 1-2 olyan finanszírozó a piacon, amely – legalábbis az ajánlat szintjén – jelentős kockázatvállalási hajlandóságot mutat – hangsúlyozta Majkut József. A piaci szereplők többsége azonban úgy látja: a finanszírozási piac a fokozott prudencia irányába halad, hiszen a lízingcégek tulajdonosai árgus szemekkel figyelik nemcsak a kihelyezési számokat, hanem a minősített kinnlevőségek mutatóit is. Éppen ezért csökkenő kockázatvállalás jellemezheti a 2005-ös évet – teszik hozzá.

S milyen bővüléssel számolnak 2005-ben az egyes lízingcégek? A K&H Lízingcsoport teljesen újjászervezett értékesítői csapattal vág neki az évnek azzal a céllal, hogy az autófinanszírozók között a dobogós helyek valamelyikét megszerezzék. Számottevő bővülésre számít a Lombard Lízing is, míg a cégek zöme – az ez évre prognosztizált piaccsökkenés tükrében – inkább stagnálásra, vagy a finanszírozási forgalom minimális csökkenésére lát esélyt. Az idei évet ugyanakkor egy másik tendencia is jellemezheti: a várható magyarországi új- és használtautó-értékesítési forgalom és a márkafinanszírozók (captív) drasztikus előretörése következtében a kihelyezésállományon belül a használt autók részarányának növekedésére van kilátás. Az előrejelzések szerint a dílertulajdonosok köre is tovább csökken: 2005 végére sokan már nem több mint hatszáz márkakereskedővel számolnak.