Fotós: Zátonyi Gergely/gyoribuszok.hu

Az idei retrónap fő attrakciója kétségtelenül az Ikarus 30-as volt a hatvani Volán-telephelyen. A „Nejlon Piroska”-ként is ismert típus volt az Ikarus első tömegesen gyártott járműve; a hatvani rendezvényen újra bemutatott példány maradt mára az egyetlen működőképes darab az országban. A Vértes Volán valamikor 2000 körül mentette meg ezt a példányt az enyészettől, fel is újították, a tárolásához azonban nem mindig tudtak fedett helyet biztosítani, ezért az állapota megint nagyon leromlott, mire a Volánbusz zalaegerszegi szakembereinek kezébe került. A gondos restaurálásnak köszönhetően minden autentikus elem visszakerült a helyére – írta közleményében a Volánbusz.

A másik főszereplő, az Aeropark Repülőmúzeum gyűjteményének legújabb repülőtéri autóbusza, az emlékezetes „Centrumbusz” – 1985-ben az busztársaság ezzel a vadonatúj típussal erősítette a frissen átadott Ferihegy 2 terminál új dimenziót jelentő szolgáltatásait. A „Bikarus” becenévre hallgató, nagy népszerűségnek örvendő emeletes autóbusz is ott volt, amely megújult öt évtized elteltével.

A hatvani retrónap programsorozata idén egy rendhagyó kiállítással is kiegészült a Galga Moped Klubnak köszönhetően, amely tagjai révén közel 200 – az egykori KGST-tagállamokban készített – motorkerékpárból álló-gyűjteménnyel büszkélkedhet a Rigától kezdve a Babettán át egészen a Pannóniáig. A tavalyi retrónapon is látható volt Horváth Richárd hatvani járműgyűjtő polgármester veteránautó-gyűjteményéből néhány darab, idén viszont már közel húsz személygépkocsit állított ki, volt közöttük Volga, Polski Fiat és Trabant is. A legrégebbi autó egy 1918-as évjáratú, legendás Ford T-modell volt.

Nyitókép: Volánbusz