Méltó utód

2015. október 1. (csütörtök) Karlovitz Ákos Bálint

Az elmúlt évek félszeg szárnypróbálgatásai után végre igazán nagy durranással állt elő a nagy múltú magyar autóbusz ipar! Műanyagkarosszériás, elektromos Evopro Modulo.
  • A+
  • A-
  • P
  • @>
  • |<

Mint afféle ritka műkincs a zavaros tulajdonosváltások közepette, az Ikarus is inkább csak fel-felbukkant a rendszerváltás utáni buszpiacon, hol eltűnve, hol újra előkerülve. Mára azonban úgy tűnik, rendeződött a helyzet, és az Evopro cégcsoport a NABI telephelyének megvásárlásával, MABI-BUS Kft. néven összefogva több magyar gyártóval, ismét színvonalas, innovációban gazdag autóbuszgyártást folytat idehaza. Sorra születnek az egyedülálló, mégis racionális és életszerű prototípusok, az pedig, hogy az Ikarus embléma felkerül-e a jármű orrára, talán nem is olyan fontos, bár az ókori „pilóta” neve kétségkívül közel áll a szívünkhöz.


Nehéz rajta fogást találni, pedig ez még csak prototípus! Fotó: Karlovitz Ákos Bálint Nehéz rajta fogást találni, pedig ez még csak prototípus! Fotó: Karlovitz Ákos Bálint
Ezúttal egy igazi unikumot vittünk ki Budapest útjaira, a Modulo Electric ugyanis a világ első és egyetlen kompozitvázú, moduláris, tisztán elektromos hajtású autóbusza. Ezen jellemzők pedig egyenként is izgalmasak, nemhogy együtt, egy járműben. A modularitás lényege, hogy bármilyen karosszériavariánst könnyű megépíteni, mintha csak legóznánk. Orr-rész, utastérszelet ajtóval és ajtó nélkül, farrész motortérrel, az elrendezés a megrendelőre van bízva. Csakúgy, mint a műszaki tartalom, mivel az alapjármű készülhet hibrid, CNG- és elektromos hajtással, akár troliként, miközben a kormány- illetve a futómű, a fékrendszer, de még a hajtáslánc nagy része is azonos.
Műszerfalán csak a központi kijelző hajtásinformációi jelentenek eltérést a megszokottól Műszerfalán csak a központi kijelző hajtásinformációi jelentenek eltérést a megszokottól

Az önhordó kompozit kocsiszekrény dobozszerkezete számos előnyt rejt. Az acélnál rugalmasabb és jóval erősebb, így a borításos tesztek közben sem roskad össze, sőt egy tonnával könnyebb. 30-40 éves élettartama is figyelemre méltó, ezért Kaliforniában a szokásos 15 év után sem gondolkoznak még a rokon NABI buszok cseréjén. Csere helyett egy félidőben végrehajtott, nagy generállal egybekötött műszaki modernizálás is elegendő.

A TÜV 0,95kwh/km tesztfogyasztást mért, a BKV forgalomban 0,8-at A TÜV 0,95kwh/km tesztfogyasztást mért, a BKV forgalomban 0,8-at

E kialakítás másik előnye, hogy elképesztően tágas, tehát nyolcméteres karosszériája az átlagos 45 helyett, 68 főt fogad be. Igazi aduász a várban, a Margitszigeten és a hasonlóan szűkös, ámde forgalmas övezetekben. Ennek titka, hogy sokkal kisebb az oldalfal vastagsága, a nagyobb szilárdságnak hála pedig tágasabb tereket is elbír az anyag. Sőt, nagyobb ablaknyílásokat vághatnak bele, és városi busz lévén a szigeteléssel sem kell annyit bajlódni, az erős fűtés és a hatásos klíma így is kellemes körülményeket biztosít. Ugyanakkor vannak újítások, amelyekhez túlzottan maradiak vagyunk. A sofőr mellé beszerelt kerekesszékhely kimondottan nagy ötlet, a vezető ugyanis itt tud a leginkább odafigyelni segítséget igénylő utasára – ezt azonban a BKV leszavazta. A szokottnál hátrébb lévő első ajtó is megrökönyödést vált ki, pedig az utasáramlás szempontjából előnyös megoldás. Végül az elektromos járműtől szokatlan, jelenleg futó, hagyományos busznak megfelelő zajszintet említették jó páran. Ez ugyanakkor érthető, az utasok ugyanis nem tudhatták, hogy prototípus járművük számtalan kísérleti megoldást hordoz, melyek bizony zajosak, ugyanakkor a sorozatgyártású modell már teljesen csendes lesz.

A kompozitkarosszéria nem feltétlenül drágább, inkább a futurisztikus hajtásrendszerek kerülnek sokba A kompozitkarosszéria nem feltétlenül drágább, inkább a futurisztikus hajtásrendszerek kerülnek sokba

Belvárosi kalandozásunk során a Modulo Electric legszembetűnőbb és egyben legmeglepőbb oldala a dinamizmusa volt. Noha teljesítményét a BKV előírásainak megfelelően korlátozták, villanyjárműtől nem várt fürgeséggel gyorsult, és ennek megfelelően lassított, akár a légfék használata nélkül is. Futóműve is szépen tette a dolgát, bár a légrugók keménységét valamiféle homologizációs furmány miatt a hosszabb és nehezebb modellre állították be. A sorozatgyártású variánsban ennél persze lágyabb lesz a csillapítás. A leginkább megszokást igénylő részlet ugyanakkor a BKV-teszteken és ezúttal is, a csekély első túlnyúlás, ugyanis ilyen tengelyelhelyezéssel teljesen máshogy kell beállni a megállókba. Ám ha a busz ettől még elfér a kanyarban, akkor az ügyes kezű sofőrök hamar megszokják e másságot, csakúgy, mint az átlagnál hat centiméterrel szélesebb kocsiszekrényt, főleg, hogy a remek tükrök is segítenek ebben. Vezetőállása remek munkahely, a legfontosabb kezelőszervek kézre esnek, a pneumatikus csillapítású Pilot vezetőülés komfortos. A prototípusból ugyan még hiányzik a sofőr rakodórekesze és a fülkeleválasztás, a következő példányba már ezek is belekerülnek.

Arányai szokatlanok, számos előnye miatt mégsem elvetendő koncepció a tengelyek széttolt elhelyezése Arányai szokatlanok, számos előnye miatt mégsem elvetendő koncepció a tengelyek széttolt elhelyezése

A kérdés, hogy mitől lesz piacképes egy ennyire különleges busz. A kulcs a modularitás, a környezetbarát hajtásláncok, és a kisebb tengelyterhelés. Forgalomcsillapított, vagy épp műemléki védelem alatt álló területeken ezek a szempontok nagyon is hangsúlyosak. Gondoljunk csak saját városainkra, eszményi lenne a füstmentesen, csendben végigsuhanó, kisméretű, mégis nagy befogadóképességű jármű, amely még a friss design-útburkolatot sem nyomja szét. Erre itthon is van igény, még ha csak néhány tíz darabra is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Méltó utód

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2016/16-os számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: Bud Spencer filmjárművei
  • Vezettük: Audi Q2, Kia Niro, Alfa Romeo Giulia, Honda NSX, Yamaha XSR900
  • Teszt: Fiat Tipo 1.4, Ford Focus RS
  • Tanácsadó: Defektjavítás
  • Használt: Kozmetikai teendők eladás előtt
Autómotor Piactér