Amióta a BMW elkezdte felfelé bővíteni a Mini modellpalettáját, már nem az a kérdés, hogyan lehet egy kompakt méretű kombit Mininek nevezni, hanem, hogy mennyit sikerült átmenteni a megszokott minis vonásokból? Be sem kell indítanunk a Clubmant ahhoz, hogy tudjuk, ettől a családi kombinak álcázott gokarttól is ugyanazt az élménycsomagot kapjuk, mint a klasszikus háromajtóstól. Bár a retrós Mini kombi formának hátat fordítottak, kaptunk helyette egy jópofa, hatajtós elrendezést.

Arányai miatt közelebb áll egy átlagos kompakthoz, mégis hamisítatlanul minis az üléspozíció. Fotó: Hilbert Péter

Az utasoknak szánt négy ajtót az autó két oldalán egyenletesen elosztva találjuk, de a hagyomány kedvéért a csomagtartóé továbbra is kétfelé nyílik. Még a formatervet is igyekeztek úgy szélesebbre és laposabbra rajzolni, hogy a dobozszerű hátsó megmaradjon. Jó munkát végeztek, a BMW 2-es Active és Grand Tourerrel, valamint az X1-essel közös Mini a jelentős méretnövekedés ellenére is megtartotta karakterét, és egyben alkalmasabbá vált a családi használatra. A korábbinál tágasabb és jobban használható, mégis túlzás lenne ráfogni, hogy praktikus, hiszen mindent a vezetési élménynek rendeltek alá. Odabent ugyanaz a spéci belső kialakítás fogad, mint bármelyik Miniben. A tengernyi ötlettel telezsúfolt műszerfal ugyan nem rabol helyet, ahogy a meredek ablakok miatt jól kihasználható a tér, csak sajnos nincs sok belőle. Az első sor még tágasnak nevezhető, a második kompakt mércével inkább passzentos, a csomagtartó pedig szintén a kombi forma miatt kelt csalódást, de a Mini-univerzumban ezek bőkezűen mért légköbmétereknek számítanak. És ez így van jól, hiszen aki Minit választ, azt a hangulatot kapja, amibe beleszeretett.

Jól tartanak és kényelmesek az alapáras ülések. A Burgundy dekoráció hangulatvilágítással 129 800 Ft. Sokkal több a hely, mint egy ferdehátú Miniben, de így is passzentos a kétszemélyes hátsó sor

Még mindig szórakoztató a műszerfal a hatalmas órával és a billenőkapcsolókkal, nem is szólva a vaskos sportkormányról vagy a nagyszerű, Alcantara huzatos sportülésekről. Ilyen hívogató környezetben az ember hamar átértékeli a szempontjait és rájön, milyen jól érzi magát a vezetőülésben. Hátul csak két gyerekülés fér el, ráadásul már 3-4 évesek is elérik az üléstámlát a lábaikkal. Cserében őket is hasonlóan leköti a JCW-kivitel bombasztikus motorhangja, visszadurrogó kipufogója és komoly gyorsulása, kívánságműsorrá változtatva az utazást. Szerencsére az sem gond, ha elfáradnak a gyerkőcök, mert az erős és nyomatékos, 2,0 literes turbómotor egyenletes haladásnál olyan alacsony fordulaton vegetál, hogy aludni is lehet mellette. Meglepő, hogy az intenzív sebességélmény ellenére milyen rossz a sebességérzet, általában gyorsabban megyünk, mint ahogy érezzük.

Kombis mércével kicsi, minis szemmel használható méretű a raktér. Óvatosan kell bánni a felpattanó ajtókkal

Mivel csúcsnyomatékát 1500-as fordulat alatt leadja, akkor sem erőtlen, amikor az automatikus váltó szinte alapjáraton dolgoztatja. A különben finoman és gyorsan kapcsoló szerkezet gyengéje a késlekedés, amit padlógázas gyorsításnál produkál, visszafogva a tempós haladást támogató motort. Ha nem a kézi váltót választjuk, a váltófülek jelentik a kompromisszumos megoldást. A városi közlekedést persze megkönnyíti az automata, a Clubman pedig olyan összetett élményt nyújt, amit semmi sem tud beárnyékolni. A direkt kormányzás, a 19 colos, defekttűrő gumik és feszes hangolása ellenére is érdemi rugózási komfortot adó futómű, az elképesztő kanyarsebesség és a hatásos fékek bármelyik hajtáslánccal élvezetessé teszik a vezetését. Racionálisan nincs is szükség a JCW-teljesítményre, de számít a racionalitás egy Mininél? A szemléletmód, amit az élő-lélegző csúcsmodell képvisel, ma már ritkaság a piacon, ráadásul kombiként nincs valódi ellenfele. 3,5 milliós felára a 9,4 literes átlagfogyasztással karöltve egyértelműen a luxuscikkek közé emeli a Clubmant.

Nagy tempóval is biztonságosan veszi a kanyarokat az erre trenírozott futómű. A kormány mögött minden manőver lehetségesnek tűnik

Tetszett
• hangulat
• élmény
• motor

Nem tetszett
• automatikus váltó
• fogyasztás

Összegzés
Az élményfaktoron kívül semmi sem indokolja a JCW-változat megvásárlását, azt viszont egyik rivális sem tudja megközelíteni. Aki családostul szeretné élvezni a Minizést, válassza bátran a Clubmant, a plusz helykínálat miatt nem kell kompromisszumot kötni.

Mini John Cooper Works Clubman
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 170 kW (231 LE) 5000-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1450-4500/perc
Hossz./szél./mag.: 4253/1800/1441 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1553/1555 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1565/530 kg
Csomagtér: 360-1250 l
Üzemanyagtank: 48 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,3 s
Max. sebesség: 238 km/h
Város/országút/vegyes: 8,4/5,8/6,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 154 g/km
A modell alapára: 7 361 000 Ft (Cooper, 1356 LE)
A tesztelt verzió ára: 11 026 000 Ft

A múlt illata – Mini Cooper S Seven teszt
Az 1959-ben piacra dobott klasszikus Mininek, az Austin Sevennek állít emléket az aktuális nemzedék első különkiadása.

A Minitől megszoktuk, hogy exkluzív verziókat is készít egy-egy modelljéből, a legújabb generációnál azonban a Seven az első ilyen kiadás. A három- és ötajtós karosszériával is elérhető jövevény amolyan designváltozat, amelynek oldalán és küszöbén is ott díszeleg a Seven felirat. Bár a modell négyféle színben létezik, a tető minden esetben sötétszürke, amire jól rímelnek a tesztautót is díszítő, opciós versenycsíkok. A múlt idézése a beltérben is folytatódik a részben kockás mintázatú ülésekkel és a felárért elérhető malátabarna betétekkel, egyébként műszakilag egy teljesen naprakész autóról van szó.

A Sevenhez elérhető legerősebb motor, a 2,0 literes, 192 lóerős, turbós benzines nagyon dinamikusan mozgatja az autót, az ötajtós verzió automatikus váltóval 6,8 szekundum alatt éri el a 100-as tempót, végsebessége 232 km/óra. A feszes futómű ugyan nem szereti az úthibákat, igazi élvezet a Mini terelgetése, kisautó létére olyan kanyarsebességre képes, amivel ámulatba ejti a vezetőt. Azonban azzal érdemes számolni, hogy a Mini ötajtós verziója sem tágas, dacára annak, hogy tengelytávolsága 7 centivel felülmúlja a háromajtósét. Nyilván egy kicsivel nagyobb benne a lábtér, de ettől még hátul ugyanúgy szűkös. A Seven a Cooper S kivitelen kívül elérhető Cooper (1,5-ös benzines, 136 LE), illetve Cooper D (1,5-ös dízel, 116 LE) és Cooper SD (2,0 literes dízel, 170 LE) verziókban. A Cooper S esetében a Seven csomag felára 428 700 Ft (7 739 700 Ft), az alap Cooper esetében a felár viszont több mint 700 ezer Ft (6 897 900 Ft).

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!