Vidéken feltűnő a Focus ST kombi tesztautó, Budapesten a legtöbben taxinak nézik. Aki nem sajnálja a második pillantást, annak a fekete felnik, a szokatlanul nagy méretű légterelők és a középen kivezetett dupla kipufogó árulkodhatnak arról, hogy itt most nem a tipikus flottaautót látja. Nem is a megszokott forró változatról van szó, hiszen a motorháztető alatt 2,0 literes dízelmotor dolgozik. Nem kell azonban szívinfarktust kapni ettől, hiszen ez egy turbós motor (a Mondeo és Edge típusban létezik két turbóval is), 185 lóereje bőven elegendő, sőt, az indulási nehézségek okán még azt is ki lehet jelenteni, hogy sok is.

A vezető felé fordították a kiegészítő műszereket, középen a turbónyomás változását csekkolhatjuk. Egyébként kevés sportosságra utaló kiegészítő van az utastérben, nem úgy, mint kívül. Fotó: Hilbert Péter A vezető felé fordították a kiegészítő műszereket, középen a turbónyomás változását csekkolhatjuk. Egyébként kevés sportosságra utaló kiegészítő van az utastérben, nem úgy, mint kívül. Fotó: Hilbert Péter

A 400 Nm-es maximális nyomatékkal az abroncsoknak még száraz aszfalt esetén is meggyűlik a baja, különösen kanyarban. Programozhattak volna differenciálzárat a menetstabilizálóba, ha már mechanikus sperrdifi nem fért bele a keretbe. Egyébként a hatalmas nyomaték könnyedén lódítja meg az autót, ha sikerül 2000-4000/perc között tartani a fordulatot, alatta erőtlen, felette kifullad a dízel, úgyhogy sokat kell használni a hatfokozatú váltót ahhoz, hogy sportosan közlekedjünk.

Sportülés combtámasszal, remekül megformázott volán Sportülés combtámasszal, remekül megformázott volán

A felfüggesztés, a kormányzás (beleértve az átformált karimával rendelkező volánt) és a fékrendszer is képes arra, hogy a lendületünket megőrizve közlekedjünk. Csak attól nem szabad megijedni, hogy gyorsan vett kanyarban ficánkol a hátsó rész. Meglepően jó hangja van a dízelmotornak a mesterséges aláfestéssel, de amíg városi és országúti tempónál tényleg növeli a vezetési élményt a dohogós aláfestés, autópályán már zavaró tud lenni.

Nagy a raktér, és még a sportfutóművel is jó a terhelhetőség Nagy a raktér, és még a sportfutóművel is jó a terhelhetőség

A kombikarosszéria (+240 000 Ft) jobb használhatóságot nyújt ugyanolyan sportos megjelenés mellett, mint az ötajtós, a dízelmotor a maga 7,0 l/100 km-es tesztfogyasztásával kellemesen nagy hatótávolságot tesz elérhetővé. Ráadásként a benzinessel ellentétben a dízelhez lehet automatikus váltót (+510 000 Ft) is kérni, ami megoldást jelenthet a szűk használható fordulatszám-tartomány problémájára. A 150 lóerős Focus dízelhez képest alig 710 000 Ft-tal magasabb a 185 lóerős ST felára, az extra vezetési élmény ennyit mindenképpen megér.

Csak második pillantásra esik le sokaknak, hogy ez itt nem taxi Csak második pillantásra esik le sokaknak, hogy ez itt nem taxi

Lehet még tovább fokozni a Focus ST tudását? Igen, a 250 lóerős benzinmotorral!

Amíg a kombi kívül sárga és belül fekete, az ötajtós tesztautónál kifordították a színvilágot. A lényegen ez nem változtat, a 2,0 literes, benzines turbómotorral még jobb a Focus ST. Kezdjük például a párját ritkító motorhanggal, s folytassuk az alacsony fordulatról is jól meginduló és egészen a leszabályozásig húzó motorral. Nagyobb élmény úgy kanyarogni a szerpentinen, hogy kevesebbet kell kapcsolni, mint a dízelmotoros változatban, és mivel itt természetes a motorhang, autópályán illedelmesen a háttérbe vonul.

Ennyi szín kell az utastérbe, hogy ne legyen unalmas Ennyi szín kell az utastérbe, hogy ne legyen unalmas

Remekül lehet azzal játszani, hogy az első tengely irányba húzza az autót a gyorsan vett fordulókban, persze kell a száraz aszfalt az igazán élvezetes közlekedéshez, szóval télvíz idején muszáj magát moderálnia a sofőrnek. Legalább 8 410 000 Ft-ot kell fizetni a 250 lóerős, ötajtós Focus ST-ért, a 10,8 l/100 km-es tesztfogyasztás elfogadható a teljesítmény ismeretében. Persze még ennek az autónak a tudását is lehet tovább fokozni, de a 350 lóerős, összkerékhajtású Focus RS a maga 12,1 millió Ft-os alapárával már más kategóriában mozog.

Tetszett
• vezethetőség
• tengernyi nyomaték
• sportos ülések

Nem tetszett
• autópályán hangos
• szűk tartományban „él” a motor
• nincs sperrdifi

Összegzés
Még egy dízelmotoros kombiból is tudtak élvezetesen vezethető autót faragni a Ford mérnökei, ráadásul anyagiak tekintetében sem szálltak el. A keményebb felfüggesztés miatt várhatóan nem sokan fognak majd átülni ST-be, de a lehetőség adott. Sportos hétköznapi autó az ST TDCi, a kombi végződéssel felettébb praktikus is, aki meg a hétvégeken vágyik izgalomra, annak ott a benzinmotoros változat.

Ford Focus ST TDCi Kombi
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 136 kW (185 LE) 3500/
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 2000-2750/perc
Hossz./szél./mag.: 4563/1858/1486 mm
Tengelytáv: 2648 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1550/1534 mm
Fordulókör: 12,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1488/537 kg
Csomagtér: 490-1516 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,3 s
Max. sebesség: 217 km/h
Város/országút/vegyes: 5,0/3,8/4,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7, 0 l/100 km
CO2-kibocsátás: 110 g/km
A modell alapára: 8 050 000 Ft (ST TDCi, 5 ajtós)
A tesztelt verzió ára: 8 290 000 Ft

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!