Igen fontos az egyre szigorodó környezetvédelmi szabályoknak való megfelelés, a 118d például a márkán belül valódi útmutató modell, a gyári adatok szerint akár 4,7 literes átlagfogyasztást is elérhetünk a „gyengébb” dízellel.

Lehengerlő

A modellfrissítés óta még harmonikusabb lett az 1-es sorozat, ám az igazi újdonság a háromajtós kivitel volt, ami jól illik a bajor cég fiatalabb korosztályt megszólító termékfilozófiájába. Meglepő, de nemcsak elöl, hanem hátul is megfelelő a térkínálat. A keret nélküli ajtókon keresztül nem a legkényelmesebb dolog hátra beszállni, de ezt leszámítva nem lehet okunk panaszra. Praktikus megoldás, hogy a hátsó fejtámlákat gombnyomással le tudjuk dönteni, így kevésbé zavarnak a kilátásban. A gond csak az, hogy az emelkedő övvonal és a lőrésszerű ablakok miatt korlátozott a hátralátás.

A 2,0 literes, gázolajos aggregát viselkedése kulturált, ereje pedig még a fokozott dinamikára vágyóknak is megfelel. A 300 Nm maximális nyomaték már 2000-es percenkénti fordulatszámtól rendelkezésünkre áll, ám nem árt odafigyelni elindulásnál, mert kicsit is alacsonyabb fordulatszám esetén könnyen lefulladhat a motor. A feszes futóművet és a közvetlen kormányzást nem érheti kritika, csupán a hatfokozatú manuális váltóval nem voltunk teljesen kibékülve. A kar megvezetése pontos, kapcsolási útjai kellően rövidek, de különösen az egyes és a mellette lévő hátrameneti fokozat kapcsolásakor tapasztaltunk némi ellenállást, enyhe akadást.  

Soroljam?

A kis 118d sava-borsa az előző generációhoz képest kisebb tömegű (-20 kg) motorblokk, melyet részecskeszűrővel is elláttak. Károsanyag-kibocsátása példás (123 g/km), a kedvező fogyasztás az automatikusan működő Start/Stop funkciónak is köszönhető. Piros lámpánál, vagy dugóban rostokolva önműködően leállítja a motort a – külső/belső hőmérséklet függvényében –, majd a kuplungpedál lenyomására újraindítja azt. Kissé furcsa volt az első néhány kilométer megtétele az ismétlődő motorleállások miatt, de a rendszer kiforrott és életképes. Azt hihetnénk, hogy az újraindítás időigényes művelet, s így biztosan megéri deaktiválni a Start/Stop funkciót a műszerfalon lévő kis gombbal. De nem! Hiába minden fifika és gyorsaság, a kuplungpedál legfinomabb érintésére „kilövésre kész” a 118d, így mire egyesbe tesszük a váltókart, szolidan kelepel a kis BMW. Az elektromos szervokormányt is a takarékosság jegyében kalibrálták, csak a tényleges kormányzás ideje alatt igényel energiát. Ha egyenesben haladunk, vagy kanyarodás közben egy bizonyos helyzetben tartjuk a kormánykereket, akkor az elektromotor nem üzemel, vagyis nem emészt fel energiát. Fékezésnél a generátor elektromos energiává alakítja a felszabaduló mozgási energiát, így mondhatni „ingyen” tölthetjük akkunkat. Érdekes és megfogadásra érdemes tanácsot ad a folyadékkristályos műszerfali kijelzőben lévő ikon, mely az optimális váltási pontra figyelmeztet. A kézi váltóval ellátott kivitelek sajátja a váltásjelző, mely a gépkocsi pillanatnyi haladási körülményeinek megfelelően jelzi a legkedvezőbb fogyasztást biztosító fokozat számát. Nem elhanyagolható az alacsony gördülési ellenállású

abroncsok és a hűtőmaszk mögött lévő lamellák – amelyek az ideális üzemi hőfok eléréséig összezárnak – szerepe sem. Mindezen újdonságok tükrében nem is csoda a markáns árképzés, de a prémiumkategóriájú konkurencia sem adja számottevően olcsóbban modelljeit. Egy háromajtós Audi A3 2.0 TDI PDF 6 659 000 forintot, egy gázolajos Honda Civic Type S 6150 ezret, míg a Mercedes-Benz C 220 CDI Sportcoupé 8 721 000 forintot kóstál. A „spórolós” 118d 6 649 000 forintos vételára a prémiumszegmensben tehát versenyképesnek számít, a technikai arzenál és a háromajtós kivitel megjelenése pedig nagyban hozzájárulhat a ráncfelvarrott 1-es kedvező piaci fogadtatáshoz.