A Toyota Motor Corporation a kínai BAIC csoport buszgyártó leányvállalatával, a Beiqi Foton Motor Company-vel közösen készül hidrogén üzemanyagcellás buszokat gyártani, tájékoztatták nevük elhallgatását kérő bennfentesek a Bloomberg hírügynökséget – hozzátéve, hogy a buszok a 2022-es pekingi téli olimpia idején debütálnának a piacon. A tárgyalások egyelőre nem terjednek ki más lehetséges kooperációs területekre. A kínai kormány, amely 2040-re teljesen be akarja tiltani a belső égésű motorok forgalmazását, jelentős támogatásban részesíti az elektromos hajtástechnológiákat. Ez a piacon elsősorban az akkumulátoros villanyautók (EV) elterjedésében mutatkozik meg, ám az ország vezetése az üzemanyagcella-technológiáknak is fontos szerepet szán az emissziómentes társadalom célja felé vezető úton. 2017 végével Kínában csaknem ezer üzemanyagcellás gépjármű közlekedett, de egy hivatalos tanulmányból kiderül, hogy 2025-re mintegy ötvenezer, 2030-ra pedig egymillió hidrogén üzemanyagcellás gépjárművel 2 számolnak a piacon, amelyekhez 2025-ig háromszáz, illetve a következő öt évben további hétszáz hidrogéntöltő-állomás létesítésével biztosítják a szükséges infrastruktúrát. A hidrogén üzemanyagot erre az időpontra több mint ötven százalékban megújuló forrásokból kívánják előállítani.

A téma első számú kínai szakértője, a pekingi Csinghua egyetem autóipari tanszékének dékánja, Ouyang Minggao szerint a hidrogén üzemanyagcellás technológia elsősorban a haszonjárművek piacán számíthat térnyerésre: ötszáz kilométert meghaladó távolságok esetén a hidrogén üzemű járművek gazdaságosabban üzemeltethetők, ráadásul gyors üzemanyag-felvételüknek köszönhetően jóval hatékonyabban kihasználhatók, mint az akkumulátoros elektromos gépkocsik. Ouyang professzor szerint az utóbbiak a benzinmotorok, míg a hidrogén üzemanyagcellák a dízelmotorok helyét vehetik át hosszútávon; a szakember elsősorban a haszonjárművek piacán jósol nagy jövőt a hidrogén üzemanyagcellás technológiának.

Ouyang professzor intézete több mint egy évtizede folytat szoros együttműködést a Beiqi Foton Motor Company-vel, amelynek első hidrogén üzemű buszai a 2008-as pekingi nyári olimpián mutatkoztak be. Az FCEV piacon globális vezető szerepet betöltő Toyota know-how-ja és technológiája jelentős lendületet adhat ezeknek a fejlesztéseknek. A Toyota idén márciusban megkezdte SORA névre hallgató FCEV buszainak forgalmazását a japán piacon, szeptemberben pedig példa értékű együttműködésre lépett a portugál Caetanobus buszgyártó vállalattal, amely már 2019 őszén bemutathatja a kooperációból létrejövő, emissziómentes busz első prototípusát. Az olimpiai mozgalom támogatójaként a Toyota a 2020-as tokiói olimpiára száz üzemanyagcellás járműből álló buszflottát kíván átadni a japán fővárosban.

A Bloomberg értesülését sem a Foton, sem a Toyota nem erősítette meg, de nem is cáfolta.