Az MX-Crossport crossover jellegű típusként a Mazda hirosimai központi designstúdiójában született – egy vérbeli Mazda crossover modell, amely a márka RX-8 zászlóshajójának erőteljes, sportautós stílusjegyeit a sportos többcélú modellek praktikus kialakításával egyesíti.

A koncepció erőteljes, merész egyénisége az egyszerre meglepő és egyedi figyelemfelkeltő stílus jegyében született, ám emellett a Mazda család már messziről felismerhető stílusjegyeit hordozva vérbeli Mazda. A márkát egy új szegmensbe vezetve, új határokat jelöl ki a Mazda számára, tovább bővítve a Zoom-Zoom szellemiség értelmezését a design és a kialakítás szempontjából egyaránt.

„A Mazda most lendületben van, s közvetlen kihívásaink egyike épp e lendület meglovaglása és olyan új termékek megalkotása, amelyek a főbb piacokon világszerte segítenek eredményeink további növelésében” – jelentette ki Moray Callum, a Mazda Motor Corporation design-igazgatója. „A formatervezői csapatunk számára adott kihívás jelenlegi design-filozófiánk további fejlesztését és kibővítését célozza. E kihívás eredménye az MX-Crossport, amely elsősorban a vezetés stílusára való tekintettel, az észak-amerikai piacra készült. Folyamatosan fáradozunk észak-amerikai termékkínálatunk kibővítésén, de más kulcsfontosságú piacokon is új lehetőségek iránt kutatunk.”

A design mindig is fontos szerepet játszott minden Mazda termék esetében, így az MX-Crossport is mindenekelőtt egy kötöttségek nélkül megálmodott designkoncepció. Koizumi vezető formatervező, akinek korábbi munkái között szerepel például a sikeres Mazda6 is, e tanulmányt „határokat tágítóként” jellemzi a Mazda számára, ami annyit jelent, hogy a koncepció a Mazda legjobb sportmodelljeinek lendületes és atletikus imázsát egy SUV-modell masszivitásával és praktikumával egyesíti. Az eredmény pedig egy olyan jármű, amely a Mazdát Zoom-Zoom filozófiájában olyan újabb területekre vezeti, ahová még sohasem merészkedett.

Célunk egy crossover modell megalkotása volt, amely meghaladja a SUV-modellek és a crossover típusok jelenleg kategóriáinak határait, s immár a sportautók birodalmába lép. Azt szeretnénk, ha az emberek minden alkalommal éreznék a sportautók világát, ahányszor csak a volánja mögé ülnek” – tette hozzá Koizumi.

Az MX-Crossport merész külső formái révén a mozgás és a sebesség érzetét közvetíti. Sportos megjelenésével a Mazda Zoom-Zoom szellemiségét képviseli, s ezzel egyidejűleg számos innovatív megoldást is kínál, kényelmes atmoszférát teremtve, négy felnőtt számára is bőséges belső térkínálattal.

Koizumi vezető formatervező így fejezte ki meggyőződését e formavilággal kapcsolatban: „A design különösen fontos egy ilyen termék esetében. Függetlenül a motortól és a hajtáslánc elemeitől a formavilágnak erőteljes Zoom-Zoom nyelvezeten kell szólnia. A belső teret szintén úgy alakítottuk ki, hogy tökéletesen illeszkedjék a külső erőteljes stílusához.”

A koncepciómodell atletikus imázsa már külső méreteiben is tükröződik. 4630 milliméteres hosszúságával az MX-Crossport egyszerre kompakt, agilis és viszonylag kisméretű a feltörekvő crossover szegmens más kulcsmodelljeihez képest.

Annak érdekében, hogy a járművet ideális és magabiztos kiállással ruházzák fel, a karosszéria alacsony és széles, 1930 milliméteres szélességgel, rövid első és hátsó túlnyúlásokkal és viszonylag hosszú, 2795 milliméteres tengelytávval. A gumiabroncsok 275/45 R 20 méretükkel szintén az erőt sugallják. A hosszú tengelytáv és a nagyméretű kerekek hangsúlyozása segít még inkább kiemelni a tanulmány sportos, stabilitást sugárzó megjelenését. 1630 milliméteres magasságával az MX-Crossport konstrukciójában alacsonynak számít az olyan hagyományos kisméretű SUV-modellekhez képest, mint például a Mazda saját Tribute típusa, miközben megőrzi agresszív terepes karakterét.

Szemből rátekintve a design kulcsfontosságú elemei között szerepelnek az A-oszlopoktól a motorháztetőn át egészen a hűtőrácsig enyhe szög alatt lefelé futó, jól kivehető, folyamatos vonalak, amelyek ízléses kontrasztot alkotnak az egyéni formájú sárvédőkkel. A széles és alacsony hűtőrács-nyílás a Mazda sportos családjában alkalmazott új stílusjegyként jelenik meg, amint az a Mazda RX-8 modellen és a Mazda6 nemrég bemutatott, nagyteljesítményű, turbófeltöltős változatán is látható. Az RX-8 erőteljes, független első sárvédő-kialakítása mára hasonlóképpen a Mazda sportkocsik jellegzetes figuratív motívumává vált, s ez a megoldás a fejlődés és a hagyományok közötti egyensúlyt tükrözve szintén szerepel az MX-Crossport formavilágában.

Az MX-Crossport azt is jól példázza, hogyan válnak az oldalsó ablakok a Mazda design fontos elemévé. Ebben az esetben ugyanis a folyamatos tetővonalat az erősebb övvonal hangsúlyozza, amely merészen indul felfelé, amikor eléri a hátsó sárvédőt. Az erőteljes övvonal és a hátsó ablakok keskenyedő vonalvezetése, amint a hátsó sárvédők fölé nyúlnak, kulcsfontosságú designelemeknek számítanak, amelyek tovább erősítik a tanulmány általános sportos imázsát.

A design olyan utasteret vonultat fel, amely három dimenzióban szűkül a jármű hátulja felé, harmonikus egységet alkotva az ablakok keskenyedő vonalvezetésével.

A keskenyedő utastér ellentételeként az MX-Crossport hátsó sárvédőinek formái közvetlenül a hátsó kerekek felett érik el legnagyobb kiterjedésüket. Az erőteljes hátsó sárvédők jól illeszkednek az agresszív ötküllős keréktárcsákhoz, amelyek a Mazdánál a közel egy évtizede Koizumi által tervezett RX-01modellen, a jelenlegi Mazda RX-8 előfutárán először alkalmazott designra alapulnak.

Közvetlen hátulnézetben a formavilág kulcselemei a kompakt, keskenyedő utastér, a hátsó sárvédők hangsúlyos, erőteljes vállai és a hátsó lámpák kör alakú motívumai. Az alsó lökhárító más Mazda sportkocsik stílusát képviseli, beleértve az integrált kipufogóvégeket is.

A részletek iránti figyelmesség sugárzik a teljes külső megjelenésről, a hátsó beépített kipufogóktól egészen a fényszórók és a hátsó lámpák kerek, hengeres formáiig. Még a vonószem is behúzható, így diszkréten elrejthető a hátsó lökhárítóban kialakított helyére, s használaton kívül egyáltalán nincs szem előtt. A karosszéria színe – a „K2 vörös” elnevezésű új kreációjú árnyalat – egy újabb fontos elem a koncepciómodell teljes designjában. E színt nagy gonddal választották ki az autó imázsának kifejezésére és hangsúlyozására. Az Amerikai Egyesült Államokból, Utah állam Monument Valley vidéke híres vörös földjének árnyalatát idézi – a vörös föld masszív és csodálatos képe vegyül e külső árnyalatba, amely kellemes összhangot teremt a korszerű belső tér világos, modern színeivel.

Az MX-Crossport designkoncepció belső terét úgy alakították ki, hogy vizuálisan az atletikus külső megjelenéssel harmonizáló Zoom-Zoom témát fejezze ki, különös figyelemmel a minőség és a magas színvonalú kidolgozás légkörére. Mint minden Mazda belső tere, ez is a vezetés kényelmes élvezetének jegyében született.

Kívülről nézve az utastér kicsi és kompakt, ám különleges designmegoldásokat alkalmaztak egy olyan belső tér megteremtése érdekében, amely egyszerre kínál bőséges méreteket és emellett modern megjelenésű. A tágasság és a térérzet kulcsa az ülések „lebegő” kialakítása; mindegyik ülés csupán egy szimpla, középre erősített tartóoszlop segítségével csatlakozik a padlózathoz, s a padlóra szerelt, „egysínű” rendszer révén állítható. A csúcsminőségű, „fél-anilin” bőr bőséges alkalmazásával, a középen lefutó fekete hálómotívummal és az integrált biztonsági övekkel az ülések modern és sportos imázst képviselnek. A high-tech stílus további hangsúlyozására és újabb vizuális élményként a hátsó utasok számára az első ülések támlájának hátoldala alumínium- és akrilbevonattal rendelkezik, egy márkás, mechanikus karóra hátlapjához hasonlóan jól láthatóvá téve a biztonsági övek gondosan megtervezett mechanizmusát.

A különálló hátsó ülések lehajtva ízlésesen illeszkednek a csomagtérhez, bőséges és könnyen hozzáférhető rakfelületet biztosítva.

A vezetőülésből a látvány a háromtagú műszeregységgel és a vastag, háromküllős kormánykerékkel tisztán a Mazda RX-8 modellt idézi. A cockpit-jellegű vezetőteret a szélvédő alsó szélénél a teljes műszerfalon átnyúló, hatalmas – „dupla tetőnek” nevezett – fedéllel épp szemközti kisméretű műszertartó határozza meg. E kettős fedél az utastér első részének egyesítését célozza, összehozva a vezető és az első utas pozícióját.

Az MX-Crossport „mennyezete” szinte teljes egészében üvegből készült, ami tovább fokozza a belső tér nyitott levegős hangulatát. E hatalmas, változtatható fényáteresztő képességű üvegtető a tiszta átlátszótól egészen a fehér áttetszőig és visszafelé is gyorsan állítható. A járműbe szűrődő fény mennyiségének ilyen jellegű szabályozhatósága tovább emeli az utastér kényelmi színvonalát. Az utastér mennyezete egy ízlésesen integrált sokoldalú felső konzolt is tartalmaz, amely a tető teljes hosszán végigfutva számos különböző tárgy elhelyezésére kínál lehetőséget, mint például a hátsó szórakoztató képernyő és további tárolórekeszek egész sora.

Az MX-Crossport fejlett, multifunkciós információs kijelző- és szórakoztatórendszerrel rendelkezik, amit az intuitív és könnyű használat jegyében alkottak meg. A Hárompaneles Kijelzőrendszer (Three Panel Display system) a középkonzol fölé szerelve, közvetlenül a kormánykerék jobb oldalán érintőpanelként („kezelőpanel”) használható félgömb-monitort, egy második, felette elhelyezett „státusz-monitort”, valamint egy harmadik, jobb oldalt, közvetlenül az utassal szemben kialakított „szórakoztató monitort” foglal magában.

A Hárompaneles Kijelzőrendszer számos, a vezetést segítő funkciót kínál, mint például az indításkor lefuttatott járműdiagnosztika, a biztonsági instrukciók, a holtterek figyelése, a parkolássegítő, a műholdas navigációs berendezés és a vészhelyzet-információk. A rendszer mindemellett az audio-rendszer és a légkondicionáló berendezés alapvető kezelésére is képes, de használható e-mailek küldésére és fogadására, illetve Internet-elérésre is.

A Hárompaneles Kijelzőrendszer harmadik eleme, a szórakoztató monitor úgy készült, hogy a vezetőülésből és más pozíciókból is „virtuális kilátással” segítsen megosztani a vezetés élményét az első utassal. Az egyedi, 365mm x 80 mm méretű folyadékkristályos kijelző képernyő, valamint az öt kamera segítségével a monitor négy különböző szögből kínál rátekintést az útra: konkrétan a vezető, az első kerék, a különösen alacsony pozíció és a hátsó kerék látószögei választhatók.

A vezető látószöge például a háromtagú műszeregységre kínál valós idejű rátekintést a vezető szemszögéből. Az első keréké ezzel szemben egy népszerű autóverseny-videojátékhoz hasonlóan háromdimenziós képet kínál a jármű előtti útról (a vezető látószöge és a két külső tükörbe épített kamerák segítségével). A szórakoztató monitor a hosszú utazások idejére az első utas számára átkapcsolható DVD-üzemmódba is.

Magas színvonalú kezelhetőség, átgondolt innováció Számos egyedi, magas minőségi színvonalat képviselő, innovatív megoldás található szerteszét az MX-Crossport utasterében. A sebességváltókar például két egyértelműen elkülöníthető pozícióval rendelkezik a két – automatikus és manuális – vezetési üzemmódra. Automatikus üzemmódban a váltókar szinte egészen a vízszintesig előrebillentve fekszik a középkonzolon, s az egyes menetfokozatok (hátramenet, előremenet, parkoló állás stb.) egyszerű gombnyomással választhatók a sebességváltókar tetején. A manuális üzemmódban a váltókar felemelve egyenesen áll, s a fokozatok menet közbeni manuális kapcsolására egyszerű plusz/mínusz választókarként használható.

Az elektromosan elhúzható csomagtér-borítás igényesen fedi le a hátsó csomagtartót, amely a hátsó ülések mögött nagyjából három golftáska számára kínál bőséges helyet.

A külső megjelenéshez hasonlóan a belső tér designjának dinamikus természete is teljes egészében a mozgás és a sebesség vizuális kifejezésének jegyében született, valamint olyan potenciális designtémák tesztelésére, amelyek a sorozatgyártású modellben is megjelenhetnek.

Miközben a Mazda hivatalosan még nem mutatott be az MX-Crossport tanulmányra épülő sorozatgyártású modellt, a cég már egyértelműen állást foglalt abban a tekintetben, hogy bővíteni kívánja új generációs Zoom-Zoom termékei kínálatát az észak-amerikai piacon, és azon túl is. Az MX-Crossport pedig egy fontos lépés előre e folyamatban.