Fotó: Balogh Bence

Az autógyártók és a kereskedők évtizedeken át a lehető legnagyobb darabszámra törekedve próbálták minél nagyobb haszonkulccsal értékesíteni az újdonságokat, a mostani helyzetben azonban fordult a kocka, amiatt kell aggódniuk, hogy ki tudják-e szolgálni a vevőket. A Fabia például mindig is népszerűnek számított itthon, 1999 óta több mint 93 000 példányt adtak el (ebből 9677 szedán volt), és az érdeklődés a 4. generáció megjelenésével sem csökkent. Az importőr tapasztalatai szerint ma már tudatosan keresik ezt a típust, ugyanis az általánosnak számító drágulás miatt többé már nem számít olcsó alternatívának.

Bár 2021-ben tervezték bevezetni, az ellátási gondok miatt legfeljebb 25 példányt szállítottak volna hozzánk, miközben a tapasztalatok szerint évente 600-700 darabot is el lehetne adni a csinos és praktikus kisautóból, ezért inkább elhalasztották a premiert. Előrendelésre viszont már volt lehetőség, a rendelkezésre álló információk, illetve az első tapasztalatok nyomán az első 350 darabos mennyiséget próbaút nélkül lekötötték. Elsősorban cégek vették meg az új modellt, de sok magánszemély is (újra) bizalmat szavazott a Fabiának. Aki most kap kedvet, legalább 1 éves várakozási idővel kalkulálhat, ami jelenleg nem számít kiugróan soknak!

A kombi változat 28 753 korábbi vevője hiába keresi az utódmodellt, a gyár sajnos letett róla, hogy bemutassa a még praktikusabb változatot, helyét a Škoda kínálatának szabadidő-autói vették át. A dízelnek is hűlt helyét találjuk az árlistában, és érdekes módon hibrid kivitel sem készült belőle. A motorválaszték az 1,0 literes, háromhengeres, 80 lóerős szívó benzinessel indul, a Móron megtartott hazai bemutatón volt is lehetőségünk vezetni ezt az alapmodellt. A papíron elégnek számító 80 lóerő a valóságban sem kevés, egészen addig teljesen megfelel ez a motor mind tudásban, mind hangélményben, ameddig eseménytelenül autózunk vele.

Városi etapokon még nem olyan feltűnő, egy-egy országúti előzésnél és autópályán viszont már érezhető, hogy mennyivel több tartaléka van a szintén 1,0 literes és háromhengeres, de turbófeltöltős motornak, amely már 110 lóerőt, és 3700-as fordulattól elérhető 93 Nm helyett 2000-től 200 Nm csúcsnyomatékot ad le. Ezért a nem mindenki számára fontos, mégis nagy különbségért 1 376 680 Ft-tal többet kell fizetni. Közben két szintet is ugrik a felszereltség, a motorok között pedig van egy 95 lóerős lépcső is, amely azonos felszereltség mellett 55 880 Ft-tal kerül kevesebbe. Egyes piacokon adózási okokból van létjogosultsága, itthon érdemes a 110 lóerős TSI-t választani.

A hazai Škoda Fabia eladások jelentős részét adó motorhoz 554 990 Ft a 7 fokozatú DSG váltó felára, így a 299 999 Ft-os kedvezménnyel legalább 7 436 121 Ft-ba kerül a Fabia. A csúcs 1,5 literes, négyhengeres, 150 lóerős, DSG-s hajtásláncért 8 236 851 Ft-ot kérnek, ebből csak keveset adtak el eddig, sokan megállnak az 5 298 990 Ft-os Go alapkivitelnél, amelyet többek között LED-es fényszóróval, 9 légzsákkal, manuális légkondicionálóval, 4 hangszórós hifivel, illetve tempomattal, sávtartóval, hegymenet-asszisztenssel és Bluetooth kihangosítóval is ellátnak, így még a 317 500 Ft-os Főnix narancs metál és az új Simply Clever megoldások némelyike is belefér.