Fotó: Stefler Balázs, Lővei Gergely, Ford

Nem panaszkodhat a Ford magyar forgalmazója az értékesítésekre, haszonjármű-téren 26%-os piaci részesedést értek el tavaly, úgy, hogy mintegy 3500-400 autót nem tudtak legyártani nekik a chiphiány miatt, és a Rangernél az idei generációváltás miatt visszaesett az értékesítés. Már 2023-ra is szép számmal vannak szerződések a pickupra, a januári tapasztalatok alapján 30% körül van a Raptor-részesedés, mindez úgy, hogy a dízel-változat csak február 1-től rendelhető, ami várhatóan növeli majd a tereprali-kivitel részarányát.

Nem változott a recept, de most már nem fehér- hanem vörös húsból készül a leves, és jó nagy merőkanállal adagolja mindezt a Ford. Ahogy eddig, a jövőben is megerősített, több kereszttartóval rendelkező alvázat kap a Raptor változat, amely elöl-hátul 50 mm-rel szélesebb hidakat használ küldő olajtartályos Fox lengéscsillapítókkal. Három nagy újdonság van, kezdjük a 3,0 literes V6-os EcoBoost biturbó benzinessel, ami nem csak hangra, de tempóra is sportkocsikat megszégyenítő előadást nyújt – amíg egyenes az út. Nem is kell igazi kanyar, elég egy törés az útban, hogy a magas építésű, terepgumikon gördülő 2,5 tonnás pickup úszni kezdjen az aszfalton. A második nagy újdonság, hogy a benzines motorhoz már elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókat adnak, amelyek másodpercenként 500 alkalommal vizsgálják és állítják a csillapítás keménységét – a 2,0 literes biturbó dízel normál lengéscsillapítókat kap –, tehát nem sokat érzékelnek az utasok az útból, vagy ép annak hiányából, mert jól kontrollálja a karosszéria mozgását a rendszer. Harmadik nagy újdonság, hogy az összkerékhajtás elektronikus beavatkozói már 7 előre programozott és egyedileg beállított módon is működhetnek.

Az első ülések közötti konzolon találjuk az üzemmódválasztót, amelynek a tetején lévő 4 nyomógombbal tudjuk vezérelni az összkerékhajtást (2H hátsókerék, 4A automata összkerék, 4H összkerék, 4L terepfokozat), a peremét forgatva pedig az üzemmódok közül választhatunk. A kütyürajongóknak még a kormány jobb küllőjét kell megjegyezni, az ott lévő kapcsolókkal lehet külön állítani a kormányzás/lengéscsillapítás/kipufogóhang intenzitását. Aztán ott van még a korábban említett üzemmódválasztótól balra lévő nyomógomb-csoport, amelynek hátsó nagy gombját megnyomva jön elő a központi érintőképernyőn az Off-Road menü, ahol nem csak dőlésjelzőt találunk, de az érintőképernyő segítségével itt lehet zárni a hátsó illetve az első differenciálművet. Szóval okos az elektronika, de egyszerre 3 helyen kell vezérelni, így nem csak a menüben tud elveszni az ember…

A hazai menetpróbán autópályázással indítottunk, majd Eger környékén kalandoztunk a szőlőhegyeken, illetve a demjéni kőbányában és az Andornaktálya mellett már nem működő sóderbányában próbálhattuk a terepképességeket. Annyiból elképesztő a Ranger Raptor, hogy nagyjából ott kezd el gondolkozni a sofőr azon, hogy most épp hol és mit állítson a hajtáson, ahol a normál pickupok már rég felezővel dagonyáznak; a nagy hasmagasság, a bütykös terepgumik, a nagy rugóutak (elöl 26, hátul 29 centi) jóvoltából fölényesen mozog még saras földutakon is, gondot csak a nagy fordulókör okozhat, mert erdőben-mezőn azért tudnak lenni szűk fordulók. A megfelelő program(ok) kiválasztása után aztán jöhet az akár több száz méteres sárban mászás is, hiszen 491 Nm-es nyomatékkal húz a V6-os biturbó, és 10 áttétellel dolgozik a váltó. Csak a kőbányában sziklamászáskor kellett aktiválni a terepfokozatot, azt is csak azért, hogy az éles peremű köveken tényleg minimális tempóval haladjunk – itt a gondot az okozta, hogy oldalra lecsúszott a sziklá(k)ról az autó.

Jól bírja a sárpocsolyában pörgést is az autó – hátsókerékhajtás, ESP deaktiválás, váltó manuál 2-ben –, addig pörög, amíg a sofőr meg nem unja vagy az utas rosszullét miatt tiltakozni kezd. Szép látvány, de személyes tapasztalat, hogy mintegy 15 méteres körben kisebb-nagyobb repülő sárdarabokra kell számítani ilyenkor. De nem csak a bányában dolgozik sztahanovista módon az autó, a földutakon nyújtott teljesítménye még ennél is meggyőzőbb.

Mi Baja? Város, illetve a legélvezetesebb menetprogram a Ranger Raptor repertoárban. Ilyenkor a vezető tudására/belátására hagyatkozik az autó, minden kontrollt nélkülöz; ehhez tartozik még az extra hangos kipufogó, amelynek használatát közterületen nem ajánlják. Ilyenkor laza talajon nagy gázra keresztbe teszi magát az autó, mert több erőt küld a hátsó tengelyre, csak győzze aztán a sofőr pörgetni a kormányt, hogy legalább égtáj-szinten megtalálja a kivezető utat. Elképesztő, ahogy a felázott, füves-sáros talajon gyorsul az autó, a futómű közúti tempóig kisimítja a dolgokat; ilyesmire csak ismert terepen vetemedjünk, hiszen néha azért a levegőbe lehet emelkedni egy-egy nem várt bukkanónál. A Ranger Raptor zsenialitása, hogy egy-egy ilyen kisebb felszállás és landolást még megbocsát, igaz, nálunk például nyitott ajtót jelzett földet érés után. Mindezt remekül kíséri a kipufogózene, hiszen itt és ilyenkor nem hangról van szó, hanem száguldásra inspiráló indulóról. Apropó kipufogó, az egész rendszerben csak 1 darab hangtompító van középtájon, ahol viszont rögtön 2 pillangószelep is van a gázutak módosítására, így van csendes (jószomszédi viszony) normál, sportos és a már említett Baja hang, amikor akadálytalanul, egyenesen száguldanak át a gázok ezen, végig 60 mm átmérőjű csövön keresztül, hogy aztán a plató két sarkánál elhelyezett csövön távozzanak.

Azért van némi ráció is a Ranger Raptorban. Vibráció, ami autópályatempónál a kormányon minimális rezgésként érezhető, az utasok számára mély búgásként realizálódik az egyébként még ilyenkor is csendes fülkében. Fontos és mindenképpen észben tartandó változás, hogy a benzinmotor jóvoltából nem csak az élmény, de a fogyasztás is megnövekedett, amíg az előző dízellel normál üzem 10, csapatva 12 literrel lehetett járkálni, addig a Raptor V6-nál már 15 liter körüli normál fogyasztással, bányában csapatva 25 l/100 km-es átlaggal kell számolni. A félreértések elkerülése végett, akinek van nettó 20 490 000 Ft-ja egy pickupra, annak nem okoz majd gondot a számla kiegyenlítése, de a 70 literes tank mellett azért kiábrándító tud lenni az ígért 300-350 km-es hatótávolság.