Fotó: Lővei Gergely

Nem a klasszikus értelemben vett autógyártó a Cenntro, ez egy kínai kereskedőcég, amely több ottani autógyártótól vásárol komplett elektromos járműveket, amelyeket aztán saját neve alatt forgalmaz – a kiejtés hivatalosan (és egy kicsit olaszosan) csentro. Jelenleg Changhe, Chery modellek vannak a kínálatban, de ez folyamatosan változik majd annak megfelelően, hogyan alakítják a választékot. Magyarországon például 1 évvel ezelőtt jelentek meg haszonjárművekkel, az idő alatt kiépítették a 15 értékesítési pontból álló hálózatot, most pedig nyitnak a személyautó-piac irányába.

Egészen pontosan egy kis lépést jelent az Avantier C nevű autócska, hiszen az saját bevallásuk szerint valahol a mopedautók és személyautók közötti mezsgyén mozog – az EU hivatalos besorolása szerint L7e, tehát mopedautó. Kétszínű a fényezés, a pasztellszínek miatt vidám a megjelenés, a karosszéria furcsa arányai betudhatóak annak, hogy csak 12 colosak a felnik – van ugyan 145/70 R12 méretben téli abroncs, de válogatni már nem lehet –, a hossz nem éri el a 3, a szélesség a 1,5 métert, és ehhez 1,64 méteres magasság tartozik. A túlnyomórészt műanyag lemezek alatt egyébként klasszikus felépítéssel találkozunk, elöl MacPherson rugóstagos a felfüggesztés, hátul merevtengelyt használnak, a hajtómotor csúcsteljesítménye 30 LE, nyomatéka 85 Nm, így könnyen mozog a mindössze 724 kg tömegű csöppség. A lítium-vas-foszfát akkumulátor 14 kWh kapacitású,a szabványos hatótávolság 182 km (van fékenergia-visszatermelés), 240 voltos konnektorról 6-8 óra alatt tölthető fel.

A Cenntro Avantier C eredetileg Chery QQ Ice Cream névre hallgat, és 4 személyes személyautó, de az EU-s szabályokhoz való alkalmazkodás során ebből is haszonjárművet faragtak válaszfal be- és a hátsó ülés kiépítésével. Sajnos épp csak a legszükségesebb mértékben nyúltak a konstrukcióhoz, kivették a hátsó ülést és beépítették a válaszfalat. Az első ülés sínjét már nem hosszabbították meg, pedig van még bő 10 cm hely hátrafelé, ennek híján és a magam 1,9 méterével már nem fértem el a volán mögött – kollégákkal való gyors egyeztetés alapján 1,8 méteres testmagasságig lehet kényelmesen vezetni az Avantier-t. Az ülés nagyon magasan van a padlóhoz képest (hogy a hátul ülők lábfejének legyen helye), így maga az üléspozíció egész kényelmes.

A pedálokon a + és a – jelzés látható, a haladási irányt az első ülések közötti forgókapcsolóval lehet kiválasztani, emellett van a 2 ablakemelő kapcsolója is, a szellőzést 3 tekerővel lehet vezérelni, a rádiót pedig a kormány 2 küllőjéről. Csapnivaló konstrukció a beépített rádió, hiszen a bal küllőn a frekvenciát lehet módosítani 1 tizedes ugrásokban, illetve hosszabb nyomás után automatikusan elmegy a következő elég erős rádióadóig, a jobb oldalon a hangerőt lehet állítani, és ennyi; memóriafunkció már nincs. Van a fedélzeten légkondicionáló, blokkolásgátló, légzsák, tolatókamera és -radar. A raktér megközelítéséhez a műszerfalon, a kormánytól balra elhelyezett kapcsolót kell megnyomni, a hátsó ajtón nincs kilincs, a nyílás csak az ajtó felemelésére szolgál. Magas a rakodóperem, az ajtó nem megy fel valami magasra, 1,7 méteres magasság mellett már vigyázni kell az éles sarkokra. A szűk keresztmetszetet legyőzve tényleg meglepően tágas a raktér, hivatalosan 1150 mm széles, 900 mm hosszú és 700 mm magas, a terhelhetőség 350 kg. A Cenntro Avantier C ára 11 500 euró + ÁFA, a forgalmazó napi árfolyamon számol Ft-összeget.

Az Avantier-ből középtávon városi villanyautó-márkát akarnak építeni, azaz több, 4 méternél rövidebb akkumulátoros-elektromos autót is kínálnak majd – az aktuális előrejelzések szerint ez a ma még szinte nem is létező szegmens 2030-ra évi 300 000 autóra bővül Európában.