A digitális világ szülötte a Formentor, ennek megfelelően alig találkozunk fizikai gombokkal. A műszerfal a g-erőket is tudja mutatni. Fotó: Stefler Balázs

Extrém sportkocsikat szoktak annyian megnézni az utcán, mint a Cupra Formentort! Eleve sokan nem tudják hova tenni a nonfiguratív tetoválásra emlékeztető márkajelzést, másrészt a Seatról leválasztott, immáron önálló gyártóként jegyzett Cupra első terméke tényleg bombasztikusan néz ki.

A szabadidő-autónak lapos, sima kompaktnak magas öszvérautó koncepciója élőben nagyon jól működik, szerintem erre mondják azt, hogy már álló helyzetében is dinamikát sugároz. Ha pedig a kedves vásárló hajlandó áldozni a 310 lóerős, 2,0 literes, turbós benzinmotorra (amelyhez alapáron adják a 4×4-es hajtást és a DSG-váltót), egy igazi erőgépet kap. A gyorsulási élménytől az ember arcára fagy a mosoly, a Formentor ugyanis 4,9 másodperc alatt ugrik 0-ról 100 km/órás tempóra, turbómotor létére pedig a leszabályzás előtti utolsó pillanatokban sem fogy ki a szuszból! A kilövés előtti pillanatokat ugyanakkor hosszú gondolkodási szünet előzi meg: az autó érzékszerveit kihegyező Cupra menetprogramban is sok idő telik el a padlógáz és a „válasz” között, ami azért érthetetlen, mert a duplakuplungos váltóknak pont az a lényege, hogy már be van készítve előre a fokozat. A váltó mentségére legyen mondva, hogy kézi vezérléssel olyan gyorsan gangol, mint egy versenyautó, ha pedig szépen csak tartani akarjuk a forgalom ritmusát, észrevétlenül, finoman kapcsolgat.

Komfortosak az ülések, az oldaltartás kiváló. A helykínálat rendben van, de a kicsi ablakfelületek és a vaskos kardánbox miatt bunkerszerű a második sor

De ki akarna óvatoskodni egy olyan kocsival, amely alatt ilyen futómű és hajtás lapul? A betonkemény rugózás erősen kompromisszumot követel a hazai utakon, de jó minőségű aszfalton csodákra képes a kocsi – szerintem pont ezt várjuk egy olyan márkától, amelynek DNS-ében mégiscsak ott van a Seat Sport túraautós tapasztalata. A másik, ami fontos, hogy a Formentor tökéletesen szemlélteti, hogyan működik a Haldex-rendszerű összkerékhajtás. Amikor egy tempós kanyarban kicsit megúszik az autó hátulja, és van elég lélekjelenléte a sofőrnek fékezés helyett a gázra lépni, a vezérlés hirtelen hátra is küld hajtást és a kocsi feneke gyönyörűen ívre fordul – sőt, Cupra módban kicsit meg is tudja csúsztatni a farát! Szóval a Formentor ebben az összeállításban komoly autó, de van valami, ami hiányzik belőle. Ez pedig a hangélmény. Hiába van óriási teljesítmény meg akár versenypályán is helytálló futómű, ha a blokk hangja alapból visszafogott. Cupra üzemmódban a hangszórókból jön ugyan búgás, de ez olyan, mint húsimádóként vega hamburgerbe harapni.

868 680 Ft a Brembo fékrendszer felára

Miközben a sötét kárpitok miatt kifejezetten passzentos, sportautós hangulatú a beltér, a 4450 mm hosszú karosszéria meglepően tágas utasteret rejt, a 420 literes csomagtartó is tisztességes méretű. Ezeket az erényeket több hot hatch (például a Honda Civic Type R) is elmondhatja magáról, de a Formentor nagy előnye, hogy könnyű a ki- és beszállás, illetve az üléseken érződik, hogy a komfort is fontos szempont volt. Ugyan az autó általános belső minősége egészen jó, a kezelhetőséget szokni kell, a hagyományos gombok száműzését egyszerűen túlzásba vitték. Kétségkívül igényes a tabletek kijelzőjének felbontásával is versenyre kelő központi érintőképernyő, de időbe telik, mire az ember kiigazodik az egyes funkciókon – egy sport(os) autónak miért a menü bugyraiból kell kikapcsolni a start-stop rendszerét?

Rakétaként lő ki a 310 lovas verzió. Kár, hogy a hangja visszafogott

Ettől függetlenül, a Formentor nem is lehetne hatásosabb reklám egy viszonylag új márkának, melyet be kell vezetni a köztudatba. A 310 lovas kivitel 17,9 milliós induló ára nem éppen csekély, de aki beleszeretett a formába, és megelégszik a 150 lóerős alapmotorral, az már 10,6 milliótól beülhet a Formentorba.

Még kell egy kis idő, mire bekerül a köztudatba, hogy a Cupra önálló márka. Mindenesetre a logó több mint feltűnő!

TETSZETT
• stílus, hangulat
• átütő erő
• helykínálat
NEM TETSZETT
• kevés fizikai gomb
• hangszóróból jövő motorhangok
• lassan reagáló sebességváltó

ÖSSZEGZÉS
Nem a 310 lovas verzió a Formentor kínálat bombavétele, hiszen hasonló teljesítményű és tudású hot hatchet jóval olcsóbban is lehet venni. Ugyanakkor a vezetési élmény és a praktikum terén sem okoz csalódást. Egyedül a futómű feszességével estek át a ló túloldalára.

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI DSG 4Drive
Összlökettérfogat: 1984 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 228 kW (310 LE) 5450-6600/perc
Max. forgatónyomaték: 400 Nm 2000-5450/perc
Hossz./szél./mag.: 4450/1839/1511 mm
Tengelytáv: 2680 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1585/1559 mm
Fordulókör: 10,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 1644/571 kg
Csomagtér: 420-1475 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 8,5-8,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 10,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 191-197 g/km
A modell alapára: 10 587 900 Ft (Formentor 1.5 TSI, 150 LE)
A tesztelt verzió ára: 17 920 550 Ft