A 2001-ben bemutatott C5-ös mindenekelőtt remek ár-érték aránya miatt volt figyelemre méltó, hiszen ekkora autót senki nem kínált ilyen olcsón – amíg a készlet tart, nálunk még kapható, ára ötmillió forint alatt indul. Őszintén szólva érződött is rajta kívül-belül a költségtakarékos filozófia…

A C5-ös második nemzedéke jóval komolyabb autó benyomását kelti. Már a formaterve is erről árulkodik: elődjével ellentétben van benne fantázia, látszik rajta a törődés, és nem utolsósorban képes vonzalmat ébreszteni az emberben. Annak ellenére, hogy az új C5-ös valamivel hosszabb (+34 mm) és szélesebb (+80 mm) a korábbinál, sokkal kecsesebbnek és dinamikusabbnak látszik, az irdatlan vizuális tömeg már a múlté. Ez többek között a kupészerűen ívelő tetővonalnak tudható be. Roppant látványos stíluselem, de nem sok jót ígér a második sor utasainak.

Akár masszírozhat is a vezetőülés

Balsejtelmem be is igazolódik, amikor beülök hátra: a fejtér elég szűkös, az emelkedő övvonal miatt pedig némi bezártságérzésem van. Egyébként a helykínálat nagyvonalú, az ülések kényelmesek. Hát még elöl! Szépen formázott, puha tömésű fotelekben terpeszkedhetünk, sőt, a vezetés fáradalmait opcióként masszázsfunkció enyhítheti –érdekes, hogy kézi állítás esetén nem, motoros mozgatásnál viszont elég mélyre engedhető az ülés. A prémiumszinttől ugyan elmaradnak, de így is kellemesek a felhasznált anyagok, s határozottan tetszetős a műszerfal. Ahogy a C4-esnél, a kormánynak ezúttal is csak a karimája forgatható, a rögzített középrészre telepítették a kezelőszervek javát. Az iménti motívummal jól összecseng, hogy a három kerek órába digitális kijelzőt integráltak, így a mutatóknak csak a hegye látszik és mozog.

Az utasok testi épségét szériában hét légzsák vigyázza, s további kettő rendelhető, mindegyik C5-öshöz alapáron jár a sebességartó és -határoló automatika, az extralistán pedig a sávelhagyásra figyelmeztető, valamint parkolóhely-felismerő berendezés is szerepel.

Kétféle futóművel készül a C5-ös

A motorpalettán a két V6-os feltűnése jelent újdonságot, amúgy minden maradt a régiben. A csúcsmodelleket kizárólag az útfelület minőségéhez és a sebességhez automatikusan „hangolódó” Hydractive 3+ futóművel kínálja a Citroen. Ezzel szemben az alapkivitelek egyszerű acél csavarrugókat kapnak, míg a többinél a vásárló döntheti el, hogy melyikkel kéri autóját.

Egyáltalán nem rossz választás a normál futómű, hangolása jól eltalált, a C5-ös fölényesen szűri ki az úthibákat. Persze a pazar, franciás kényelmet a hidropneumatikus futómű biztosítja, mely a sportgomb megnyomására feszesebbé válik. Lehet ugyan lendületesen közlekedni a C5-össel, de komfortos utazóautó jellegét nem tudja levetkőzni. A komfortérzetet szolgálja a remek zajszigetelés is. Menet közben a V6-os dízelnek szinte hangját sem hallani, de a négyhengeres morajlása sem zavaró. A menetpróbán a 136, valamint a 204 lóerős HDi verziókat nyílt lehetőségem kipróbálni. Már előbbi is megfelelően viszi a kocsit, a tempós haladáshoz és a magabiztos előzésekhez azonban jól jön a nagyobb dízel(ek) tekintélyes erőtartaléka. Meglepően határozott a hatfokozatú manuális sebességváltó megvezetése (bár a kapcsolgatás továbbra sem egy élmény), a fék nyomáspontja pedig jól kitapintható, erejét érzéssel lehet adagolni.

Nálunk április közepén veszi kezdetét az új C5-ös forgalmazása, de az árakról eddig nem nyilatkozott a vezérképviselet. A Citroen ígérete szerint a megbízhatóság és a minőség is rendben lesz. Nem kevesebb, mint ötmillió kilométert „tekertek” bele a prototípusokba, gondosan választották meg a beszállítókat, a gyártás során pedig kiemelt figyelmet fordítanak az összeszerelésre, a precíz illesztésekre. Ezek után kíváncsian várjuk az első tesztautókat, illetve a leendő tulajdonosok véleményét!