Fotó: Unger Tamás

– Két és fél év munkája volt felépíteni ezt a makettet, 1:12-es méretarányú és körülbelül 12-15 kilogramm. Egy makettes cég indított egy felhívást: Építsd meg a saját buszodat! címmel, és egy percig nem volt kérdés, hogy én ezt meg akarom csinálni – kezdi a történetet. Előfizetett a lapra és minden hónapban érkeztek az alkatrészek, viszont a vállalat egy pesti BKK busz darabjait küldte, ami nem hasonlított a megyei buszokra, így Szandi Krisztián kreativitására volt szükség, ő „vasiasította” a makettet. Remek munkát végzett, a végeredmény megszólalásig hasonlít az akkori vasi Ikarus buszokra.

A külsejét fehér karosszériafóliával átfóliázta és ellátta Vasi Volán feliratú matricákkal, az üléseket is maga kárpitozta – kecskebőrrel! – és a kapaszkodókat is utólag tette bele szintén kecskebőrből. Nem hiányozhat a helyzet- és elakadásjelző világítás, illetve a mini jegylyukasztó gép sem. Nyithatóak az ajtók, ablakok, akár a valóságban. A busz hangját a teljes precizitás jegyében külön felvette és beépítette a makettbe, egy gomb megnyomásával az eredeti indulási hangot adja ki a busz. Apró utasok bújnak meg az üléseken és a csuklóban, elől pedig a buszsofőr kiállási szünetben a Vas Népe 1995-ös számát olvasgatja.
– Megkerestem interneten az akkori arculatot és ez alapján építettem fel a címlapot. A kis szövegdobozok is régi újságokból vannak kivágva és arányosítva – teszi hozzá. Lapunk pontos mását készítette el, annyi oldalból, amennyiből ténylegesen áll.

Érdekesség, hogy a sofőr figura eredetileg Police feliratú pólót viselt, Krisztián ezt leragasztotta egy Vasi Volán matricával és meg is volt a vezető.
– Mindig azt mondom, hogy otthagyta a rendőrséget és buszsofőrként kezdett dolgozni – viccelődik. Elképesztő, hogy mi mindent lehet felhasználni egy maketthez, például a busz függönye egy eldobható maszk belső béléséből van, míg a sofőr ülésének huzata körömmatricából készült. Ez mind Krisztián fejéből pattant ki, aki elmondta, az ilyen egyedi modellek készítésénél nagyon fontos a kreativitás és a találékonyság. Értéke körülbelül 350 ezer forint.

Gyűjteményét 500-ig számolta, utána már nem és nemcsak buszok, hanem autók, repülők, kamionok is a készlet részei, úgy fogalmaz: minden jöhet, aminek négy kereke van és mozog. A fele a szülői házában van, nem férne el a lakásukban.
– Ehhez a hobbihoz megszállottnak kell lenni, egyedi dolgot csinál az ember, meg kell látni mindenben a fantáziát és türelem is kell hozzá, illetve kézügyesség, néha millimétereket kell lefestegetni, amit nem lehet remegő kézzel – mondja.

A múlt megidézése sokszor célja Krisztián alkotásainak, épp gyerekkora Trabantját és utánfutóját építi szintén mérnöki pontossággal. Az üléseket ebbe is lekárpitozta, gyártott kis Videoton hangfalat is – ami mint kiderült, egy műanyag dobozba helyezett fülhallgató. A beépített kis gombok megnyomásával pedig dudálni lehet és a Trabant indulásának hangját adja ki a makett. Az utánfutó elemeit fa kávéspálcikák alkotják. Kérdésünkre, hogy hogyan pattannak ki a fejéből az alkatrészek azt feleli:
– Megszületik a fejemben az ötlet és elkezdek gondolkozni, elkezdem gyűjtögetni hozzá az alapanyagot, amiből meg tudom valósítani. Az eredeti utánfutónak a magasítója az fa, akkor fából kellene megcsinálni. Mi az ami kicsi és fából van? Így jött a kávéspálcika például. De az utánfutó oldallemeze az citromos sörös doboz palástja, a belseje pedig hűtőláda belső borítása – zárja gondolatait. Krisztián az autómakettek világában talált rá a szenvedélyére, és az évek során kifinomult mesterségévé vált. Az aprólékos munkában rejlő öröm és elégedettség mindig motiválja, hogy újabb és egyre különlegesebb alkotásokba fogjon.