A fizikai gombok megkönnyítik a funkciók kezelését, a váltó elektronikus kapcsolójáról nem mondható el ugyanez. Fotó: Stefler Balázs

A márka népszerűségét évtizedekre bebetonozta a mutatós külső, a versenyképes technika és az elérhető ár. Jelenleg leginkább a riválisaihoz mérten számít megfizethetőnek az Astra legújabb generációja, bár a különbségek elhanyagolhatók. Még a kedvezményes áron is 9,6 millió forint a beugró a kompakt Opelbe. Igaz, ennyi pénzért egy 110 lóerős turbós benzinest kapunk, sokak számára azonban kiábrándító a háromhengeres konstrukció, ráadásul akinek a 8 fokozatú automatikus váltóra is szüksége van, annak a 130 lóerős kivitelt kell hazavinnie, miután legkevesebb 10 520 000 Ft-ot fizetett érte.

A kis ablakok ellenére jó a kilátás a kényelmes sportülésekből. A vaskos első támlák miatt passzentos a hátsó sor

Tesztautónk ezzel a hajtáslánccal, viszont a csúcs, GS Line felszereltséggel hagyta el a rüsselsheimi gyárat, utóbbi 1 020 000 Ft pluszt és olyan külső elemeket jelent, mint a sportos lökhárító és a fekete tető, illetve díszítések. Ez az emblémát is magában foglalja, ami szinte eltűnik az aktuális Opel arculat sava-borsát adó Vizor maszkban, szerencse, hogy a retrós, mégis modern stílus elég karakteres ahhoz, hogy Opelként azonosítsuk. Ha ez nem lenne elég, a hátsó ablak sarkában a dombornyomással a Kadett E előtt tisztelegtek a tervezők. Annak ellenére, hogy néhány Volkswagen Golfra utaló részletet (a hátsó lámpák alakja, az embléma billentésével nyitható csomagtartó vagy akár a mutatós szín) is felfedezhetünk rajta, opeles a hangulata, jók az arányai, ideálisak a méretei.

A duplafenekű csomagtartóhoz az embléma billentésével férhetünk hozzá

Odabent ugyan kevésbé látványosak a formák, jobban szemügyre véve elmondható, hogy a dizájnerek kitettek magukért. Nem csak szép, jó méretű és fogású a kormány, a 10 irányban állítható, AGR tanúsítvánnyal rendelkező sportülések franciásan kényelmesek, magasabbak is jól el tudnak helyezkedni bennük. Sem a kijelzőkkel, sem a fizikai gombokkal nem spóroltak a műszerfal tervezésekor, ahogy a csillogó felületekkel sem. Akár a lakkfekete műanyagokat nézzük, melyeken hamar meglátszanak az ujjlenyomatok, akár az ívelt képernyőket vesszük szemügyre, melyek néha túlzottan tükröződnek, megállapíthatjuk, hogy nem szerencsés, ha sok van belőlük. Már csak azért sem, mert az Astra éppen az egyszerűségével szerezhetne vevőket a testvérmodell Peugeot 308-assal szemben. A letisztult elrendezés egyértelműen a német márka javára válik, ami a fizikai és a digitális térre is igaz. A műszerek egyszerűségük ellenére előnyösek, ugyanis jól olvashatók, a szükséges információk könnyen megtalálhatók. A központi menü már komplikáltabb, de kiismerhető. Zavaróbb, hogy az érintőképernyő nem minden esetben reagál megfelelően, illetve a szoftver sincs mindig a helyzet magaslatán, de nem csak a sebességével akad probléma, a GS Line-hoz járó 360 fokos kamera képe eltűnt a tesztidőszak során, egy idő után csak a parkolóradar jelzéseit jelenítette meg a kijelző.

Sem az erő, sem a nyomaték nem hiányzik a turbómotorból

Az üléshelyzet és a kilátás azonban kiváló, ahogy a hajtáslánc is elismerésre méltó, a vezetővel együtt 1371 kg tömegű Astrában a legkevésbé sem számít alulmotorizáltnak 130 lóerővel. A jellegzetes, karcos hangot csak erőkifejtésnél hallani, meggyőzően, egyenletesen gyorsít, az automata a 8 fokozatot kihasználva pontosan dolgozik, és mindig a lehető legalacsonyabbra ejti a fordulatot. Emiatt fordulhat elő, hogy hirtelen gázadásra egy kis késéssel reagál, de ha már a megfelelő fokozatban van, érdemes figyelni a műszert, mert gyorsan és csendben éri el a megengedett sebességet, akár városban, akár autópályán haladunk. A sztrádatempót 2200-2300-as fordulatszám környékén, magabiztosan és halkan tartja. Futóműve ugyan a sportülésekhez hasonlóan franciásan puha, az Opel számára németesen stabil hangolással készül, ami rossz minőségű aszfalton is kényelmessé, és nagy tempónál vagy kanyarokban is stabillá teszi. Az élénk, könnyed mozgású Astrát öröm vezetni a kis erőszükségletű, mégis pontos kormánnyal és a kiszámítható fékekkel. Ez annak ellenére előrelépést jelent, hogy az előző generáció már sokat ledolgozott a súlyfeleslegből, a műszaki háttér pedig korábban is megfelelt az elvárásoknak. A jelenlegi konfiguráció kevésbé veszi igénybe a technikát, ami a kedvező átlagfogyasztáson is meglátszik.

Az ára helyett a formaterve, a kényelme és a vezethetősége miatt szerethető az új Astra

TETSZETT
• stílus, karakter
• vezethetőség
• komfortszint
NEM TETSZETT
• váltókar hiánya
• közepes tudású asszisztensek

ÖSSZEGZÉS
A nagyobbik teljesítményszinten az automatikus váltóval háromhengeres felépítése ellenére sem érezni kevésnek az 1,2 literes turbós benzines tudását, ahogy az Astra kompaktként az igényesebb vevőknek is képes megfelelni. Igaz, az ára alapján mindez elvárható tőle.

Opel Astra 1.2 Turbo aut.
Összlökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 96 kW (130 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 230 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4374/1860/1470 mm
Tengelytáv: 2675 mm
Nyomtáv elöl/hatul: 1551/1546 mm
Fordulókör: 10,5 m
Tömeg/teherbírás: 1371/509 kg
Csomagtér: 422-1339 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,7 s
Max. sebesség: 210 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 5,6-5,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
CO2-kibocsatas: 126-131 g/km
A modell alapara: 9 600 000 Ft (1.2 Turbo, 110 LE)
A tesztelt verzió ara: 10 520 000 Ft