Álló helyzetben filmnézésre vagy például az ülések beállítására is kiváló a nagyméretű kijelző. Fotó: Hilbert Péter

Az elsőket mindig megjegyzik. Nincs ez másként a Volkswagennél sem, hiszen a cégcsoport számára a Touareg taposta ki az utat a szabadidő-autók világába, amit azzal hálálnak meg a marketingesek, hogy továbbra is számolnak a pazarló csúcsmodellel, pedig az Audi Q7-esnek és a Porsche Cayenne-nek is hasonló a küldetése. Tény, hogy mifelénk és például a kínai piacon is nagy a márka presztízse, így jut szerep a hármas legolcsóbb tagjának is.

Németesen kemény tömésű, de kényelmes ülések vannak a fedélzeten, a helykínálat nagyvonalú. négyzónás légkondicionáló 295 910, a hátsó ülésfűtés 107 950 Ft

Az árlista ismerete nélkül is nyilvánvaló, hogy egy komoly luxuscikkről van szó, a harmadik generáción érezhető a vágy a fejlődésre, sokat tettek érte, hogy lehengerlő legyen. Az utóbbi időben számos trükköt vetettek be, hogy a márka kitörjön a szürkeségből, ezt a maguk módján el is érték, az óriási hűtőrácson mindenkinek megakad a tekintete. Feltűnő, de nem giccses, harmonikus a forma. Optikailag közelebb is ül a földhöz és szinte már jobban emlékeztet ferdehátúra, mint terepjáróra. Impozáns méretei persze szó szerint kiemelik a tömegből, ezzel rögtön értelmet is nyer, hiszen a napi közlekedés során alig különbözik egy hagyományos utazólimuzintól. A vezethetősége mentes a korai luxusterepjárók esetlenségétől. Ballonos gumijaival nemcsak tükörsima úton, hanem rázós útszakaszokon is érvényesül a légrugós futómű. Megfelelő mértékben érezni az út és a kerekek kapcsolatát a kormányon, miközben a rugózás is kényelmes. Azt a korszakot idézi, amikor még epedás ülésekben ringatóztak az utasok. A testes SUV légiesen könnyedén veszi a kanyarokat, szépen követi az íveket, összkerék-kormányzása izgalmasan fordulékonnyá teszi. Egyedül nagy tömege jelzi, hogy nem egy fürge limuzint vezetünk, bár a fékrendszer is becsületesen teszi a dolgát.

Praktikus megoldás a dupla napellenző. Az üvegtető árnyékolója szűrt fényt ad

A teljesítménye is önmagáért beszél, az egyetlen konfigurálható, 3,0 literes, V6-os dízelmotort az erősebbik, 286 lóerős változatban teszteltük, melynek padlógáznál szüksége van egy kis időre, hogy összeszedje magát, azután viszont a német prémiummodellek fölényes erejével mozgatja az autót. Sport módban gyorsabban reagál a gázadásra, és a hagyományos, nyolcfokozatú automatikus váltó is jobban pörgeti a motort, pedig a nagy lökettérfogat előnye, hogy az alsó fordulatszám-tartományokban is van benne elég szufla a lendületes haladáshoz. Városban és országúton 1500-at, sztrádatempó mellett 1800-at forog a főtengely, ami a nagy homlokfelület dacára ideális utazóautóvá teszi, hiszen egészen kedvező, 8,6 literes átlagfogyasztást mértünk.

Szélesre nyílik a csomagtartó ajtaja, a motoros mozgatásért 243 840 Ft-ot kell fizetni

Mindegy, hogy a vezetését vagy épp az utastér csendjét élvezzük, az elöl-hátul bőséges helykínálat mellett a komfortos ülések, a rekordméretű, nyitható üvegtető és a kidolgozott belső tér is dob a hangulaton. Igényessége közel áll egy Audiéhoz, anyaghasználata, felszereltsége is prémiummodellhez méltó. A mai kor elvárásaihoz szintén óriási, 15 colos érintőképernyővel alkalmazkodik, amely mozizásra is alkalmas. Emiatt a legtöbb fizikai gombot eltüntették a középkonzolról, például a szellőzés kezelőfelülete is a menübe költözött. Lehet, hogy impresszív és alapvetően jól működik, de a vetített kijelzős műszeregység csaknem mindenben képes helyettesíteni (még éjjellátó is van benne), így a központi kijelző már szinte feleslegessé vált. A másik manapság elvárt funkció a félig önvezetésre képes asszisztensrendszer. Ebben sem okoz csalódást a Touareg, bár sok közlekedési helyzetet túlreagál. Szerencsére karosszériája jól átlátható, tolatókamerája éles képet ad, LED-es fényszórója pedig kiváló látási viszonyokat biztosít, így nem csak az autó virtuális segédei teremtenek átlagon felüli biztonságérzetet. Sok SUV-val ellentétben a Touareg könnyebb terepen is megállja a helyét, légrugós futóműve 70 mm-rel emeli meg a karosszériáját, 35 fokos első és 31 fokos hátsó terepszöget, 25 fokos rámpaszöget és 570 mm-es gázlómélységet biztosítva. Erre a limuzinok nem képesek, ahogy 3,5 tonnás tömeg vontatására sem. Már csak az a fontos, hogy valóban ki is használják a tudását, különben plusz kilói és centijei hiábavalók lesznek.

Alapáron jár a 210 km/órás tempóig használható, adaptív tempomat. A legrugózás és az összkerékkormányzás felára 963 930 Ft

Tetszett
• karakteres dizájn
• kidolgozott belső
• kezelhetőség

Nem tetszett
• túlbuzgó vezetési segédek

Összegzés
Ami nem jött össze a Phaetonnak, sikerült a Touaregnek, VW emblémával az orrán ütőképes prémiumautó lett. Legújabb generációja látványosan előrelépett, saját stílusa még testvére, az Audi Q7-es mellett is figyelemre méltó ajánlattá teszi.

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI
Összlökettérfogat: 2967 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 210 kW (286 LE) 3800/perc
Max. nyomaték: 600 Nm 2250-3250/perc
Hossz./szél./mag.: 4878/1984/1717 mm
Tengelytáv: 2904 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1653/1669 mm
Fordulókör: 12,1 m
Tömeg/teherbírás: 2070/780 kg
Csomagtér: 810-1800 l
Üzemanyagtank: 75 l
0-100 km/h: 6,1 s
Max. sebesség: 235 km/h
Fogyasztás (város/országút/vegyes): 7,7/5,9/6,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 173 g/km
A modell alapára: 15 997 760 Ft (3.0 V6 TDI, 231 LE)
A tesztelt verzió ára: 18 362 500 Ft