Hogy mekkorát nőttél, mióta nem láttalak – az új Mini kapcsán rögvest a gyerekkoromban sokat hallott mondat jutott eszembe. Merthogy a brit divatautó bizony jóval nagyobb elődjénél: hossza 98, szélessége 44, magassága 7, míg tengelytávja 28 mm-rel nőtt. A növekedési hormon ugyan nyomot hagyott az orrán, szemén, száján és a fenekén is, de az opciós LED-es fényszórók, illetve nappali menetfény nélkül végeredményben maradt olyan, amilyen volt. Szóval, akkor a Mini kapcsán nincs új a nap alatt? Mindjárt kiderül.

A minőség a prémiumszintű árképzéshez igazodik. Az ergonómia is javult. Fotó: Hilbert Péter A minőség a prémiumszintű árképzéshez igazodik. Az ergonómia is javult. Fotó: Hilbert Péter

Habár a négyszemélyes utastér helykínálata leheletnyivel szellősebb, teljesen átlagos 175 cm-es magasságommal azért továbbra sem férek el kényelmesen „magam mögött”. S meglehet, hogy a csomagtartó űrtartalma 51 literrel, 211-re nőtt, de két utazóbőrönd így is kitölti – a befogadóképesség a 60:40 osztású támlák ledöntésével tovább bővíthető. Igaz, a Mini amúgy sem gran turismo utazóautónak készült, hanem a trendi párocskák és retikülös barinők négykerekű cukisága.

Az opciós, kézírás-felismerő i-Drive előtt az üzemmódkapcsoló. A középálláson kívül takarékosságra optimalizált Green és Sport program választható. Az üzemmód vicces grafikán és a LED-gyűrűn is visszaköszön Az opciós, kézírás-felismerő i-Drive előtt az üzemmódkapcsoló. A középálláson kívül takarékosságra optimalizált Green és Sport program választható. Az üzemmód vicces grafikán és a LED-gyűrűn is visszaköszön

A gokartos érzés a régi, a vezetési élmény új

Egyébként a vadonatúj platformnak (a következő generációs, immár fronthajtású 1-es BMW is erre épül majd), a hosszabb tengelytávnak és az elöl 42, hátul 34 mm-rel szélesebb nyomtávnak nem is a méretnövekedés a legelőnyösebb hozadéka. Sokkal inkább az árnyalatnyival jobb, azaz immár a magyarországi útviszonyok között is vállalható gördülési komfort. Elpuhulásról persze szó sincs, hiszen a Mini márkanévvel összeforrt a gokartos vezethetőség, amihez meg kemény és feszes futómű kell.

A lényeg, hogy már nem bakkecskézve pattog át a villamossíneken, besüllyedt csatornafedeleken, vagy éles keresztbordákon. Mindeközben ugyanúgy két pofára zabálja a kanyarokat, mint eddig! Kormányzása nagyon közvetlen és pontos, a Mini pedig a legkisebb mozdulatra is élénken reagál és ráveti magát az ívre. Magabiztosan kapaszkodik, nagy tempónál is stabilan és csekély oldaldőléssel fordul, a határokat feszegetve jóindulatú alulkormányzottság jellemzi.

Elöl szellősebb, hátul felnőtteknek továbbra sem elég a helykínálat Elöl szellősebb, hátul felnőtteknek továbbra sem elég a helykínálat

Tehát a gokartos feeling maradt a régiben, a Mini Cooper vezetési élménye viszont merőben más. Ugyanis a korábbi 1598 cm3-es, négyhengeres szívó helyett 1499 cm3-es, háromhengeres turbómotor került a gépháztető alá. A közvetlen befecskendezéses, változó szelepvezérlésű és -kiemelésű, kettős leömlésű feltöltővel lélegeztetett benzines 122 helyett 136 lóerőt és 160 helyett 220 Nm-t állít csatasorba. Jó fürgén is szedi a lábát a Cooper, a százas sprinten 9,1-ről 7,9 másodpercre faragta le az idejét – a csúcssebesség 203-ról 210 km/órára emelkedett. Pedig a hatfokozatú kézi váltó hosszúra nyújtott áttételezése inkább a gazdaságosságot, mintsem a dinamikát szolgálja: a második végére már 110 km/óra felett járunk, és városi forgalomban ritkán kell negyediknél feljebb kapcsolni. A váltósegéd-nyilacska valahol 70-es tempó környékén jelez, hogy szúrhatjuk az ötödiket, míg sztrádán (130 km/h) utolsó fokozatban laza 2500 környékén forog a motor. A mérnökök igyekeztek elnyomni a háromhengeres jellegzetes hangját, s alacsony fordulaton egész karcosan is szól az egység, terhelésre azonban vicces „brekegésbe” kezd.

Nagyot nőtt, de így is kicsi a támladöntéssel bővíthető csomagtér Nagyot nőtt, de így is kicsi a támladöntéssel bővíthető csomagtér

Mivel a maximális nyomaték szinte kezdettől fogva megvan és széles tartományban (1250-4000/perc) kiaknázható, elég rugalmas az autó, akár korai felkapcsolásokkal, kényelmesen is vezethető – alapjárat környékén nem igazán szereti a terhelést, de amúgy megnyerően húz. A start-stop rendszerrel és a fékenergia-visszanyeréssel együtt mindez elméletileg előnyös hatással van a fogyasztásra, azonban a gyári 4,5 helyett mi 8,3 literes átlagot mértünk… Persze ebbe már belefért némi örömködés. A feláras (59 400 Ft) menetdinamika-szabályzó pedig nemcsak a gázpedál érzékenységére, az elektromos szervokormány rásegítésére és a menetstabilizátor ingerküszöbére van hatással, hanem a nagyméretű központi kijelző körüli LED-es fénycsíkra is – utóbbi még sok egyéb funkcióra változtatja a színét. Ez a nívósabb anyagokkal berendezett és ergonomikusabb utastér egyik újdonsága, a billenőkapcsolók közé helyezett, élénkpiros motorindító gomb a másik. Azután az ablakemelő gombok az ajtókönyöklőkre, a sebességmérő pedig végre a kormány mögé költözött: mondjuk elég sűrűn skálázták, úgyhogy nehézkes leolvasni, de szerencsére digitálisan is megjeleníthető a tempó. Meg aztán az extralistát is bővebb lére eresztették, modern vezetéstámogató rendszerek és korszerű multimédiás és szórakoztató kütyük rendelhetők a Minihez. Így lett a tesztelt Cooper 5,6 milliós indulóárából 7 985 000 forint, holott még korántsem volt benne minden. Akármekkorát is nőtt és fejlődött, azért ez még egy divatos miniautóért is húzós összeg, nem?

A nagyobb lámpákról, no meg a háromhengeres „brekegésről” egyértelműen felismerhető az új Mini Cooper A nagyobb lámpákról, no meg a háromhengeres „brekegésről” egyértelműen felismerhető az új Mini Cooper

TETSZETT
– jobb minőségérzet és ergonómia
– rugalmas motor
– gokartos vezethetőség
– retró design, belső gegek

NEM TETSZETT
– tesztfogyasztás
– felextrázva drága

ÖSSZEGZÉS
Ha nem is látványosan, de sokat fejlődött a Mini. Főleg a hétköznapi használhatósága, ami nem is annyira a tágasabb utas- és csomagtérnek, mint inkább a leheletnyivel komfortosabb futóműnek és a kényelmesebb vezethetőséget biztosító turbómotornak köszönhető.

MINI Cooper
Összlökettérfogat: 1499 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 4500-6000/perc
Max. forgatónyomaték: 230 Nm 1250-4000/perc

Hossz./szél./mag.: 3821/1727/1414 mm
Tengelytáv: 2495 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1501/1501 mm
Fordulókör: 10,8 m
Saját tömeg/teherbírás: 1160/450 kg
Csomagtér: 211 l
Üzemanyagtank: 40 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Maximális sebesség: 210 km/h
Város/országút/vegyes: 5,7/3,8/4,5 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 105 g/km
A modell alapára: 5 609 000 Ft
A tesztelt modell ára: 5 609 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!