A kisautók tervezésével kapcsolatban az a nehéz, hogy talán ennek a kategóriának van a legszélesebb vásárlóközönsége. Az idős emberektől (elég nekem már ekkora autó is) a fiatal családokig (nem telik nagyobbra) terjed az igénykör, ennek megfelelően nehéz olyan járművel előállni, ami mindenkinek megfelel. Az új Fabia esetében nem hazudtolták meg magukat a tervezők, alapvetően maradt konzervatív a külső-belső megjelenés, de például a méretek növelésével és a legújabb fejegységek elérhetővé tételével immár a fiatal vásárlóközönség igényeit is igyekeztek kiszolgálni. Aztán erre még rá is licitáltak azzal, hogy korábban csak a tetőlemezt színezték át, most pedig már az A oszlop tövétől indul a kontrasztos fóliaborítás. Összesen 125-féle kombinációt hagyott jóvá a gyár, de az egyszerű karosszériaszínek között is találunk feltűnő árnyalatokat.

De mi is van az esetenként feltűnő külső mögött? Például egy, a kisautók között tágasnak mondható belső tér. Hosszában nem változott a térkínálat, a 9 centis szélességnövekedés inkább csak akkor érezhető, ha hátul hárman ülnek. A csomagtartó ránézésre mély, ami optikai csalódás, hiszen csak a rakodóperem magas, a 315 literes tér filcszőnyege alatt pótkerék lapul – a 16 colos felninél szükségpótkerék egyébként elérhető teljes értékű is. Nincs több szinten rögzíthető padló, helyette a kalaptartót tudjuk a félemeleten rögzíteni, vagy a hátsó üléstámla mögé rakni, ha netán útban lenne. A bal oldalfalon lévő rekeszek közül van, aminek nem elég magas az oldalfala ahhoz, hogy az oda tett apróság biztonsággal ott is maradjon, egyébként jó ötlet a kosártartó, a szatyortartó fül. A bővítés a hátsó üléstámla ledöntését jelenti, egyfelől az övvel is hadakozni kell, másfelől a padló se lesz sík.

Még a nagy érintőképernyőhöz se jár navigáció, de tud okostelefont tükrözni. Nincs magyar a választható nyelvek között. Fotó: Hilbert Péter Még a nagy érintőképernyőhöz se jár navigáció, de tud okostelefont tükrözni. Nincs magyar a választható nyelvek között. Fotó: Hilbert Péter

Belül is lehet színes egyéniség

A Style felszereltségű tesztautónk műszerfalát szálhúzott antracitszínű betéttel szerelték, a teljesen szürke belső tér unalmasnak hatott a kék-fehér külsőhöz képest. Még a feláras Bolero rádió nagy méretű kijelzője se vitt túlságosan sok színt a belsőbe, leszámítva a rádióállomások ikonjait. Nulla fokos hőmérsékleten szó szerint lefagyott az érintőképernyő, nem reagált a böködésre, néha bukkanón áthajtva magától váltott adót, majd az utastér bemelegedésével együtt helyreállt a működése is. Szerencsére lehet más színű betétet is kérni, és a gyártól akár a műanyag betét méretéhez igazított fényképfóliákat is rendelhetünk, nem kell megelégedni a lehangoló belsővel.

Kispórolták az állítható fejtámlát az első sorból, egyébként a helykínálat megfelelő. Én az 1,9 méteres magasságommal is elférek hátul Kispórolták az állítható fejtámlát az első sorból, egyébként a helykínálat megfelelő. Én az 1,9 méteres magasságommal is elférek hátul

Az egyes kezelőszervek működtetése a megszokott módon egyértelmű és könnyű, sajnos ez utóbbi igaz a kormány visszajelzésére is. A felfüggesztés hangolása ha nem is dobálósan kemény, de érezhetően feszes, ehhez jól illene egy sportos visszajelzésű kormányzás is, főleg, hogy jó fogású, alul kiegyenesített karimájú sportkormányt markol a vezető. Vagy ha a másik irányból közelítjük meg a dolgot, miért nem kényelmesebb hangolású a rugózás? A 7 fokozatú dupla kuplungos váltó hajlamos elejteni a fordulatot (Sport fokozatban pedig feleslegesen pörgeti az erőforrást egyenletes tempóval haladva), úgyhogy a 110 lóerőtől csodára nem számíthatunk. A széles fordulatszám-tartományban elérhető 175 Nm-es nyomaték segít a helyzeten, ha nem padlózzuk a gázpedált, akkor visszakapcsolás nélkül finoman gyorsulunk. Kézi beavatkozásra az előválasztó kar pöckölésével van lehetőségünk, de hiába, még így se lehet valódi motorféket előcsalogatni. Nem szép dolog, hogy az autót az elgurulás ellen a fékhatás megtartásával védő menetstabilizáló a motorleállító működése esetén csak nagy ugrással engedi útjára a Fabiát. Megoldás az lehet, hogy a fékről nem azonnal lépünk a gázra, hanem tartunk egy lélegzetvételnyi szünetet. Vegyes használatban 7,7 l/100 km-es tesztfogyasztást mértünk.

Balra tobzódnak az okos csomagrögzítési lehetőségek, de hiányzik az állítható magasságú padló. Anélkül nagy a lépcső bővítésnél Balra tobzódnak az okos csomagrögzítési lehetőségek, de hiányzik az állítható magasságú padló. Anélkül nagy a lépcső bővítésnél

Az új Škoda Fabia alapmodellje elméleti lehetőség, a 2 699 300 Ft-ba kerülő Easy 60 lóerős motort és hátsó dobfékeket kap, a következő, Ambition szint a jelenleg elérhető 400 000 Ft-os árkedvezménnyel (a konfigurátorban be kell jelölni a -399 999 Ft-os extrát) mindössze 105 460 Ft-tal kerül többe, és ekkor már 75 lóerőt tud az 1,0 literes háromhengeres, és hátul már tárcsafékek lassítanak. Biztonsági felszerelések tekintetében már az alapmodell is teljes, ott van a fedélzeten a menetstabilizáló, a blokkolásgátló, a 6 légzsák és az 5 fejtámla. Csak a magyar piacon létezik a Clever felszereltség, amelyben a forgalmazó a tapasztalatok alapján legnépszerűbb extrafelszereléseket adja annál olcsóbban, ahogy azt egyenként össze tudná válogatni az ember. Robotváltó csak a 110 lóerős benzineshez és a 90 lóerős dízelhez kérhető az Ambition felszereltségi szinttől, a kézi váltóhoz képest nagyjából 450 ezer Ft-os felárat kell fizetni, úgyhogy várhatóan ritka lesz az egyébként a vezető dolgát nagyban megkönnyítő szerkezet.

Jót tett a megjelenésnek, hogy visszahozták az éleket. Egyedül a színválasztással játszottak Jót tett a megjelenésnek, hogy visszahozták az éleket. Egyedül a színválasztással játszottak

Tetszett
– finoman működő DSG váltó
– helykínálat az utastérben
– rögzítési lehetőségek a raktérben

Nem tetszett
– bővítés után lépcső a csomagtérpadlón
– érzéketlen kormányzás
– „lefagyó” érintőképernyő

Összegzés
Az eddigi vásárlóközönség megtartása mellett nyit új irányba a cseh kisautó, amelynek az alapára versenyképes, de például a DSG-váltóért már magas felárat kérnek. A kissé unalmas formáért pedig személyre szabható megjelenéssel kárpótolnak.

Škoda Fabia 1.2 TSI DSG
Összlökettérfogat: 1197 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 81 kW (110 LE) 4600-5600/perc
Max. forgatónyomaték: 175 Nm 1400-4000/perc

Hossz./szél./mag.: 3992/1732/1452 mm
Tengelytáv: 2455 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1463/1457 mm
Fordulókör: 10,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1154/530 kg
Csomagtér: 315-1135 l
Üzemanyagtank: 45 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,4 s
Max. sebesség: 196 km/h
Város/országút/vegyes: 5,8/4,1/4,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 7,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 109 g/km
A modell alapára: 2 699 300 Ft
A tesztelt verzió ára: 4 704 360 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!