Jó messzire kellett mennünk, hogy december elején havat találjunk, és majdnem az 1664 méteres tengerszint feletti magasságon fekvő Obertauernben is csalódnunk kellett. A szezonindulás előtti utolsó napokban vendégeskedtünk a síközpontban, és odafelé vezető utunk során csak a finis kilométerein találkoztunk hóval – a navigáció szerint közel 1500 méteren volt a hóhatár, ami bizony nagyon magasnak számít az évnek ebben az időszakában – éjjel-nappal mentek a hóágyúk, hogy pótolják a természet mulasztását. Az utolsó turnus voltunk a Seat programján, nekünk legalább egy havas parkoló jutott osztályrészül; a korábbi csoportok közül többen el se indultak a rendezvényre, hiszen hó hiányában semmi újat nem tudtak meg a Leon X-Perience képességeiről.

Ismerős belső design, tiszta vonalakkal és egyszerű kezelhetőséggel Ismerős belső design, tiszta vonalakkal és egyszerű kezelhetőséggel

Kóvályog az autó? Tartsa a sáv közepén!

Az első meglepetéssel nem sokkal a Salzburgból való indulást követően szembesültem, az autópályán haladva feltűnően kóválygott az autó: folyamatosan bele kellett nyúlni a kormányba, valahogy nem akart egyenesen haladni a sávban az autó. Először defektre, vagy legalábbis légnyomásvesztésre gyanakodtunk, de a fedélzeti számítógép segítségével ellenőriztük a dolgot, és ott minden rendben volt. Aztán a menüben való további barangolás közben rájöttünk arra is, hogy a sávtartó segéd szórakozik velünk. Utóbbi a sávelhagyás-figyelő segéd jelét használva aktívan a felfestések között tartja az autót, és már a vonal elérése előtt beavatkozik – ez az, ami nekünk a kóválygás érzetét adta. Előbb-utóbb biztos hozzászokik a vezető, és a forgalmi sáv mértani középpontját kezdi majd el követni, aki türelmetlen (mi is azok voltunk), az egyszerűen a menüből kikapcsolhatja a sávtartó segédet – a sávelhagyás-figyelő ekkor is aktív marad.

Saját erőből jutott ki a hófal fogságából az autó, tolatva. Nem hagyott nyomot a Saját erőből jutott ki a hófal fogságából az autó, tolatva. Nem hagyott nyomot a “becsapódás”

Mivel az utak nemhogy hómentesek, de szárazak voltak, egyedül a kifejezetten a Seat számára fenntartott üres parkolóban volt lehetőségünk kipróbálni az autó tudását mostoha körülmények között. Némileg nehezítette a dolgot, hogy a pálya egyik felén a hó alatt tükörjég volt, többször is sikerült a félméteres hófalba csúszni. Az autó javára legyen mondva, nyomtalanul múltak el ezek a találkozások, és mindig önerőből ki tudott szabadulni szorult helyzetéből. Az immár 5. generációs, teljesen számítógéppel vezérelt Haldex-kuplungos összkerékhajtás jól tette a dolgát, igaz, pár kört követően igen erős kuplungszaga volt a DSG-váltós autónknak, úgyhogy hosszú távon biztosan nem tesz neki jót a sok farolgatás. Havon (jégen) is jól gyorsul az autó, olyannyira, hogy az ember hajlamos túlságosan bátran nekimenni a fordulóknak, és már a kézifék cibálása se menti meg a helyzetet – de legalább van rendes kézifék, ami ilyenkor bizony nagyon is hasznos lehet. A nagyjából 20 perces havon pörgést követően egy tapasztalattal (csúszós úton tényleg jól jön az összkerékhajtás) és vagy 20 kg hóval lettem gazdagabb, utóbbit az út szélén megállva kellett kikaparni a 18 colos felnik küllői, illetve a hátsó felfüggesztés alkatrészei közül.

Szépek az X-Perience 18 colos felnijei, de rengeteg hó fér beléjük. Máténak ezúton is köszönöm a segítségét – a gőz a forró fékre potyogó hótól származik Szépek az X-Perience 18 colos felnijei, de rengeteg hó fér beléjük. Máténak ezúton is köszönöm a segítségét – a gőz a forró fékre potyogó hótól származik

Nálunk csak összkerékhajtással lesz

De ennyivel még nem ért véget az ismerkedésem az autóval, végre azt is szerettem volna megtudni, miért volt szükség az X-Perience névre, miért nem volt jó a korábban már alkalmazott Freetrack? Leginkább azért – így a válasz –, mert annál kifejezetten arról volt szó, hogy az egyterűs modellből megpróbáltak szabadidő-autót faragni; az értékesítési darabszámok alapján kevesebb sikerrel. Az X- Perience pedig nem más, mint egy Cupra-alternatíva. A Seat hagyományosan erős a 150 lóerő feletti kompaktok kategóriájában, és az eddigi FR és Cupra modellek mellé manapság már elengedhetetlen egy szabadidő-autós körítésű kivitel, amellyel a meglévő sportos modellek kínálatát szélesítik. Szó nincs terepjárós képességekről, mindössze az összkerékhajtást tálalják divatos körítésben. Magyarországra a napokban érkeznek majd meg a Seat Leon X-Perience első példányai, abban a három változatban, ami később is a kínálatot jelenti majd. A hazai forgalmazó úgy döntött, hogy a benzines változatból csak a DSG-váltós kivitelt veszi fel az árlistára, a fronthajtású modellek – 1.6 TDI és 1.4 TSI – nálunk nem lesznek elérhetők, azaz csak összkerékhajtással adja a Leon X-Perience-t. A hazai értékesítés derékhadát várhatóan a kézi váltós, 150 lóerős, 2,0 literes TDI adja majd, amely 8 627 000 Ft-os árával a hasonszőrű terepjárós csomagolású kombik között jó ajánlatnak számít.

„Sport”-ba kapcsolt menetstabilizálóval tényleg sportosan lehet közlekedni csúszós útfelületen is, egyébként a biztonságra törekszik az elektronika „Sport”-ba kapcsolt menetstabilizálóval tényleg sportosan lehet közlekedni csúszós útfelületen is, egyébként a biztonságra törekszik az elektronika

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!