Az X7-esben a vezető úgy érzi magát, mintha parancsnoki hídon lenne. A kristályüveg váltókar napfényben erősen csillog. Fotó: Hilbert Péter

5,15 méteres hossz, 2,5 tonnás tömeg, 22 colos felnik, 13,0 méteres fordulókör. Az új X7-esre valóban illik az óriási jelző, hegyomlásnyi méretére pedig a forma is rájátszik, hiszen az X5-öshöz képest dobozszerűbb a felépítmény, és persze itt vannak a gigászi vesék! Ha messzemenőkig előzékenyen és kulturáltan közlekedünk, akkor is lehúzódnak a nagy BMW elől, melyben olyan magasan ülünk, hogy a legtöbb normál méretű SUV felett át tud nézni a sofőr. S itt a lényeg, az X7-es alapkoncepciója ugyanis az, hogy ugyanolyan szintű komfortot nyújtson, mint a 7-es luxuslimuzin, csak itt egy kisebb emelvényen foglalhatunk helyet!

Kényelmesek az ülések, a második sorban azonban egy 7-es komfortosabb. Leghátul 180 centi feletti utasok is elférnek

Az sem mellékes, hogy az X7-es berendezése jóval modernebb, az ember elsőre csak ámul-bámul, hogy az anyaghasználat és az egyes részletek kidolgozottsága milyen magas szintet képvisel. Szóval, amikor ott ül az ember a volánnál, tényleg kezdi érteni, hogy a 7-es típusjelzés abszolút jogos! Bár a felépítéséből adódóan az üléspozíció értelemszerűen más, mint egy laposabb limuzinban, az ülések elöl nagyon komfortosak. A középső sorban két fotelt kínáló verziónál sem lehet panaszunk az ülések formázottságára vagy kialakítására, de azért e tekintetben nem veheti fel a versenyt a hosszított 7-essel, pedig a multimédia-rendszer, a kartámaszok, a masszázsfunkció és az USB-töltők sem hiányozhatnak a felhozatalból. Egyszerűen kevesebb a mozgásterünk és nem tudjuk annyira hátradönteni a foteleket. Az X7-es nagy előnye bármilyen luxuslimuzinhoz képest nyilvánvalóan az, hogy plusz két főt is szállíthat a harmadik sorban úgy, hogy 300 liternél nagyobb raktér marad. Leghátul ülve ugyan fel kell kicsit húzni a lábunkat, de átlagos méretű felnőttek könnyedén elférnek.

Az elektromosan mozgatható ülésekkel gyerekjáték a bővítés. Ha a leghátsó székek is használatban vannak, 326 liternyi rakterünk marad

A hat- vagy hétszemélyes kialakítás miatt is nehezen értelmezhető, hogy a csúcsdízel változat M-es típusjelzést kap, a 400 lóerő és a 760 Nm dacára ez az autó egyszerűen nem a sportosságról szól. A ma elérhető legerősebb hathengeres dízellel a kissé lassan reagáló nyolcgangos váltó ellenére is úgy meg tud indulni, hogy beszorul a levegőnk, de valójában a békés, nyugodt cirkálás az igazi műfaja. A légrugós futómű sem a sportosságot helyezi előtérbe, viszont úgy libben át a fekvőrendőrökön és úthibákon a nagy test, hogy abból alig venni észre valamit – ha már luxusautóról van szó, szerintem ez fontosabb, mint hogy mennyire agilis a kanyarokban. S bármennyire is meglepő, de a nagy BMW nem pazarolja különösebben a gázolajat, a 9,6 literes tesztátlag a teljesítmény és a tömeg fényében teljesen korrekt. Az ügyfélkört a fogyasztásnál persze jobban érdekelheti a technikai tudás: legyen szó a 600 méterre világító lézerfényszóróról, a fejlett összkerékhajtás és négykerék-kormányzás párosáról, vagy a 210 km/óráig automatikus sávtartásra képes vezetéssegédről, ebből a szempontból az X7-es nem ad támadási felületet. Polgárpukkasztó ugyan, de az árképzése a konkurenciához képest már-már visszafogott, hiszen amíg egy Mercedes GLS 28,9, vagy egy Range Rover 40,5 milliótól vihető haza, addig az X7-es alapmodellje 26,7 millió Ft-ot kóstál. Az izmosabb M50d-ért és a V8-as, 530 lóerős M50i-ért 34,8, illetve 35,5 milliót kérnek, ám a 7-es limuzinnal ellentétben hibrid és V12-es nem szerepel a kínálatban.

Az M50d modellhez alapáron jár a négykerék-kormányzás és az M Sport differenciálmű

TETSZETT
• komfortszint
• praktikum
• hajtáslánc
• minőségi benyomás
NEM TETSZETT
• hatalmas tömeg
• nehéz vele parkolni

ÖSSZEGZÉS
Hosszan lehetne moralizálni az X7-es és a hozzá hasonló nagy SUV-k kapcsán, de el kell fogadni, hogy az ilyen autókra a világ egy részén nagy igény van. Nyilván nem Európa a fő piac, de meg kell hagyni, hogy komfortja és technikája is alkalmassá teszi arra, hogy a hagyományos luxuslimuzinoktól csábítson el vevőket

BMW X7 M50d
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 kvad-turbó dízel
Max. teljesítmény: 294 kW (400 LE) 4400/perc
Max. forgatónyomaték: 760 Nm 2000-3000/perc
Hossz./szél./mag.: 5151/2000/1805 mm
Tengelytáv: 3105 mm
Fordulókör: 13,0 m
Tömeg/terhelhetőség: 2535/830 kg
Csomagtér: 326/2120 l
Üzemanyagtank: 80 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,4 s
Max. sebesség: 250 km/h
Átlagfogyasztás: 9,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 9,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 235 g/km
A modell alapára: 34 831 000 Ft (X7 xDrive30d, 265 LE)
A tesztelt verzió ára: 26 734 000 Ft