Fotó: csapatok

A mezőny tagjai által nagyon kedvelt ausztrál helyszín volt annak idején a koronavírus járvány nagy vesztese, hiszen 2020-ban már minden készen állt a futam lebonyolítására, mikor világszerte kirobbant a járvány és le kellett fújni a hétvégét. Ezután már a szezonkezdő helye is ugrott. Így tavaly után idén is a szezon harmadik futamaként kerül megrendezésre, ezúttal korábban, március végén. Egy az eddigieknél érdekesebb futam reményében kelhetünk majd hajnalban a hétvégén.
2019-ben kezdték utoljára a szezont a Forma-1-esek a kenguruk földjén, s úgy néz ki, 2025-ben ismét itt indul majd a szezon. A Ramadán jövőre korábban kezdődik, így abban az időszakban nem rendeznek versenyeket arab országokban. Bár nagyon sokat kell érte utazni, az Ausztrál Nagydíjat a mezőnyben mindenki nagyon szereti. Mivel a szezon már útjára indult, a pilóták egy kicsit lazábban érkeznek meg erre a távoli helyszínre. A Melbourne-i egy nehéz utcai pálya, amelynek eddig nem volt igazán jó a tapadása. A kétéves kihagyás során felújították a Melbourne-i aszfaltcsíkot és durva összetételű, koptató aszfaltot raktak le.

Nem sok változatosság várható a hétvégére. A Red Bull körüli hírek kissé csitultak, de a felszín alatt még sok minden történhet. Korábban szó volt arról, hogy Christian Hornert már az ausztrál futamot megelőzően kiteszik a csapattól, de ez a hír nem kapott megerősítést. A csapat látszólag nem rendült meg, Max Verstappen és Sergio Perez domináns teljesítmény nyújtott az első két futamon. Hosszú még az évad, sok minden történhet ez alatt, de a Red Bulltól úgy tűnik senki nem veheti el az újabb világbajnoki címeket, amennyiben marad ez a status quo.

A Ferrari eddig idén a második erő a Red Bull mögött. Hol az egyik, hol a másik pilótája állhatott idén dobogóra. Carlos Sainzt vakbélgyulladással kellett operálni, így Szaúd-Arábiában nem állt rajthoz. A spanyolt helyettesítő Oliver Bearman remekül helyt állt, s ezzel jóval megnőtt az esélye annak, hogy jövőre versenyzői üléshez jusson. A fiatal brit elutazott Ausztráliába is, ha esetleg Sainz nem tudna még versenyezni. Egyelőre úgy tűnik rendben van a spanyol pilóta. Már ott van a helyszínen és könnyed a mozgása, ami nem így volt a műtét után Szaúd-Arábiában. A Ferrari pilótájára még vár egy fontos teszt a hétvége előtt. E teszt során öt másodperc alatt ki kell csatolnia magát és le kell szednie a kormányt és további öt másodperc alatt el kell tudnia hagyni a pilótafülkét és vissza kell tennie a helyére a kormányt. Ha ez sikerül neki, minden bizonnyal rajthoz áll az 58 körös futamon.
Az ausztrál közönség idén különösen el lesz kényeztetve. Daniel Ricciardo és Oscar Piastri személyében két helyi hős is versenyez hazai rajongói előtt. Előbbitől nem sok siker várható az ezidáig gyengélkedő Visa RB-ben, míg utóbbi mosolyt csalhat rajongói arcára az idén a tavalyinál jóval jobban kezdő Mclarenjével.

S mi történt az Ausztrál Nagydíjon tavaly? Egy viszonylag nyugodt kezdet után kaotikus véget ért az Albert Parkban rendezett Ausztrál Nagydíj. Max Verstappen egy igencsak emlékezetes futamon szerezte meg első ausztrál győzelmét. A hollandot Lewis Hamilton követte másodikként. A bronzérmes helyen Fernando Alonso ért célba. 2023-ban már a rajt sem indult egyszerűen a 37. Ausztrál Nagydíjon. Azután a verseny végén még kétszer kellett újraindítani a futamot, az átlagosnál többször került elő azon a hétvégén a piros zászló. A versenyfelügyeletnek fel volt adva a lecke, bár kis időbe került, de sikerült kitalálnia, hogy a harmadik rajt során milyen sorrendben induljanak az autók. Az első újraindításra Kevin Magnussen balesete után került sor. A Haas pilótája nekicsapta autóját a pálya széli betonfalnak, s ezzel a hátsó kereke leszakadt.

Az állórajt a verseny végén zűrzavaros volt. Több autó is balesetezett, legrosszabbul az Alpine pilótái jártak. Mindkét autója kiesett, mivel Pierre Gasly nem vette észre a mögötte érkező Esteban Ocont és ráhúzta az autóját. Mindketten a betonfalban végezték. Carlos Sainz öt másodperces büntetést kapott az újraindítás során végzett veszélyes manővere miatt, amit nagyon nehezen nyelt le. Az első komoly fejlesztések idén ismét az első európai versenyek idejére várhatók, amelyek idén viszont különösen későn kezdődnek. A tavaly a heves esőzések és azt követő áradások miatt elmaradt Emilia Romagna Nagydíjjal, 2024 májusában nyit majd az európai versenyek sora. Addig is Ausztrália után két ázsiai futam jön új időpontban Japánban, majd a koronavírusos lezárás után visszatérő Kínában. Olaszország előtt még az első idei észak-amerikai helyszínen, Miamiban is megmérkőzik a mezőny.

A verseny és a pálya
Idén a 38. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg, Ebből a 38-ből ez lesz a 27. futam Melbourne-ben. Ausztráliában rendeztek futamot Adelaide-ben is, de 1996-tól kezdve az Albert Park ad otthont az Ausztrál Nagydíjnak, s ez így is marad 2035-ig. Eddig van ugyanis szerződése a helyszínnek Forma-1-es verseny rendezésére. Tavaly óta már az F2 és F3-as szériák is versenyeznek ezen a pályán. Napos időjárás és 20-21 fok körüli hőmérséklet várja a Forma-1-es cirkuszt Melbourne-ben.
Az 58-körös Ausztrál Nagydíj március 24.-én helyi idő szerint 15.00 órakor (nálunk reggel 5-kor) veszi kezdetét. A pálya hossza: 5,278 km, a teljes versenytáv 306,124 km. A pályarekordot Sergio Perez tartja 2023-ból, ideje 1 perc 20,235 másodperc.
Az Ausztrál Nagydíj szervezői nem tétlenkedtek a pandémiás időkben. A pályán jobb előzési lehetőségeket alakítottak ki, több kanyart is kiszélesítettek és két lassú kanyart átvágtak. 1995 óta először az egész pályát teljesen újraaszfaltozták. Az addigi szűk bokszutcát jelentősen kiszélesítették, így az ottani sebességkorlátot 20 km/órával meg lehetett emelni.

Fotó: Amber PR