Míg öt esztendővel ezelőtt a szervezők átlagosan 11,3 millió dollárt fizettek ilyen címen Bernie Ecclestone cégbirodalmának, az idén már ennél mintegy 70 százalékkal többet, 19,3 milliót költenek versenyenként. Ez azt jelenti, hogy a kereskedelmi jogokat birtokló vállalatok az idén közel 330 millió dolláros bevételre tesznek szert a jogdíjakból – derül ki a napokban kiadott Formula Money című elemzésből.

Egyelőre az átlagnál kevesebbet, de minden esztendőben az egy évvel korábbit meghaladó összeget fordít Magyarország is ilyen célra. A növekedés üteme ugyanakkor forintban jelentősen elmarad a fent említett 70 százaléktól, hiszen az elmúlt években a dollár jelentősen gyengült a forinthoz képest. Míg 2002-ben még közel 260 forint volt az átlagárfolyam, tavaly 210, az ez év eddig eltelt időszakában csak 190 forint körül alakult. Éppen ezért az állam által az F1-es jogdíjra elkülönített összeg az elmúlt öt esztendőben „mindöszsze” 42 százalékkal emelkedett.

Ráadásul az idén a rendkívül gyenge dollár miatt a tervezettnél forintban jóval alacsonyabb volt a Bernie Ecclestone-nak fizetett összeg. Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium lapunknak korábban jelezte: ebben az évben 16,56 millió dollár rendezői jogdíjat fizetett hazánk, ez a jelenlegi árfolyamon számolva közel 500 millió forinttal kevesebb, mint a költségvetési törvényben kalkulált 3,56 milliárd.

A jogdíjakat a folyamatosan növekvő kereslet hajtja fel, a hagyományos rendező országok mellett ugyanis egyre több fejlődő állam is szeretne Formula–1-es versenyhétvégét szervezni. Jelenleg körülbelül 25 ország tart igényt legalább egy nagydíjra, az F1-es csapatok azonban semmiképp nem szeretnének idényenként 18-19 versenynél többet. Éppen ezért Bernie Ecclestone cégei válogathatnak a jelentkezők közül, s a döntési szempontok között minden bizonnyal előkelő helyen szerepel, hogy a szervezők menynyi jogdíjat hajlandók fizetni.

Nem véletlen tehát, hogy az F1-es versenynaptárban évről évre új helyszínek jelennek meg. Jövőre Valencia és Szingapúr, 2009-ben Abu-Dzabi, 2010-ben pedig Dél-Korea adhat otthont először a száguldó cirkusznak. Szingapúrban egyébként éppen a napokban kezdték el építeni az új pályát a város egyik kikötőjében.