Szombaton három babettaimádó barát segédmotorjukon a Fejér megyei Nadapra utazott a Velencei-tavat megkerülő márkatalálkozóra Szeged környéki lakóhelyükről. Útvonaluk áthaladt megyénken, így szakértők szemével pillanthattunk be ennek az ikonikus motornak a titkaiba. A menetrend a segédmotorhoz hasonlóan döcögősre sikeredett: az eredeti terv szerint Solton találkoztunk volna a csapattal, ám a Babettáknak lelkük van. Gál Peti harmincéves motorja Soltvadkert mellett akaratának egy koromtól eldugult kipufogócsővel szerzett érvényt.

– Szeszélyes, mint az áprilisi időjárás és ez minden Babettára igaz – üdvözölt Gabi, miközben harmadmagával igyekezett barátja felzászlózott motorját rendbe hozni. Mint mondta, Szatymazból indultak és a Babettát nem országútra tervezték, a városi közlekedést szereti. Ekkora egybefüggő távolságon már szinte törvényszerűen elromlik rajta valami. A kipufogócső mindössze 6 milliméter és nagyon könnyen lerakódik benne a korom, ami hamar megálljt parancsol a gépszörnynek. Mégis hogyan lesz valaki egy ilyen öntörvényű és megbízhatatlan gépezet szerelmese?

– Három éve kezdődött a szerelem – kezdte el közös történetüket Gabi. Van egy barátunk, aki annak idején lement a Balatonra a Babettájával és ez nagyon megtetszett nekünk. Úgy gondoltuk, ha ő meg tudta csinálni, akkor megcsináljuk mi is. Tudtuk, hogy kellően elvetemültek vagyunk ahhoz, hogy Babettára üljünk. Kihívásnak tekintettünk egy ilyen szeszélyes alkotással megtenni egy akkora távot. Következő évben már 900 kilométeres országos útra indultunk.

Ezen a három barát igazán felbátorodott és tavaly emelték a tétet. – Azt mondtuk gyerünk le az Adriára – folytatta beszámolóját Gabi. Kilenc napot motoroztunk, 1900 kilométert megtettünk, hegyen-völgyön át. Mondjuk a hegyeken sokszor toltuk. Olyan volt ez, mint a Szelíd motorosok klasszikus jelenetében, amikor a motorosok eldobják az órájukat és elindulnak a Keleti parttól a Nyugati partra a 66-os úton. Mi is eldobtuk az óránkat arra a kilenc napra. Mondjuk a 30 kilométeres sebességhez el is kell.

A Babettás baráti társaság keménymagját Peti, Gabi és Zsolt alkotja és néha csapódik hozzájuk más is, így volt az Adria túrán is. Az 1900 kilométer alatt minden nap akadt valami szerelnivaló a motorokon, de az őket kísérő szervizautó gyomrában bőségesen akad mindig utánpótlás alkatrészekből és szerszámokból. A leggyakoribb hibák a gyújtásban és a kipufogóban lépnek fel. A tulajok alaposan átalakították a Babettákat: saját kényelmük és szükségük szerint kerti széket, számos dobozt, légkürtöt, ventillátort, sőt még oldalkocsit is felszereltek. Mindezt persze a praktikum jegyében. Peti oldalkocsis gépén még egy bukósisakos álló kertitörpe is helyet kapott, gumipókkal alaposan a csomagtartóhoz rögzítve. A felhasznált elemeknél a használhatóság mellett a súly is fontos szempont volt. A mocik másfél lóerejét (ami szembe szélben egynek érződik) nagy gonddal kell beosztani, nem szabad felesleges terhet rájuk akasztani.

A Babetta nem költséges hobbi. Körülbelül 30 ezer forintért lehet venni egyet és összesen még kb. 70 ezer forintból teljesen fel lehet újítani. Persze muszáj pótalkatrészeket is a műhelyben tartani, mert mindig akad valami javítanivaló. De nem csak az alacsony költségek miatt kíméli az idegeket, hanem tapasztalati bizonyítékok alapján egyéb pozitív pszichés hatása is van a babettázásnak. Peti elmagyarázta miért: – Amikor ráülsz a Babettára és legfeljebb harminccal tudsz menni, teljesen lelassulsz. Hozzálassulsz a tempóhoz és látsz mindent az úton, és ha megérkezel, van mire emlékezned. Teljesen megnyugtat, kiüresíti a fejet. És ebben az anyagias világban egy ilyen olcsó hobbi szinte üzenet.
A srácok bizonyítják, hogy a szerelem tárgyából sosem elég. Zsoltinak összesen tíz motorja van otthon, ebből több Babetta, Peti három további Babettát tart garázsában és Gabi is nyolc motor büszke tulajdonosa. Sőt, Peti háza tetejére is rögzített egy Babettát, karácsonykor az is ünnepi világításban pompázik, és a mikulás azon keresztül mászik be a kéménybe. Az idei tervük júliusban elérni a Fekete-tengert a Transzfogarasokon keresztül, ami több mint kétezer kilométert jelent. Mindenesetre a cserealkatrészeket beszerezték és a szervizautó útra kész.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!