Az 1909-es 4/8 HP ”Doktorwagen” karbid- és petróleumlámpával világított

Kerek évfordulót ünnepel idén az Opel, az 1862-ben alapított cég 120 évvel ezelőtt gyártotta első autóját. Az 1899-es System Lutzmann egy együttműködési megállapodás keretein belül készült el, az eredeti konstrukció Friedrich Lutzmann lakatos nevéhez fűződött. A ritkaságot nemcsak kiállították, hanem egy működőképes példányát be is indították a bemutatón, majd meg is tettek vele néhány métert az 1966-ban, Dudenhofenben létrehozott tesztpályán. A fél évszázados létesítményben ezenkívül egy egész flottányi klasszikus Opelt sorakoztattak fel, hogy bemutassák, mennyit változott a világítástechnika.

Az 1899-es System Lutzmann gyertyáját rugó tartotta a megfelelő magasságban. A jövő Opeljeinek formavilágát előrevetítő GT X Experimental tanulmányon a logó is világít, ezt valószínűleg nem engedélyezik majd…

A németek szerint alulértékelik ezt a biztonsági felszerelést, melynek fejlesztése Rüsselsheimben mindig nagy figyelmet kapott. A Lutzmann hagyományos gyertyával világító lámpájában például egy rugó biztosította, hogy a láng mindig a lámpatest közepén, a tükrök fókuszpontjában maradjon. Ennek ellenére akkor még csak magát az autót tette láthatóvá a fényszóró. Hamarosan már valódi világítótesteket alkalmaztak, melyek az út megvilágítására is alkalmasak voltak, persze csak korlátozottan. A futóművek tesztelésére használt, kivilágítatlan országutat szimuláló pályán a kormány mögül győződhettünk meg róla, milyen halovány is volt egy 1950-es Olympia Cabriolet, vagy éppen egy 1963-as Kadett Caravan fénye.

Az 1939-es Kapitän lámpáját a sárvédőbe integrálták és egy hatszögletű keretbe építették be. A 6 voltos izzó fényereje csekély. A 2015-ös Astra oldalanként 8 diódából álló LED-mátrix fényszórója a távoli tereptárgyakat is jól láthatóvá teszi

Nagy előrelépés volt az elsőként halogénizzóval ellátott, 1968-as GT, melyet a kis sportkupé gyorsasága miatt a H1-es főfényszóró mellett két, H4-es távfénnyel is kiegészítettek. A Chevrolet Corvette európai testvére egyedi bukólámpájával is különlegesnek számított, az ovális alkatrész ugyanis nem a karosszéria síkjából emelkedett ki, hanem hosszirányban fordult át. Precíz kezelhetősége és kifinomult működése igazi apró ékszerdobozzá teszi a klasszikus GT-t, melyet 2019-ben nem a teljesítménye, hanem vonzó külseje és hamisítatlan hangulata miatt lehet élményautónak nevezni! Extra reflektoraival az 1971-es Kadett Rally is büszkén borította fényárba a pálya menti erdőt. A tehetséges, kezdő versenyzők felkarolására 1968-ban létrehozott sorozat számára készült a Rekord 1,9 literes, 106 lóerős motorjával, bukócsővel és plusz műszerekkel felszerelt sportváltozat. A kipróbált példánnyal a svéd Anders Kulläng versenyzett, és a mai napig rendszeresen vesznek vele részt különböző megmérettetéseken, ahol többnyire az élmezőnyben végez.

A több diódából álló LED-es világítás előnye, hogy kitakarással képes elkerülni a szembejövők és az előttünk haladók vakítását

A régi rajongók egyik legnagyobb kedvence, a Cw 0,26-os alaktényezőjével kiemelkedőnek számító Calibra 30 évvel ezelőtt debütált, világítástechnikai újdonsága a csupán hét centi magas, projektoros fényszóró volt. Gyári állapotában még ma is ugyanolyan vonzó ez az elérhető ára miatt nagy lelkesedéssel tuningolt kupé, mint a bemutatásakor volt.

Az első generációs Insigniánál használta először az Opel dizájnelemként a LED-es nappali menetfényt

Egy évtizeddel később már az Opel utolsó felső-középkategóriás modelljéhez alapáron kínált xenonfényszóró jelentette az újabb mérföldkövet. A mai típusok kényelmével vetekedő, 2003-as Omega Caravan az akkoriban a legtöbb Opelben használt halogénizzónál háromszor erősebb fényt adott, energiafelvétele a harmadával, hőfejlesztése 40%-kal kisebb volt. 2003-ban világújdonságként a Signum kínált először AFL (Adaptive Forward Lighting) dinamikus kanyarfényt és 90 fokos sarokfényt, melyet 2004-ben az Astra, 2006-ban a Meriva és a Corsa is megkapott. A 2009-es Év Autójának is megválasztott Insignia kilenc különböző világítási funkcióra képes bi-xenon lámpája és AFL+ technológiája mellett LED-es nappali menetfényt is felvonultatott.

A diódás világítás gyorsan elterjedt, a formatervezés során is használható, látványos kinézeten túl az energiatakarékos működés és a vakításmentesség is mellette szólt. Utóbbit elsőként a 2015-ben, az Astrában bevezetett IntelliLux LED-mátrix világítással aknázták ki a németek, akik a szembejövők és a közvetlenül az autó előtt haladók kitakarására képes, oldalanként nyolc diódából álló lámpát először tették elérhetővé a kompaktkategóriában.

A 2009-es Insignia bi-xenon AFL+ fényszórója összesen kilencféle, például városba, országútra, autópályára és rossz időjáráshoz való funkciót kínált statikus és dinamikus kanyarfénnyel, távfénnyel és távfényasszisztenssel

A lehetőségek szinte határtalanok, hiszen a 2017-es, második generációs Insignia már kétszer annyi diódát mozgósít. A rendezvényen láthattuk a bemutatás előtt álló, új Corsa Eco-LED fényszóróját, amely 32 helyett pusztán 17 wattot fogyaszt, és ismét egy kategóriával közelebb hozza a vásárlókhoz az elérhető legjobb technológiát.

Dudenhofenben 1966-ban 2,6 km2-en 33 km-nyi utat építettek, köztük egy öt km hosszú, 33 fokos dőlésszögű körpályát. A 2013-ban elindított felújítás és bővítés után 2020-tól 90 km-nyi tesztpálya áll majd a mérnökök rendelkezésére