A müncheni gyártó kétségkívül olyan lendületben van, amire a legtöbb márkánál csak irigykednek. 2018-ban még 165 ezer új motort értékesítettek világszerte, 2022-ben pedig elérték a történelmi 200 ezer darabos éves volument. A BMW sikere sok-sok összetevőből áll, ha egyszerű lenne a recept, mások is lemásolnák. Az egyik biztosan a következetes fejlesztés: egy pillanatra sem dőlnek hátra a tervezők, minden évben több olyan újdonsággal is előrukkolnak, amelyre felkapják a fejüket az érdeklődők, a másik pedig az, hogy újabb és újabb szegmensekben jelennek meg. A nagy menetelés közben fontos változásokról is beszámolhatunk. A BMW Motorradot az elmúlt 5 évben irányító és minden várakozást felülmúlóan sikeres Markus Schramm helyére Markus Flasch érkezik, aki korábban a BMW M részlegét vezette – Flasch Schrammhoz hasonlóan szenvedélyes motoros hírében áll. A dizájncsapat is új felállással vág neki 2024-nek, Edgar Heinrich vezető dizájner 35, a BMW-nél eltöltött év után nyugdíjba vonult és átadta helyét eddigi jobbkezének, a 20 éve szintén a müncheni márkát erősítő Alexander Buckannak.

F 800 GS, F 900 GS ÉS F 900 GS ADVENTURE: SORKETTESEK ÚJRAGONDOLVA
Nem csak leporolta soros, 2 hengeres túraenduró modelljeit a BMW, inkább újragondolásról van szó. Az F 750 GS, az F 850 GS és az F 850 GS Adventure helyére érkezik az új F 800 GS, az F 900 GS és az F 900 GS Adventure. Számozástól függetlenül mindhárom újdonságot a 854-ről 895 cm3-esre módosított erőforrás hajtja, a teljesítmény 10 lóerőt nőtt, vagyis a 800-as jelzésű gép 87, míg a 900-asok 105 lóerőt produkálnak. A 3 modell 3 különböző karakter, az F 800 GS továbbra is igazi allrounder, vagyis terepen is bevethető túragép, ám a 900-asoknál új a szereposztás. A mezei F 900 GS-t egyértelműen nehéz körülményekre optimalizálták, ralimotoros stílusával messziről hirdeti, terepre szánták. Műanyag tankjával is különbözik a többi géptől, és persze ergonómiai kialakítása (ülés, lábtartók) is azt a cél szolgálja, hogy a motoros az aszfaltról letérve otthon érezze magát rajta. Az új felállás szerint az F 900 GS Adventure kivitel a hosszú utakra való, komfortosabb gép, üzemanyagtankja 23 literes. Utóbbi modell a terepes verzióhoz hasonlóan teljesen új rugózó elemekkel folytatja pályafutását – 800-as és a 900-as Adventure típushoz Dynamic ESA elektromos futóműállítás is választható

S 1000 XR: MAGASLESRŐL TÁMADNI
Az S 1000 XR crossover gép eddig is a legsokoldalúbb motorok közé tartozott és nincs ez másképpen az új nemzedéknél sem. A blokk combosabb (165 helyett 170 lóerő), a gyorsváltót tovább optimalizálták, emellett már alapáron adják a Headlight Pro okoslámpát és a kulcsnélküli indítást is. A teljeskörű modernizálásba olyan apróságok is beletartoznak, mint a 9 helyett 12 Ah-s akkumulátor vagy hogy a futóműben új rugókat használnak. Szintén fontos változás az elődhöz képest, hogy a komfortra nagyobb hangsúlyt helyeztek, az ülés nem csak magasabb, hanem fizikailag nagyobb rajta a hely. Az opciós listán érdekes tételek is szerepelnek, például 1,24 millió Ft-os csomag keretében M Carbon kerekeket is kérhet a vásárló!

BMW S 1000 XR
Összlökettérfogat (cm3): 999
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 125/170/11 000
Max.nyomaték (Nm/perc): 114/9250
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv (mm): 1552
Ülésmagasság (mm): 850
Üzemanyagtank (l): 20
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/190/55 R17
Feltankolt tömeg (kg): 227
A modell alapára (Ft): 7 690 000

M 1000 XR: HOVA FELJEBB?
Igazi szenzáció az S 1000 XR alapjaira épülő, de minden porcikájában csúcsra járatott M 1000 XR, amelyben az S 1000 RR superbike módosított blokkja dolgozik. A 201 lóerős gép maximális fordulatszáma 14 600 percenként, de az is fontos, hogy az S 1000 XR-hez képest a 4., az 5., és a 6. fokozatokat is rövidebbre vették. A kis wingletek vagyis szárnyelemek, nem csak a látványnak szólnak, 220 km/órás tempónál 12 kg-mal növelik az első kerékre jutó leszorítóerőt. Hogy az M 1000 XR profiknak szól, azt jelzi az állítható kormány-lengéscsillapító és a Brake Slide Assist is, utóbbival kontrolláltan csúsztathatjuk fékezés közben a motor hátsóját.

BMW M 1000 XR
Összlökettérfogat (cm3): 999
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 148/201/12 750
Max.nyomaték (Nm/perc): 113/11 000
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv (mm): 1548
Ülésmagasság (mm): 850
Üzemanyagtank (l): 20
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17/200/55 R17
Menetkész tömeg (kg): 223
A modell alapára (Ft): 10 570 000

R 12: CRUISERREL BŐVÜL A PALETTA
A korábban bemutatott, új generációs R 12 nineT testvérmodellje az egyszerűen csak R 12-esnek nevezett modell. A teljesen új, acél hídvázra épülő típus az újabb bizonyíték arra, hogy a BMW nem akarja elengedni a lég-olaj hűtéses boxermotort, ugyanis itt is a jól bevált és ismert, 1170 cm3-es kéthengeres dolgozik. A nineT-hoz képest más az R 12-es hangolása, 109 helyett „csak” 95 lóerőt teljesít, ugyanakkor alacsonyabb fordulaton préseli ki magából a lóerőket. A motorozási élmény egyik fontos összetevője a boxer jellegzetes működéséből fakad, a BMW szerint Rock üzemmódban szándékosan több vibráció jut a motorosnak. A bajor gyártótól már megszoktuk, hogy a hagyományőrző Heritage modellcsalád tagjainál is ragaszkodik a naprakész technikához, így a nappali fény, a kulcsnélküli indítás, az állítható motorfék, a fordított teleszkóp és a radiálisan rögzített féknyergek sem hiányozhatnak róla. A BMW nem titkolja, hogy elsősorban azoknak szánja az R 12-est, akiknek az R 18-as túl nagy, az újdonság mérete alapján az újrakezdők és hölgyek számára is opció lehet. Aki pedig ismeri a régi a BMW motorokat, annak nyilván szívmelengető, hogy a az 70-es évek /5-ös típusok jellegzetes, kenyérpirítónak nevezett tankját újragondolva ismétlik meg!

BMW R 12
Összlökettérfogat (cm3): 1170
Hengerek/szelepek: B2/8
Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 70/95/6500
Max.nyomaték (Nm/perc): 110/6000
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv (mm): 1520
Ülésmagasság (mm): 754
Üzemanyagtank (l): 14
Gumi elöl/hátul: 100/90 R19/150/80 R16
Menetkész tömeg (kg): 227
A modell alapára (Ft): 5 650 000

R 1300 GS: A TÚRAENDURÓK ALFÁJA ÉS OMEGÁJA
A „nagy” vagyis boxermotoros GS a BMW egyik legnagyobb ikonja, és ez az eladási adatokban is megmutatkozik: annak ellenére, hogy mindig is drága motor volt, a GS a márka legkelendőbb típusa. Ezért is meglepő, hogy a BMW teljesen elrugaszkodott az 1250-estől és vadonatúj típust alkotott. A kissé megosztó külsejű 1300-as X-alakú fényszórójával és filigránabb fazonjával csak nyomokban emlékeztet a felmenőre, illetve a vázszerkezet is teljesen új. A korábbi térhálós acél csővázat acéllemezből készült darab váltotta, illetve az is fontos, hogy a váltó nem az erőforrás mögött, hanem alatta helyezkedik el. A motor központi eleme természetesen továbbra is a blokk, a kereken 1300 cm3-es, részben folyadékhűtésű egység 145 lóerőt (+9) produkál, nyomatéka 149 Nm – ezzel a GS-é a márka eddigi legerősebb, sorozatgyártású boxermotojra. A nagyobb furatból fakadóan a szelepek átmérője nőtt, és a változó vezérlés működését is optimalizálták. A 12 kg-mal szerényebb tömeg mellett a technikai finomságokra is büszke lehet a BMW, van már adaptív magasságszabályozás (Dynamic ESA futóművel ellátott kivitelek), mátrix-LED fényszóró és akkuőr funkció is (okostelefonos alkalmazás). A márka 4 kivitelben kezdte meg az R 1300 GS forgalmazását, a fehér alapmodell mellett csupafekete Triple Black, rali-kék Trophy és elegáns, zöld Tramuntana verziók alkotják a palettát.

BMW R 1300 GS
Összlökettérfogat (cm3): 1300
Hengerek/szelepek: B2/8
Max. teljesítmény (kW/LE/perc): 106,5/145/7750
Max.nyomaték (Nm/perc): 149/6500
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv (mm): 1518
Ülésmagasság (mm): 850
Üzemanyagtank (l): 19
Gumi elöl/hátul: 120/70 R19/170/60 R17
Menetkész tömeg (kg): 345
A modell alapára (Ft): 7 500 000