Az új magyar univerzális traktorcsalád első változata, az U 28-as típus 1957-ben jelent meg. Az U 28 traktorcsalád UA, UB, UC, UD jelzésekkel került forgalomba, a motorjuk azonos volt, a típusjelölések a nagyobb hasmagasságra, állítható nyomtávra, a rugózott mellső hídra, ültetvényművelő megoldásra vonatkoztak. Terveit Korbuly János főmérnök ösztönzésére Rhorer Emil okleveles gépészmérnök, főkonstruktőr rajzolta. Az 5. változatot – innen az E betű – összkerékhajtással, UE 28 jelzéssel gyártották. Ez vált a legnépszerűbbé, és ennek egy példányát újította fel és mutatja be jogos büszkeséggel az érdeklődőknek a borsfai Bánfai Gépgyűjtemény alapítója, Bánfai Zsolt.

– Motorja, akárcsak a többi Dutráé, Csepel-gyártmányú. Ebbe kéthengeres, dízelüzemű került – bocsátotta előre Bánfai Zsolt. – A 28 lóerős motort és a sebességváltót speciális öntvényhíd köti össze, ami meghatározó az erőgép arculata, felépítése szempontjából. Orra előrenyúlik, ez kiváló súlyelosztást eredményezett, így a gép stabilnak bizonyult, illetve kiválóan alkalmassá vált az olyan, úgynevezett „nehéz” talajmunkákra, mint például a szántás. Lehetett rendelni kompresszorral is, így alkalmassá vált 5 tonnás, kéttengelyes légfékes pótkocsi vontatására. Mivel nagyon jól sikerült konstrukcióról beszélünk, nemcsak az egykori KGST-országokban vált népszerűvé igen hamar, hanem a nyugat-európai piacokon is. Éppen az exportigény miatt készült el az UE 28-as formatervezett, finomabb, nőiesebb vonalakkal rajzolt lemezburkolatú kivitele. Nyilvánvaló törekvésként fogalmazódott meg, hogy az exportra szánt traktor nézzen ki jól, egy kicsit legyen másabb, mint a hazai piacra szánt társai. Az új, dizájnos burkolat terveit Németh Aladár formatervező, a Magyar Iparművészeti Egyetem Formatervező Tanszékének vezetője készítette. Az UE 28 Exportot 1960 és 1965 között gyártotta a Vörös Csillag Traktorgyár – sorolta.

Bánfai Zsolt jelezte: az export Dutra UE 28 nemcsak formájában, hanem szerkezeti felépítésében is különbözik a „klasszikus” típustól. Más az üzemanyagtartály, a hűtő és a hűtőkonzol is. Ötletes és praktikus megoldás, hogy nem kell lecsavarozni a hűtőmaszkot és a motorháztetőt ahhoz, hogy hozzáférjenek a motorhoz, ehelyett két beakasztható és tekerő mozdulattal feszesre húzható csavarral nyitható és zárható a karosszériaelem. Érdekesség, hogy egyes piacokra angol feliratos órákkal látták el az UE 28-asokat.

– A szocialista érában nagyon népszerűnek bizonyultak az exportból visszamaradt példányok, ezekért még hajlandóak voltak csúszópénzt is fizetni azok, akik leküzdhetetlen vágyat éreztek egy ilyen szépség iránt – mondta Bánfai Zsolt. – A gyűjteményünkben bemutatott traktor éke az egyedi gyártású „Dutra” felirat, amihez barátunk, a nagyberki veterángépész, Zelfel György segítségével sikerült hozzájutnunk – árulta el végezetül.