![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2022/12/izrael02-600x399.jpg?x88250)
Közel 20 év telt azóta, hogy Márton Attila barátommal elmotoroztam Szíriába (AM 2005/3.), de az emlékek nem halványultak, sőt évről évre egyre fokozódott bennem a vágy, hogy visszatérjek a térségbe. Mivel a muzulmán kultúra szépségeit már többé-kevésbé megismerhettem, ezúttal a zsidó államot jelöltem meg úti célul, izgalmas kalandot ígérve lányomnak és feleségemnek. Nos, álltam a szavam: az Izraelben eltöltött 10 napba a rakétatámadástól a sivatagi raliig minden belefért.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2022/12/izrael03-600x399.jpg?x88250)
Bár „fapadossal” repültünk, gyorsan és zökkenőmentesen érhettük el az évente kb. 25 millió látogatót fogadó, Tel-Aviv-i Ben Gurion repteret, ami szombat, azaz sábát (nyugalomnap) lévén meglepően nyugodtnak bizonyult. Ilyenkor a mindössze 11 sékelért (kb. 1300 Ft) igénybe vehető metró nem jár, a kitelepült autókölcsönzők pedig drágák, taxival voltunk kénytelenek tehát eljutni szállásunkig. Ez alapvetően nem lett volna probléma, hiszen sok megbízható, kedvező tarifával kecsegtető mobilalkalmazás segíti a taxirendelést (pl. Gett, Uber), de még nem volt netünk, így maradt a droszt. Szemben a nemzetközi gyakorlattal, nem kellett „hiénák” hadával megküzdenünk – egy kedves bácsika viszonylag baráti áron, nagyjából 17 ezer forintért elvitt minket a főváros peremkerületében foglalt apartmanig.
Hamar odaértünk, boldogságunk mégsem lehetett felhőtlen, ugyanis délután felzúgtak a légószirénák, és jó pár robbanást hallottunk a fejünk felett. Mint kiderült, a – másnapi békekötésig – ezer rakétát lőtt ki Izraelre az Islamic Jihad terrorszervezet, de a Vaskupola (héberül Kipat Basel) néven ismert rakétaelhárító rendszer megóvott minket a találatoktól. Bár a hangok és az eget tarkító füstfelhők félelmetesek voltak, nem estünk kétségbe, inkább az árakat látva rémültünk meg igazán…
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2022/12/izrael04-600x399.jpg?x88250)
Izrael roppant drága hely, ha nem mágnás az ember, csak pénzét okosan beosztva úszhatja meg a teljes legatyásodást. Tíz deka felvágott 3000 forint, egy rendes főétel pedig 4000-5000 forinttól indul a belépőszintet jelentő kifőzdékben. Mélyen zsebébe kell nyúlnia annak is, aki kocsit szeretne bérelni. Az ismertebb cégeknél 50-60 000 Ft/nap áron érhetők el a kisautók, s majd 100 000 Ft/nap egy középkategóriás modell. Jómagam a kedvezőbb ár reményében lemondtam az online kölcsönzés előnyeiről, inkább nyakamba vettem a várost, s addig caplattam, míg találtam egy apró irodát, ami hajlandó volt napi 22 ezerért rendelkezésemre bocsátani egy 1,2 literes, automatikus váltóval felszerelt Kia Picantót. A vállalkozást vezető Haim csak héberül beszélt, ilyenformán a latin ábécé ismerete nem tartozott erősségei közé. Ez természetesen nem szegte kedvét, potom 50 perc alatt kimásolta az útlevelemben és a jogosítványomban szereplő adatokat, majd orrom alá 8 oldalnyi héber szöveget, hogy írjam alá. Mivel a kaució nem volt mellbevágó, és emberismeretem is jókat sugallt, szignóztam a papírokat, aztán bepattanunk a koreai csodába, nem is sejtve, mekkora kalandok várnak ránk.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2022/12/izrael05-600x399.jpg?x88250)
Keresztül-kasul bejártuk Tel-Aviv-ot, elzarándokoltunk Jeruzsálembe és Asdódba, no meg csapattunk nyélgázon a sivatagban, a Holt-tengernél ugyanis „megmentettünk” egy kétségbe esett amerikai utazót, aki lélekszakadva loholt távozó taxija, s benne felejtett cuccai után. A Subaru Outbackkel (!) dolgozó, finoman szólva sportosan vezető sofőr feladta a leckét harmatgyenge Picantónknak, de győzelemre persze esélye sem volt: kilinccsel előre romboltunk utána a murvás-sziklás gyorsaságin, és világbajnokként ünnepeltünk, mikor végre utolértük. – Your dad is a Tom Cruise – búcsúzott lányomtól Lucas az akció végén, amit kétségtelenül érdemes lenne megfilmesíteni…
Bár az úthálózat rendkívül fejlett (lásd keretes írásunkat), folyamatosak a dugók, mert a helyi pilóták többsége nem figyel a vezetésre, és úgy általában – urambocsá! – embertársaira. Legyen szó kis utcáról, országútról vagy sztrádáról, bármikor bármi megtörténhet. Az irányjelzés és a jobbra tartás ismeretlen fogalom, miként a tükrök használata sem tartozik a népszerű hobbik közé. A különféle burkolati jelek alighanem kóbor apácák megtévesztésére szolgálnak, sokakat láttunk, akik úgy autóznak, hogy középre veszik az elválasztó vonalak valamelyikét, oszt’ irány, mondjuk, Haifa!
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2022/12/izrael06-600x399.jpg?x88250)
Aki unja a banánt, dudál, kerül, szitkozódik, pajeszát pödri, jómagam – utóbbi híján – a jól ismert magyar szófordulatokat mormoltam lelkesen. A helyzetet jelentősen rontja, hogy a telefonálást láthatólag egyáltalán nem büntetik, így boldog-boldogtalan a képernyőt figyeli a forgalom helyett, hajmeresztő szituációkba sodorva felebarátait. Érthető hát, hogy rengeteg a sérült, horpadásokkal teli jármű, és sajnos több balesetet is láttunk. A figyelmetlenség további következménye, hogy gyakoriak és nagyok a torlódások. Hiába váltanak zöldre a lámpák, a sor lassan iramodik neki, a sofőrök 30-40 méteres lemaradással követik egymást, s láthatólag keveseket érdekel, hogy 10 perc alatt megtehető távok leküzdéséhez 25-30 perc szükségeltetik. Tudom, itthon is megfigyelhető ez a magatartásforma, de Izraelben sokkal gyakoribb. Ez amúgy letaglózott, mert a közel-keleti országokban, és úgy általában Ázsiában azt tapasztaltam, hogy mindenki igyekszik a dolgára, azok számítanak kivételnek, akik feltartják a többieket. Ugyancsak váratlanul ért, hogy ebben a modern, kedves emberek lakta országban milyen nagy a szemét. Az utak mentén és a városokban is tengernyi a hulladék, a helybéliek hozzáállása egészen elképesztő. Jól szituált, középkorú hölgyek-urak kinyitják tízmilliós verdájuk ajtaját a belváros közepén, a lámpánál állva, és bedobálják kocsijuk alá a poharakat, ételes dobozokat… A gyalogosoknál hasonló a felfogás: cigicsikk, zsebkendő és üdítős palack egyaránt a flaszteren landol. Írnám, hogy belefér, este összeszedik, de a szemétgyűjtés szintén katasztrofális, a háztartások szelektív hulladékgyűjtése a legtöbb régióban megoldatlan.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2022/12/izrael07-600x399.jpg?x88250)
Hozzáteszem, vannak kifejezetten jól működő dolgok is, ilyen például a parkolási rendszer. A piros-fehér színű padkák mellett tilos a várakozás, a kék-fehéreknél pedig fizetős, s mindenhol úgy jelölik ki a területeket, hogy az ott lakók meg tudjanak állni. Járdára hajtani, tilosban ácsorogni nem érdemes, a hatóságok előszeretettel bírságolnak. Szentek a buszsávok és a gyalogosok is, kis túlzással már az is elég, ha az átkelésre gondol a járókelő, máris fékeznek a vezetők.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2022/12/izrael08-600x462.jpg?x88250)
A javarészt buszokra épülő, de villamosokat és vonatokat sem nélkülöző tömegközlekedés átgondolt és jól szervezett, sokan igénybe is veszik, de az újkori favorit kétségtelenül az elektromos kerékpár, illetve roller – a nagyobb városokban egymást érik ezek az eszközök. Van töltő és megosztást segítő szolgáltatás is bőséggel, az emberek pedig szívesen pattannak fel a határozottan szórakoztató kétkerekűekre. Szó szerint pattannak, tudniillik a sorkatonaságnak és a testedzés iránti általános rajongásnak láthatóan megvan az eredménye: a többség sportos és egészséges. Ez már önmagában nagy könnyebbséget jelent a hétköznapok során, a képlet azonban a tanulás iránti vággyal és a hazaszeretettel válik teljessé. E hármas teszi képessé arra e kis államot, hogy sikerrel dacoljon a történelmi viharokkal, egyszersmind – vallástól és státusztól függetlenül – élhető, szerethető otthont nyújtson minden lakosának. Ha tehetik, látogassák meg Önök is, némi kockázatot egyértelműen megér!
KÖZEL A TÁVOL-KELET
Izraelben évente 250-280 ezer új autót vásárolnak az emberek, s ezek nagy része ázsiai országokból érkezik. A prímet a Kia (kb. 21%) és a Hyundai (kb. 15,5%) viszi, majd a Toyota, a Mitsubishi, a Nissan és a Suzuki jön a sorban. Érdekesség, hogy sok az európai típus (pl. Peugeot, Seat, VW) és egyre nagyobb a kereslet a kínai gyártók modelljeire. Egyebek mellett az Aiways, a Geely, a FAW és a BYD is képviselteti magát a térségben. Látszik, hogy a Chevrolet régebben nagy favorit volt, de ma már jóval kevesebb járművet ad el. Az aranyidőket csupa ütött-kopott, út szélén letámasztott Epica, Silverado stb. idézi fel.
BESZÉDES SZÁMOK
Az 1948-ban alapított, kb. 22 000 km2-es Izraelben nagyjából 9,5 millióan élnek, lakosságának 74%-a zsidó, 18%-a muzulmán, 2%-a keresztény, a többiek drúzok, hinduk, ateisták stb. Maga az aszfaltozott úthálózat 20 000 km, ebből nem kevesebb, mint 449 km – javarészt fizetős – autópálya. A fejlődés irányát jól mutatja, hogy csupán Tel-Aviv-ban 360 km-nyi kerékpárutat tartanak nyilván, és Jeruzsálemben is 120 km áll a bringások rendelkezésére. Mindemellett közel 6000 busz segíti a közlekedést, van továbbá 1300 km vasúti pálya, pár hosszabb villamosvonal, valamint 47 légi és 6 tengerjárók fogadására is alkalmas hajókikötő. Érdekesség, hogy jelenleg 3,6 millió jármű rója az ország útjait, ami 73%-os növekedést jelent 2000-hez mérten. Bár a közlekedési morál finoman szólva furcsa, évente „csak” körülbelül 350-en halnak meg közlekedési balesetben, míg nálunk tavaly 461-en vesztették életüket az utakon. A különbségben alighanem jelentős szerepe van, hogy itthon lényegesen több alkohol fogy: Magyarországon 11,8 l/év/fő az átlag, míg Izraelben mindössze 3,8 l/év/fő. (forrás: WHO)