![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra02-600x399.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra03-600x407.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra04-600x386.jpg?x88250)
Legyen szó futurisztikus tanulmányról, vadító sportmodellről vagy olcsó népautóról, az idén 80. születésnapját ünneplő Giorgetto Giugiarónak minden műfajhoz kivételes érzéke van. A tehetsége mellett kollégái általában a lehetőséget irigyelték tőle, hogy a széles tömegeknek szánt modellek megrajzolásában is megmutathatta azt.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra05-600x450.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra06-600x450.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra07-600x600.jpg?x88250)
Volt kitől örökölnie a szépérzékét, hiszen családtagjai között több művészt találunk, nagyapja és édesapja is festőként futott be. Korai művészeti tanulmányai után Torinóba került, ahol az ipari formatervezés felé fordult. Munkáit megmutatta Dante Giacosának, a Fiat vezető tervezőjének, aki 1955-ben állást ajánlott neki a cégnél, tervei azonban közvetlen főnökénél elakadtak, így nem jutottak el a vezetőséghez. A speciális járműveket fejlesztő részlegen töltött idő alatt feleségén kívül megismerte Nuccio Bertonét, aki 1959-ben felvette dizájnstúdiójába. Első tervét rögtön el is adta az akkor még a Fiattól független Alfa Romeónak, így született a 2600-as, Giugiaro első autója.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra08-600x399.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra09-600x450.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra10-600x399.jpg?x88250)
A Bertonénál megtalálta a helyét. A 60-as évek egyik legnagyobb szakmai műhelye nem hiába támogatta Giorgetto fejlődését, egymást követték a legnagyobb olasz márkáknak szállított sportkocsik, de a korszakban még kevésbé jelentős japán márkáknak, például a Mazdának, az Isuzunak és a Suzukinak is dolgozott. Az 1961-es BMW 3200 CS után a Simca 1000-es Coupé és az első Ford tanulmányautó hozott neki egyre nagyobb nemzetközi elismertséget. Az 1965-ös Genfi Autószalon idején született meg fia, Fabrizio, aminél ugye a Fiat 850 Spider premierje sem lehetett nagyobb esemény. Az egyre sikeresebb Bertonéhoz 1966-ban egy új formatervező, a szintén 1938-as születésű, mára hasonlóan legendássá vált Marcello Gandini igazolt. Ezt Giugiaro nem vette jó néven, inkább átpártolt a rivális Ghiához, ahol egyetlen évet töltött, de ennyi is elég volt a cég felfuttatásához, és a számos kreatív megjelenésű típus mellett a De Tomaso Mangusta megalkotásához. Ekkor döntötte el, hogy önállósodik, így 1968-ban Aldo Mantovanival közösen megalapította az Italdesign Giugiaro S.p.A. stúdiót (eredetileg Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A néven).
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra11-600x450.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra12-600x249.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra13-600x400.jpg?x88250)
Az ekkor már kétgyermekes apuka folytatta az egymástól markánsan különböző kategóriájú, karakteres autók tervezését. A Maserati Bora után elkészült a kompakt Alfasud, ami egyenes utat jelentett Giugiarónak a Volkswagenhez. A piacot átalakító Golf mellett a Passat, a Scirocco és a Jetta is hozzá fűződik. A 70-es és a 80-as évek utcaképét meghatározó szögletes stílus nagymestere legfontosabb munkájának a Golfot tekinti, amely részleteit a De Tomaso Mangustától örökölte. A legnagyobb sikereket csak ezután élvezhette a stúdió, piacra került a Lotus Esprit, a BMW M1-es, a Fiat Panda és Uno, de a nemzetközi projektben megvalósított DeLorean DMC-12-es is Torinóban született, akárcsak a lengyel Polonez vagy a jugoszláv Yugo.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra14-600x399.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra15-600x399.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra16-600x399.jpg?x88250)
Hanyatlás helyett újabb felfutást hoztak a 90-es évek is. Giugiaro a radikálisan megváltozott formai irányzatban is megtalálta a saját hangját, a keresett márkák (Alfa Romeo, Fiat, Renault és Seat) mellett a dél-koreai Daewoo eladásait is felpörgették a „Design Giugiaro” matricás típusok. Cégének értékéről árulkodik, hogy 2010-ben a Volkswagen-csoporthoz tartozó Lamborghini megvásárolta a 90,1%-át, a maradékot pedig 2015-ben az Audinak adta el, majd visszavonult, hogy több időt tölthessen a családjával. Aktív karrierje során több száz különböző járművet vetett papírra, melyekből a becslések szerint 60 millió példány talált gazdára.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra17-600x450.jpg?x88250)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2018/04/extra18-600x450.jpg?x88250)