Az Audi 1994-ben bemutatott zászlóshajója több szempontból is új dimenziót jelentett az ingolstadtiak életében. Talán a legfontosabb, hogy az A8-as indította el az új négykarikás számrendszert, amelyhez azóta igazodott az A6-os és az A4-es is. A másik érdekesség – amely nemcsak az Audi, hanem az egész autógyártás történetében meghatározó – a különleges, könnyűfém karosszéria, hiszen a látszat ellenére a A8-as nem hagyományos acéllemezekből, hanem egy alumínium testből áll.
![Jellegzetesen audis elrendezés, az alumínium sebváltóház és az apró díszítőelemek a karosszéria anyagát idézik](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/06/258306_extra2.jpg?x88250)
Alu a nyerő!
Műszaki szempontból minden Audi igazi csemege, gondoljunk csak a quattro-hajtásra, a procon-ten biztonsági rendszerre, vagy a közvetlen befecskendezésű dízelekre. Az A8 legnagyobb húzása a már említett alumínium karosszéria. Nemcsak az ezúttal terhet is viselő burkolólemezek, hanem maga a belső vázszerkezet is könnyűfémből készült, nagyrészt sajtolt profillemezekről van szó, a csatlakozási pontok pedig öntvények. Az alumínium technológiának a nagysorozatú autógyártásban való meghonosítása több előnnyel is kecsegtetett. Először is – nagyságrendileg , mintegy 10 százalékkal – kisebb lett az autó tömege, ami közvetlenül a fogyasztáscsökkenésben és a menetteljesítmények javulásában is jelentkezik azonos teljesítmény mellett.
![A hátul utazókat minden irányból napfényroló védi a hőségtől. A minden irányban elektromosan mozgatható ülések meglehetősen kemények](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/06/258307_extra3.jpg?x88250)
Az alumínium szerkezet energiafelvevő képessége nagyon jól kiszámítható, így az autó biztonsági, utaskabin körüli gyűrődési zónáit úgy alakíthatták ki, hogy az utasok az acél karosszériához képest sokkal nagyobb biztonságban legyenek. A tökéletes védelmet természetesen légzsákok, övfeszítők, blokkolásgátló berendezés és elektronikus fékerő-szabályozó teszik teljessé. A nagy szerkezeti merevség és formatartás jótékony hatással van a kormányzás precízségére és a lengéskényelemre is. További előny a hagyományos építésmóddal szemben, hogy az alumínium szint korlátlanul újra felhasználható. (Állítólag a közlekedésben jelenleg használt alumínium 90 százaléka már ma is újrafelhasznált anyag.)
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/06/258308_extra4.jpg?x88250)
Visszaverő
Az utastér maradéktalanul eleget tett a luxus kategória követelményeinek. A műszerfal és az ajtókárpit bőséges mennyiségű faberakást kapott, a kormánykerék és a sebváltókar bőrbevonatú. A karosszériára utalva stílszerűen alumíniumból készült az automatikus sebességváltó kulisszája, valamint a szellőzőrostélyok záróeleme. Egyébként ezekből a rostélyokból összesen 10 darabot találunk a műszerfalon, további hat pedig a hátsó ülésekhez vezet. A 4,2 literes csúcsverzióban nemcsak a kétoldali automatikus klímaberendezés gondoskodik a megfelelő hőmérsékletről, hanem a hőszigetelő üvegezés is. Két darab, 2,5 mm vastagságú üveg közé ugyanis egy 0,76 mm-es fólia került, amely az UV-sugarak 99 százalékát távol tartja az utastértől. A hőszigetelést a külső üveg belső falára felvitt .- az infravöröst visszaverő – láthatatlan fémréteg oldja meg. Az új szigetelés természetesen a zajt is nagyobb mértékben kirekeszti, 160 km/h-ig gyakorlatilag nincs is hallgatnivaló, e tempó felett is csak a menetszél kezd el igazából sustorogni.
![Az A8-as csomagtartója nemcsak kellően tágas, hanem jól kihasználható is](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/06/258309_extra5.jpg?x88250)
Könnyű és gyors
Annak ellenére, hogy már az előbb ismertetett megoldásokkal is jelentős tömeget tudtak megspórolni, a súlycsökkentés alól a 4,2 literes V8-as motor sem bújhatott ki, hiszen a 300 lóerős erőforrás teljes egészében könnyűfémötvözetből készült. A kiváló menetteljesítmények – álló helyzetből 7,3 másodperc alatt éri el a 100 km/h tempót, mesterségesen határolt végsebessége pedig 250 km/h – maradéktalan kiaknázása érdekében kizárólag összkerékhajtással szerelik a legerősebb 8-ast.
A nyolchengeres természetesen nemcsak az alacsonyabb sebességtartományokban, hanem 200 km/h körül is bámulatosan gyorsul. Az erő csábít is gyorshajtásra, ezért nem árt, ha a magasabbra helyezett önkontrollt néha a „navigátor” is felülbírálja. A rugózás hallatlanul komfortos, ugyanakkor a kormány bámulatosan precíz, az útfekvés kifogástalanul magabiztos.
![A könnyűfémötvözetű nyolchengeres motor 300 „csikót” rejt](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/06/258310_extra6.jpg?x88250)
Csak dícsérni lehet a Porschéból átkerült Tiptronic váltót is, amelynek érdekessége, hogy automata állásban a vezető stílusát figyelve határozza meg a kapcsolási pontokat, míg kézi vezérlés esetén egy-egy pöccintéssel válthatunk föl vagy vissza. Hegyi utakon, ahol gyakran kell játszani a motorfékkel, esetleg sportos vezetési stílus mellett nincs is ennél jobb a kellő fékezés érdekében,
Akit mélyebben érdekel: a Tiptronic
A Porsche 1990-től kínálta a Carrerát a Tiptronic névre keresztelt automatikus nyomatékváltóval, amely aztán az A8-as Audiba is bekerült. A fejlesztésben a ZF és a Bosch cégek is közreműködtek. A váltó hagyományos hidromechanikus konstrukció (ZF gyártmány), tehát a nyomaték átvitele hidrodinamikus nyomatékváltóban és 4 mechanikus fokozaton keresztül történik. A vezetőnek azonban két választása van. Ha az automatikára bízza a váltást, az előre beprogramozott kapcsolási pontoknak megfelelően számos paraméter (a motor fordulatszáma, haladási sebesség, gázpedálállás, stb.) figyelembevételével történik az egyes fokozatok kapcsolása. A Bosch elektronika egyébként felismeri a gázpedálkezelés stílusát, és minden külön beavatkozás nélkül kiválasztja a lehetséges öt kapcsolási program (gazdaságostól a sportosig) közül a megfelelőt. Amennyiben az intelligens vezérlőegységet dolgoztatja a vezető, a kulissza hozzá közelebb eső síkján kell mozgatnia a kiválasztókart, a szokásos P, R, N, D, 3, 2, 1 állások között. A Tiptronicot azonban ellátták egy másik funkcióval is: D állásból a kiválasztókar áttolható a másik kapcsolási síkba, ahol a vezető saját ízlése szerint kapcsolhat föl, illetve le a kar + és – irányba történő elmozdításával. Ilyenkor az elektronika csupán ellenőrzi, de nem irányítja a kapcsolást, meggátolja például a motor túlpörgetését visszakapcsolásnál. Természetesen ilyenkor nincs szükség kuplungolásra (nincs is az autóban kuplungpedál), mert félautomata üzemmódban is működik a hidrodinamikus nyomatékváltó. Ezért a nyomaték átvitele nem szabad meg váltáskor, mint a kézikapcsolású nyomatékváltóknál, tehát – bár a Tiptronic a kéziváltónál lassabban reagál – a váltás ideje alatt nem torpan meg az autó. A kick down manuális üzemmódban nem működik, visszakapcsolásra csak a váltókarral van mód.
Az A8-as nemcsak igen kifinomult kidolgozásával, igazán „audis” formavilágával, hanem kategóriájában szinte páratlan műszaki tartalmával is a legpénzesebb vevőkör kedvence lehet. Egy 21 millió forintos autónál kicsit félve jegyezzük meg, de vetélytársaihoz viszonyítva mindezt még kedvező áron nyújtja.
![A nagy Audi vonalaiban ízlésesen keveredik a luxus és a sportosság](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2015/06/258311_extra7.jpg?x88250)
K.R.
Fotó: Balogh Róbert
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!