A rövid elméleti bevezetőt követően rögtön a lényegre tapint Pelyvás Tamás instruktor: „Ha párszor nem esünk el, az nem jó, mert nem éreztük meg a motor és a saját határainkat.” A Honda Safety Hungary tavaly indította el a kétnapos Dirt Track képzést, amelyen a résztvevők megismerkedhetnek a terepmotorozás alapjaival. Eredetileg úgy tervezték, hogy Honda CRF230-as motorokkal zajlik majd az oktatás, de az első pár próba után, még mielőtt hallgatót fogadtak volna, úgy döntöttek, a jóval kisebb CRF100-as gépeket használják majd.

Itt már semmi sem segít, de minden bukásnak megvan a maga tanulsága. Túl korán adtam gázt... Itt már semmi sem segít, de minden bukásnak megvan a maga tanulsága. Túl korán adtam gázt…

Persze a magamfajta langaléták (190 cm) finoman szólva is idétlenül mutatnak az ilyen kis szöcskéken, de higgyék el, az oktatóknak teljesen igazuk van: ha erősebb lenne a motor, nem tudnánk a lényegre koncentrálni. A mi esetünkben ez pedig nem más, mint hogy megtanuljuk, miként kell kontrollálni a megcsúszott kereket, illetve hogy ideális esetben hogyan fékezünk és gyorsítunk egy terepmotorral.

A feladat: gázon tartani és nem megijedni

Pontosan az ellenőrzött csúsztatás miatt van az, hogy sok gyorsasági vb-menő mondja: bizony, minden motorsport alapja a krosszozás és a terepmotorozás, mert aki ebben jó, az bármilyen szakágban megállja a helyét. Az egésznek az a lényege, hogy kitöröljük magunkból azt a hibás beidegződést, miszerint ha megcsúszik a motor, azonnal elengedjük a gázt. Szélsőséges esetekben ekkor a hirtelen megtapadó kerék miatt a gép a túloldalra dobja át a motorost – ez egyébként egy tipikusnak mondható vezetéstechnikai hiba. A tanfolyam helyszínéül szolgáló – helyenként puha – pályán azt gyakoroljuk, hogyan kerüljük ezt el. Kanyarból kigyorsítva, ha megmozdul a hátsó, egyenletes gázon gyönyörűen egyenesbe áll a motor, ha pedig esetleg túlságosan mélyre döntöttük és teli gázon tartjuk a gépet, akkor maximum kicsúszik alólunk a motor, de ez még ezerszer jobb, mint az előbb vázolt „átdobós” esés. Fontos az is, hogy a laza talaj miatt a kanyarokban az ívbelső oldalon lévő lábunkat előrenyújtva tartsuk, mert a gázkezelés mellett egy-egy „dobbantással” is megkímélhetjük magunkat a bukfenctől.

Az instruktor két gyakorlat között megmutatja, hogy mit kellene másképp csinálnunk Az instruktor két gyakorlat között megmutatja, hogy mit kellene másképp csinálnunk

Lehet, hogy elsőre banálisnak tűnik, de nemcsak a közúton, hanem a tereppályán is abból adódik sokszor a bukás, hogy egyszerűen nem arra nézünk, amerre menni szeretnénk, hanem túl közelre, magunk elé szegezzük a tekintetünket. A számos szűk, egymást követő forduló miatt a feladat egyáltalán nem könnyű! Emellett az egyik legalapvetőbb gyakorlat is nagyon hasznos lehet. Álló helyzetből teljes gázon gyorsítunk, majd harmadik fokozatig felkapcsolunk, ezután jöhet egy rövid féktáv, hogy meg tudjunk állni a kijelölt bója vonalában. Gyorsításkor előredőlünk, a súlyunkat a kormányra próbáljuk helyezni úgy, hogy a gerincünk meghosszabbítása a hátsó tengelyre mutasson, míg fékezésnél kicsit eltartjuk magunktól a kormányt és amennyire tudunk, hátradőlünk. Laza talajon aranyat érnek ezek a technikák!

Kőkemény izommunkát igényel a kurzus

Ha jó kondiban vagyunk, akkor is számítsunk arra, hogy nem lesz sétagalopp a Dirt Track tanfolyam, főleg a derék és a vállak vannak kitéve extraterhelésnek. Nem véletlen, hogy az egész alapos bemelegítéssel kezdődik. Mintha csak egy futballedzés elején lenne az ember, csak itt bukósisakban, nyakig beöltözve és protektorokkal történik minden. A második nap végére még a napi szinten motorozók is kifacsarva érezhetik magukat, mert az állandóan izgő-mozgó, kitörni akaró motoron nem átlagos terhelésnek van kitéve az ember.

A Pillekönnyű Honda CRF100

A Safety Hungary Honda CRF100-as krosszmotorokkal tartja a Dirt Track képzést. A menetkészen is mindössze 78,9 kg (!) tömegű masinát négyütemű, léghűtésű, egyhengeres, 99 cm3-es erőforrás hajtja. A 10 lóerős csúcsteljesítmény miatt nem kell tartani attól, hogy pusztán az ereje miatt ledobja magáról vezetőjét a motor, de annyi nyomatéka azért van, hogy a kijelölt pályán élvezetesen lehessen vele motorozni. Az elöl-hátul dobfékkel rendelkező CRF100-as ülésmagassága 784 mm, így a kisebb termetűeknek is leér róla a lába. A fokozott igénybevétel miatt a gépen 20 üzemóránként kell karbantartást végezni.

Ezután igazából már megkönnyebbülés a tanfolyam végén a motormosás, amit nemcsak praktikus okokból, hanem tanító jelleggel vezettek be: a krosszmotorokat tisztán érdemes eltenni a következő bevetésre, ellenkező esetben a sár és a por a legtöbb alkatrészt alaposan kikezdi.

Fárasztó, de hasznos a Honda terepmotoros tréningje, amelyet kis csoportoknak tartanak Fárasztó, de hasznos a Honda terepmotoros tréningje, amelyet kis csoportoknak tartanak

Összességében a Dirt Track képzés az egyik leginkább gyakorlatcentrikus motoros vezetéstechnikai tréning, amely nemcsak hasznos, hanem bizonyos részei igen szórakoztatók is. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy teljesen kezdő utcai motorosoknak sokkal inkább alkalmas lehet az „aszfaltos” képzések egyike, ott ugyanis az esés szinte ki van zárva és az elméleti oktatás is nagyobb szerepet kap. Aki viszont az alapoktól kezdve szeretné elsajátítani a terepmotorozás fortélyait, annak egyedülálló lehetőséget nyújt a Safety Hungary tanfolyama.

Négy technika

Mivel a Dirt Track képzésen szinte elkerülhetetlen egy-egy bukfenc, azt is elsajátíthatjuk, milyen módszerekkel lehet a legkönnyebben felállítani a motort. Az olyan testes gépeket, mint például a Honda CBF1000-es, erőből nagyon nehéz talpra állítani, így érdemes megfontolni a négy módszert.

Ha a kormány ép maradt az eséstől, akkor végállásig kifordítjuk (az ellenkező irányba, mint ahova borult a gép), majd nyújtott háttal lábizomból emeljük fel a motort úgy, hogy közben a gerincünk egyenes marad. Ha a kormány ép maradt az eséstől, akkor végállásig kifordítjuk (az ellenkező irányba, mint ahova borult a gép), majd nyújtott háttal lábizomból emeljük fel a motort úgy, hogy közben a gerincünk egyenes marad.

Félig fekvő helyzetben a csípőnkkel oldalról nekifeszülünk a tanknak, majd lábizomból eltoljuk magunkat a földtől. Félig fekvő helyzetben a csípőnkkel oldalról nekifeszülünk a tanknak, majd lábizomból eltoljuk magunkat a földtől.

Az oldalán fekvő motor ülésére ráhasalunk, majd a borulás oldala felé fordított kormányt és a hátsó kapaszkodót fogva lábizomból eltoljuk magunkat a földtől. Az oldalán fekvő motor ülésére ráhasalunk, majd a borulás oldala felé fordított kormányt és a hátsó kapaszkodót fogva lábizomból eltoljuk magunkat a földtől.

Háttal nekifeszülünk a motor ülésének, majd a borulás oldala felé fordított kormányt és a hátsó kapaszkodót fogva lábizomból eltoljuk magunkat a földtől. Háttal nekifeszülünk a motor ülésének, majd a borulás oldala felé fordított kormányt és a hátsó kapaszkodót fogva lábizomból eltoljuk magunkat a földtől.