Ki gondolná, hogy a Phaeton és a Touareg után méretben a harmadik legnagyobb Volkswagen modell, a Passat Variant a wolfsburgiak második legfontosabb terméke. Bizony, egészen mostanáig a Golf V után a Passat Variant V volt a legkelendőbb VW-emblémás gyártmány…

Steril

Az 1973-ban megjelent első nemzedék még a Bogár árnyékában született. Aztán teltek-múltak az évek, s a Passat Variant szép lassan felnőtt – a napokban bemutatott hatodik verzió 58 centiméterrel nagyobb az ősnél! Még a közvetlen előddel összevetve is szembetűnő a különbség. Majd’ tízcentis hossznövekmény, 108 literrel öblösebb csomagtartó, 73 kilogrammal nagyobb terhelhetőség, még sportosabban ereszkedő tetővonal, még értékesebb és korszerűbb tartalom. Kicsit bővebben a Passat Variant olyan, mintha a fejlesztők a legszőrszálhasogatóbb autóteszteken pontról pontra haladván a kiemelt hibákat még csírájában elfojtották volna, a felemlegetett hiányosságokat akkurátusan pótolták, illetve úgy tűnik, a legtöbb ötletet azokból merítették. Már-már steril a jármű. Hazai körülmények között, hosszabb idő alatt persze elképzelhető, hogy sikerül fogást találni a jelenlegi egyetlen VW Varianton, erre azonban még közel két hónapot várni kell.

Egységes

A Variant a B oszlopig semmiben nem más, mint a limuzin. Persze, miért is lenne eltérő, hiszen a kombik a hátsó fertályukban nyújtanak többet, ám a kombi Passat farrésze úgy több, hogy nem sok, azaz nincs sem méltatlanul leegyszerűsítve, sem túlbonyolítva, alul- vagy éppen túlméretezve. A Variant minden oldalról egységes kompozíciónak hat, s belül is ugyanez a helyzet. Lényegében a hátsó ülésekig egy az egyben a négyajtós látványa, tapintása, elrendezése, kezelhetősége köszön vissza. Kombiról lévén szó az igazi meglepetéseket a csomagtér rejti. A felárért akár elektromotor segédletével lecsukható hátsó ajtó a második sor üléseinek normál állásánál az övvonalig mérve valamivel több mint 600 literes teret tesz szabaddá. Ha a szükség úgy hozza, a vezető melletti ülés támlájának előredöntésével egy kisszoba burkolására bőven elegendő, 2,9 méter hosszúságú hajópadlóköteg, s még egy csomó ragasztó, falfesték, kisállvány is befér, ugyanis összesen közel 1800 literesre bővíthető a puttony.

Fokozva

A kombi mivoltot menet közben csak tolatáskor, illetve a visszapillantóba nézve lehet észrevenni. A középosztályos Volkswagen Variant úgy viselkedik, mint a limuzin. A legkanyargósabb úton is precízen tartja az ívet, az alapkivitelben négy lengőkaros, kérésre szintszabályozós rendszerrel kiegészíthető hátsó felfüggesztés üres farral is kimagasló biztonság- és komfortérzetet nyújt. További nyugtató hatást fejt ki a mindig készenlétben álló hat légzsák, a kitörésgátló, az elektronikus fékerőelosztó, a vészfékasszisztens, a blokkolásgátló, az aktív első fejtámaszpáros. A biztonsági tételek közül csupán a hátsó oldallégzsákpáros extra, a többi külön felszerelés inkább a megjelenést és a kényelmet fokozza. Utóbbira a limuzinból átvett motorválaszték néhány tagja is képes. Elsőként a Golf GTI-ből származó 200 lóerős, turbós FSI, azaz közvetlen befecskendezéses benzines volánja mögé sikerült beülni. A TFSI a szinte teljes működési fordulatszám-tartományában jelen lévő 280 newtonméteres nyomatékával bivalyerős, rugalmas és a gyári adatok tanúsága alapján elfogadhatóan takarékos is. Íme a nyomatékban verhetetlen, ámde kissé hangos és füstös dízelek alternatívája. A hangot leszámítva a dízeleket sem kell elvetni, hiszen a leggyengébb is rendkívül elasztikus, fogyasztásban egyiknek sincs párja, s a 140 lóerős kétlitereshez rövidesen rendelhető, míg a 170 lóerős izomkivitelhez alapáron jár a részecskeszűrő. A közlekedős vezetési stílust kedvelőknek mindazonáltal az 1,6-os sima és FSI benzines is megfontolandó, a 2.0 szívó FSI pedig amolyan arany középutas megoldás.

Költségkímélő

Az új Passat Variant viszont nem az. Tudása alapján sokkal inkább a túraautók, mintsem a kombik kasztjába kellene sorolni. Hogy mindenben jobb a jó elődjénél, az nem meglepő, igaz, talán az sem, hogy a Volkswagen a közepes méret- és árkategória jelenlegi legjobb szériáját hozta össze. Az viszont érdekes, hogy ára a hírek szerint változatlan marad. Úgy legyen!