A szolidan megújult Merivának jól állnak az átrajzolt fényszórók, a LED-es menetfények (35 000 Ft) és a hátsó lámpák (90 000 Ft). Javítja az összképet a nagyobb, krómbetétes hűtőmaszk, valamint az új alakú ködlámpafészek. A fényszórók bura alatti kiosztása is változott, az oldalablakok alján pedig króm díszléc fut végig – kifejezetten megnyerő a frissített Meriva fazonja. Az opciós listán szép grafikájú navigátor (250 000 Ft), új külső színek és könnyűfém felnik jelentek meg. Utóbbira jó példa a tesztautón is megtalálható 18 colos, 10 küllős, titánfényezésű változat – felára 187 000 forint, azonban az eleve feszes rugózáson csak rontanak a malomkőnyi kerekek.

Ebből a szemszögből csak a multimédiás-navigációs fejegység (250 000 Ft) számít újnak, amihez tolatókamera (50 000 Ft) is rendelhető. Fotó: Hilbert Péter Ebből a szemszögből csak a multimédiás-navigációs fejegység (250 000 Ft) számít újnak, amihez tolatókamera (50 000 Ft) is rendelhető. Fotó: Hilbert Péter

Egy kulturált dízel már nagyon hiányzott

A néhány külső és belső szépészeti módosítás dacára a Meriva legnagyobb újdonsága az 1,6-os dízelmotor megjelenése. A négyhengeres CDTI blokk Szentgotthárdon készül, ugyanott, ahol az 1,6-os, valamint a szintén új 1,0 literes, háromhengeres benzinesek. Utóbbi aggregát 90 vagy 115 lóerős, és valószínű, hogy jövőre – a Corsa és az Adam után – a Merivában is megjelenik. De kanyarodjunk vissza a többszörös befecskendezéssel rendelkező, a gyáriak szerint „suttogó” dízelhez. A gázolajos hangja valóban szerény, a kabin hangszigetelése jó, még lehúzott ablakokkal sem tolakodó a CDTI zaja. A különféle rezonanciákat is jól elfojtották, azt sem a kormányon, sem a váltókaron nem érezni.

A 136 lóerős aggregát dinamikája tisztességes, a 320 Nm-es csúcsnyomaték 2000-es fordulatszámtól kiaknázható, az előzések nem jelentenek kihívást. Az új hatfokozatú váltó átlagos pontossággal megvezetett, a korábbiakhoz képest sokkal precízebb, bár a kapcsolási utak lehetnének rövidebbek. Az áttételezés kellemesen hosszú, 130 km/óránál nagyjából 2300 a percenkénti fordulatszám. Sztrádatempónál előzéskor nincs szükség visszaváltásra, akár emelkedőn felfelé is derekasan gyorsít a Meriva. A 10 másodpercen belüli 0-100-as gyorsulás az egyterűek mezőnyében kifejezetten fürgének számít, ahogy a közel 200 km/órás csúcssebesség sem kevés. Állandó klímahasználat mellett a tesztátlag 5,9 l/100 km, ami nem rossz, de a motor kvalitásai miatt lehetne ez még szerényebb is, csak ne lenne az a fránya opeles túlsúly. Ahogy mondjuk az Astra vagy az Insignia, úgy a Meriva önsúlya is tetemes – esetünkben sofőr nélkül 1428 kilóról van szó! Csak viszonyításképpen, a szintén egyedi ajtókoncepciója miatt extra merevítésekkel ellátott Ford B-Max 1.6 TDCi változatának saját tömege 193 kilogrammal szerényebb.

Tág határok között állíthatók a kényelmes első ülések. Hátul is jól elférni, a FlexRail kevesebb helyet foglal el Tág határok között állíthatók a kényelmes első ülések. Hátul is jól elférni, a FlexRail kevesebb helyet foglal el

Átalakított FlexRail rendszer, új navigátor

Az első sorban helyet foglalva sok újdonsággal nem találkozunk. Továbbra is temérdek gomb, kapcsoló tereli el a sofőr figyelmét a vezetésről, azonban az ósdi grafikájú navigátort lecserélték. Az új multimédiás, navigációs IntelliLink fejegységhez immár tolatókamera (50 000 Ft) is csatolható. Az igényesebb megjelenésű navigációhoz választható magyar menünyelv, a címbevitel azonban a forgókapcsolós, tekerős megoldás miatt lassú. Áttervezték a FlexRail első könyöklő/tároló szerkezet sínrendszerét, így az kevésbé nyúlik be a hátul, középen ülő lábterébe. A csúsztatható, kivehető könyöklő alatt pohártartók és egy öblös rekesz találhatók, de a különböző szintek mozgatásakor azok rögzítő mechanikája érzésre nem tűnik éppen örökéletűnek. A második sorban a panoráma-üvegtető (200 000 Ft) dacára is kellően tágas a hely, azonban a lyukacsos árnyékoló tűző napsütésben gyengén sötétít. A hátsó ülések tetszés szerint alakíthatók, sínen tologathatók, meredek vagy fekvős támlapozícióba állíthatók, valamint síkba dönthetők. A csomagtartó 400 literes, mely az ötfős kabin megtartása esetén is könnyedén bővíthető. A padlóban masszív fémszemek találhatók, melyekhez rögzíthetők például a poggyászháló horgai.

Így néz ki egy 400 literes csomagtér, a terhelhetőség 612 kilogramm. A rögzítőháló praktikus tétel, könnyű vele a poggyászokat fixálni Így néz ki egy 400 literes csomagtér, a terhelhetőség 612 kilogramm. A rögzítőháló praktikus tétel, könnyű vele a poggyászokat fixálni

A frissített Meriva az új, 136 lóerős dízellel 5,74 millió forinttól kapható. Közvetlen ellenfelet nehéz neki találni, mert ebben a teljesítménysávban a méret szerinti riválisok zöme nem elérhető, a nagyobb egyterűek pedig borsosabb áron vásárolhatók meg.

Új felnik, külső színek, modernebb fényszórók, és ködlámpafészkek jellemzik az aktuális Merivát Új felnik, külső színek, modernebb fényszórók, és ködlámpafészkek jellemzik az aktuális Merivát

TETSZETT
– stílusos külső
– tágas, variálható kabin
– erős és takarékos 1.6 CDTI

NEM TETSZETT
– gyenge rugózási komfort
– bizonytalanul mozgatható FlexRail

ÖSSZEGZÉS
A Meriva alapjaiban maradt olyan, amilyen volt, de a stílusosabb lámpák feldobják a megjelenést, az új navigátor emeli a nívót, az 1,6-os CDTI pedig végre partiképes alternatívát jelent a dízelpártiaknak. A műszerfal sok kapcsolója között továbbra is nehéz kiigazodni, a 2 éves garancia pedig sereghajtónak számít a piacon

Opel Meriva 1.6 CDTI
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 3500/min
Max. forgatónyomaték: 320 Nm 2000/min
Hossz./szél./mag.: 4300/1912/1615 mm
Tengelytáv: 2644 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1488/1509 mm
Fordulókör: 11,19 m
Saját tömeg/teherbírás: 1428/612 kg
Csomagtér: 400/1500 l
Üzemanyagtank: 54 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,9 s
Maximális sebesség: 197 km/h
Város/országú/vegyes: 4,8/4,2/4,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,9 l/100 km
CO2-kibocsátás: 116 g/km
A modell alapára: 3 880 000 Ft
A tesztelt verzió ára: 5 570 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!