Az új Expert sajátosan ötvözi az áruszállítók és a nagy egyterű személyautók stílusát. Mind a rövid és hosszú tengelytávú, mind a normál és magas tetejű változatai egyöntetű, kiegyensúlyozott képet mutatnak, mégis mindegyik önálló modellként hat. A nagy rakterű, magastetős kivitel újdonság a kínálatban. A tengelytávok (4805 illetve 5135 mm) 283 illetve 213 milliméterrel nőttek a korábbi modellekhez képest. A tetőmagasság 1942 illetve 2276 mm. Ez utóbbit az opcionális hátsó légrugózással lehet csökkenteni, ami rakodáskor és mélygarázsban is előnyös lehet. Még fontosabb szempont, hogy megnövelt raktérméreteivel nagyot lépett előre az új Expert, áthidalva a hézagot a Partner és a Boxer között. Míg a típuselőd raktere 4-5 m³ volt, az új változaté 5-7 köbméterre nőtt. A raktér hasznos belmagassága 1449 illetve 1750 milliméter, a padlóhossz 2254 milliméterre nőtt, míg a hosszú tengelytávúé 2584-re. Kis keresztmetszetű, hosszú tárgyakból (például csövek) 2884 milliméter hosszút is be lehet rakni az intelligens tárolórendszer jóvoltából. A kerékdobok közötti belső szélesség (1245 mm) lehetőséget ad 1200×800 milliméteres Euro-raklapok szállítására – ez teszi csak igazán sokoldalúvá az új Expertet! A teherbírás 1000 illetve 1200 kilogrammra nőtt (előző generáció: 810-930 kg).

Kellemes fülke

Ne felmászni kelljen a vezetőfülkébe, hanem beszállni! E tervezési szempont nagyon fontos a gyakorta meg-megálló sofőrnek, akárcsak az, hogy a vezetési pozíció hasonlítson a személyautókéhoz. A fülkedesign Pininfarina műve: komfortos és praktikus, tele alsó és felső, nyitott és fedeles rakodóhelyekkel. Az ajtózsebben másfél literes palack fér el. Praktikus részlet a “rakodópadlás” és a válaszfal átrakó nyílása. Természetesen megtartották a típuselőd kedvelt joystick-váltókarját, a volán magassága és távolsága állítható.

Kétféle üléselrendezés áll rendelkezésre: vagy két egyedi üléssel, vagy háromszemélyes fülke dupla utasüléssel. A középső hely persze csak szükségmegoldás, hosszú távon aligha venné szívesen bárki, hogy térdét félrenyomja a váltókar háza. Profi használókra gondolva strapabíró szövettel húzták be az üléseket, designjuk a műszerfaléhoz illik.  Az új Expertből nem hiányzik a modern személyautók számos kényelmi berendezése, van elektromos ablakemelő, központi zár, elektromosan behajtható külső tükör, automatikus ablaktörlő, fényszórómosó és ködfényszóró. Rendelhet a vásárló sebességrögzítőt, sebességhatárolót és négy érzékelős tolatássegítőt is.

Erős motor, stabil futómű

Valamennyi motor Euro 4-es. A kétféle 2.0 HDi dízel a PSA Peugeot Citroën és a  Ford közös fejlesztése. Teljesítményük 120 illetve 136 lóerő, nyomatékuk 300 és 320 Nm, de már alulról nagyon erősen húznak. Van ezeken kívül még egy 1,6-os dízel és egy benzines motor. Az első futómű MacPherson rendszerű, stabilizátorral kiegészítve. Hátul csatolt lengőkaros megoldást alkalmaztak, külső tengelyvonalú Panhard-rúddal, csavarrugókkal és döntött lengéscsillapítókkal. Az elektrohidraulikus szervokormány rásegítése sebességfüggő.

A menetpróba igazolta a tervezőket: az Expert jól fekszi az utat, pontosan az elvárható módon reagál, nagyobb menetsebességnél is biztonságos érzést kelt. Vezetése igazán kellemes feladat, noha a zajszintet kissé magasabbnak találtam a vártnál. Furgon esetében elmegy ez, a drágább személyszállító változat, az indiánsátorról elnevezett Tepee (ejtsd: tipi) viszont érezhetően csendesebb.

Guruló sátor

A kalandozás, utazgatás, táborozás hangulatát már a nevével felkeltő Tepee üléseinek számát a pillanatnyi igény szerint lehet változtatni kettő és kilenc között. A második és a harmadik sor üléseit le lehet hajtani, ilyenkor sík asztalkát képeznek, illetve lehetőséget adnak hosszú tárgyak berakására. A második és harmadik sorba a nagyméretű tolóajtón szállhatnak be az utasok – ez a jobb oldalon alapfelszerelés, a bal oldalon opció. A leghátsó sorba “easy entry” rendszer (előrebillenő ülés a középső sor szélén) könnyíti meg a bejutást. A második és harmadik sor kissé magasabban áll, akárcsak a moziban, hogy onnan is jól előrelássanak az utasok. A poggyászt egybeépített kalaptartó és kihúzható roló takarja el.

A Tepee háromféle kivitelben készül, Comfort, Leisure és Premium néven. Az első leginkább klubjárműnek való, a második családi autónak, a harmadik pedig például az igényes szállodák személyszállító eszköze lehet. A teherszállító Expert-kivitelekhez hasonlóan ezek is várhatóan 2007 tavaszelőjén jelennek meg a magyarországi kínálatban, így majd csak akkortájt tudhatjuk meg a típus piaci sikere szempontjából egyik legfontosabb jellemzőt – az árat.