Az X1-esnél még hagyományos előválasztó kart találunk, de a nagy képernyő már a digitális átállást jelzi. Fotó: Stefler Balázs

Öt évvel ezelőtt debütált a BMW kisebb plug-in hibrid hajtása, amelynél az 1,5-ös turbómotor hajtja az első kerekeket, a hátsókat egy villanymotor. Az évek során annyit változott a felállás, hogy a benzinmotor teljesítménye 136-ról 125 lóerőre csökkent, miközben a villanymotor 88 helyett már 96 lóerős; a maximális nyomatékértékek nem változtak, tehát csak programozás eredménye, hogy 224-ről 220 lóerőre csökkent a rendszerteljesítmény. Az X1-es szabadidő-autónak ez az xDrive 25e jelzésű, hálózatról tölthető hibrid hajtás a legdrágább erőforrása, igaz, mindössze 570 ezerrel kerül többe a 231 lóerős xDrive25i-nél és 625 ezerrel a 231 lóerős xDrive25d dízelnél; a konkurenciánál ennél magasabb felárakkal lehet találkozni.

Tágas az utastér, praktikus az első támla könnyen tisztán tartható műanyag háta

A 4,5 méternél rövidebb X1-es még városban is kezelhető méretű, miközben az utastere kellően tágas akár négy felnőttnek is. A csomagtér az akkumulátor miatt „csak” 450 literes alaphelyzetben – a töltőkábelnek így is marad hely a padló alatt. A bruttó 10, nettó 8,8 kWh kapacitású akkumulátorral 54-57 km-es elektromos hatótávolságot ígérnek, a gyakorlatban különösebb odafigyelés nélkül lehet 50 km-t elérni. Az elektromos végsebesség 135 km/óra, az induláskor aktív Auto eDrive üzemmódban 80-90 km/órás tempónál átvált benzinmotorra az autó, hiszen ennél a tempónál már gazdaságosabb a belső égésű motorral haladás, jól menedzseli az elektronika, hogy mikor használja az elektromosságot. Kellően lassít energia-visszatermeléssel is az autó, kis gyakorlással már szinte a fékpedál használata nélkül lehet haladni. Nem csak plug-in autóként, de hibridként is takarékos az X1-es, lemerült akkumulátorral haladva 6,0 liter körüli átlagfogyasztással lehet számolni, és mivel a gyorsításoknál-előzéseknél ilyenkor is számíthatunk a villanymotor segítségére, nem tűnik gyengének az autó.

A benzinmotor csendes és takarékos annak köszönhetően, hogy gyorsításkor segít neki a villanymotor. Konnektorról több mint 5 óra a töltési idő, fali töltővel ez kicsivel több, mint 3 órára rövidül

A közel 14 milliós indulóár nem olcsó, de mégis attraktívvá teszi az X1 xDrive25e-t, hiszen a technológia költségei miatt a nem prémiumgyártók is közel ennyiért kínálják a plug-in hibrid hajtású kompakt szabadidő-autóikat; igaz, azok jellemzően már csúcsfelszereltségűek, míg a BMW-nél szokás szerint nyugodtan lehet még válogatni az extralistáról. A tesztautó mintegy öt millió értékű pluszt tartalmazott, beleértve a sportos megjelenésért és a kissé feszes rugózásért (19 colos felni) felelős M Sport csomagot.

A több mint 200 lóerős rendszerteljesítmény miatt nem csoda, hogy jól megy ez az X1-es

TETSZETT
• tágas utastér
• erős és takarékos hajtás
• észszerű plug-in felár
NEM TETSZETT
• kissé feszes rugózás (19 colos felnik)

ÖSSZEGZÉS
A zöld rendszámmal járó kedvezmények talán elcsábíthatják a 200 lóerő feletti teljesítményre vágyókat, de amíg a vásárlók derékhada ennél gyengébb hajtásokat választ, addig nem jelent igazi alternatívát a hálózatról tölthető hibrid hajtás.

BMW X1 xDrive25e
Összlökettérfogat: 1499 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 92 kW (125 LE) 5000-5500/perc
Max. nyomaték: 220 Nm 1500-3800/perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 70 kW (95 LE)
Max. nyomaték: 165 Nm
HIBRIDRENDSZER
Max. teljesítmény: 162 kW (220 LE)
Max. nyomaték: 385 Nm
Hossz./szél./mag.: 4447/1821/1598 mm
Tengelytáv: 2670 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1561/1562 mm
Fordulókör: 11,7 m
Tömeg/teherbírás: 1820/510 kg
Csomagtér: 450-1470 l
Üzemanyagtank: 36 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,9 s
Max. sebesség: 193 km/h
Átlagfogyasztás (WLTP): 2,1-1,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 48-43 g/km
A modell alapára: 9 297 000 Ft (X1 sDrive18i)
A tesztautó ára: 13 957 000 Ft